Gå til innhold

Jeg trenger hjelp.. :o

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en -04 BMW 320TD compact som jeg skal sett inn nytt anlegg på.. Så langt er alt orginalt. En kompis av meg har en sub (er ikke sikker på størrelsen eller effekten, får den først i morgen) og en dvd- in dash spiller.

Det jeg lurer på er om hvilke høytallere og amp jeg skal sette inn??

Har ikke peiling på anlegg, men liker god lyd i bilen! :)

Var innom en butikk i dag (engelsk svar på biltema) og de så at hvis jeg skulle montere inn 6"x9" re sa at jeg måtte kjøpe en ny hattehylle siden den ikke kunne holde vekta.. har funnet et par som jeg fikk høre på som jeg likte klangen av: 6"x9" Også vil jeg jo gjerne bytte ut de orginale høytallerne: 6,5"

Passer de sistnevnte inn i bilen min??

Og til slutt, hvor kraftig må amp'n være, og hvor mange kanaler burde den ha? Er 2000W og 4-kanaler tilstrekkelig for å drive sub'n og høytallerne?

Håper på svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høgtalere bak er ikkje nødvendigt.

Viss du absolutt vil ha det, so bytt ut til noken som passer inn der dei originale er.

Greit at det ser originalt ut!

Høgtalere framme er viktigast, so her bruker du litt peng.

Kjøper du høgtalere framme og sub, holder det fint med ein 4-kanals forsterker. (brukobler 2 kanaler til subben)

2000w er meir enn nok til ditt bruk.

(men eg rekner med at forsterkeren koster nærmere 1000 pund!, ellers er det nok jalla effekt!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du har komponent sett foran (gjerne de 6,5" du har sett på. har ikke hørt om disse før for min del, andre kan kanskje hjelpe?) så gir dette en bedre lyd, mer dynamikk. så kan du sette et par 6*9 bak for passasjerene sin skyld, og fordi disse gjerne kan spille noe høyere enn komponentsett. men best lyd får du med komponent foran og bak.

tips til merke: det er mange her inne som skyter av focal settene. har ikke prøvd disse selv heller, men flertallet pleier jo å ha rett. kan ikke huske å ha lest et eneste sted her inne at de får slakt. har du en lommebok som er større en keiko (RIP) så kan du kjøpe et av rockford type RF komponentsettene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den siden du henviser til, er det litt å velga imellom!

På høgtalersiden har du f.eks disse merkene: Alpine, DLS, Infinity og Jbl.

Disse er anerkjente merker som sikkert vil fungera bra. (du har kanskje muligheit for å høyra på dei?)

Eg veit ikkje kva slags høgtalere som passer inn hos deg, men det kan sikkert andre hjelpe deg med

Når det gjelder forsterkere, kan du bruka dei same merka.

Eg la merke til at det var salg på ein Jbl 4-kanalsforsterker. (koster 90 pund)

Skal du ha høgtalere framme og bak, er det greit med ein 4-kanals forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KAHenriksen: Tror du at 6"x9" vil passe inn bak i bilen min, eller burde jeg skaffe meg noen mindre? Hehe, er student da så Keiko størrelse er den nok ikke! :)

todleif: Jeg dro inn på halfords for å høre på alle forskjellige anlegg de hadde der, og de som hørtes best ut var faktisk vibe! Ble overrasket, var sikker på at Infinity (som var iallefall dobbelt så dyrt) ville være mye bedre!

Generelt, hvor mange watts er det minste jeg kan ha på en forsterker for å drive 6,5" som er:

Brand: Vibe

Description: SE-K60

Type: Component

Size: 16.5cm / 6.5"

Number of speaker elements: 2 Way

Max Power: 345W

RMS Power: 115W

Frequency response: 55-25000Hz

Sensitivity (1W/1m): 90 dB

Impedance: 4 Ohms

og 6"x9":

Brand: Vibe

Description: Slick 69.2

Type: Co-axial

Size: 6x9"

Number of speaker elements: 2 Way

Max Power: 400W

RMS Power: 135W

Frequency response: 50-25000Hz

Sensitivity (1W/1m): 93 dB

Impedance: 4 Ohms

Tusen takk for alle svar så langt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tviler egentlig på at 6*9 vil passe uten modifikasjoner. men det er vel høytalere bak i bilen fra før?

letteste løsnin: finn noen i samme størrelse som det som er der orginalt.

forsterker størrelse: hvis du går for vibe se-k60 så ville jeg ha hatt en firekanalsforsterker fra rund 4*200 og opp til 4*400. alt etter merke og pris. tipper at dette ikke trenger å koste all verden. (bare pass på at effekten som er oppgitt på forsterkeren er i 4 ohm)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei! tusen takk! skal lete etter forsterker nå! :)

Var akkurat nede og tittet i bilen, de høytallerene jeg har bak sitter bak baksetene på sidene av bilen. altså nesten i bagasjerommet! de ser veldig småe ut.. hmmm... vanskelig å bestemme seg for hva jeg skal gjøre altså! Vil høre hvordan det blir med 6,5" i front og sub'n først, så se om jeg trenger mer.. Kompisen min kommer med sub'n (og ampen til den) og spilleren i dag og skal hjelpe meg med å putte det inn! :)

Må vel dra å kjøpe adapter til spilleren i dag da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei! :)

Hos meg blir det nå:

Sub bak med egen forsterker,

5" Pioneer foran og bak i stedet for orginal høytallerene, 6"x9" Vibe Slick i hatthylla alt drevet av en 2000W forsterker. Selve spillern blir en Alpine CD/DVD spiller med 7" skjerm.. Håper dette blir bra! :D

Alt skal innstalleres på Søndag.. Dette blir morro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...