Gå til innhold

Unødvendig giring E39 Steptronic

Anbefalte innlegg

Skrevet
og ligger på 1,08 og synes det er helt OK :)

Godt å høre at jeg ikke er den eneste som kjører på 1 - 1.1 i snitt :)

Bilen min har vel trillet 110k nå tror jeg, burde kanskje ta den ned til tronrud for en girkasse sjekk snart.

Skrevet

nye spørsmål:

1.når jeg girer den med steptronic: Hvis jeg f.eks girer fra 3. på 2500rpm til 4. så holder den samme turtall som i 3.giret.

hvis man girer så skulle man tro at turtallet gikk ned?

2. Hvis jeg ligger på f.eks. 1500rpm og akser, så tar ikke bilen tak fra 1500 liksom.. den øker turtallet til 2000 også begynner farten å øke.

Er det slik automat er? Har ikke hatt bil med automat før.... :oops:

Skrevet

1. Kjører du i oppoverbakke, eller øker farten? Da vil det jo være tilnærmet normalt :)

1500 rpm vil være litt lavt turtall for å virklig få utbytte av manuell giring. Hvorfor gjør du dette, egentligt? Bare for å teste, eller bruker du bilen på så lavt turtall, samtidig som du ønsker å låse giret???

Så var vi inne på dette med fornuft, og hva dette er ment til bruk for. :)

2. Som nevnt. 1500 rpm er "crusing turtall". På en manuell vil med samme maskin vil du vel heller ikke få noe respons på motoren før du passerer ca 17-1800 rpm. Så igjen, 1500 er noe lavt.

Prøv alt dette du spør om på feks 4000 rpm. Da har du hensikten til grunn. Skal du cruise i byen eller på langtur, og ligge på 1500 rpm som vil ligge (Hvis jeg ikke er helt på villspor) Rundt 70 km/t så ha bilen i "Drive", evt "Sport". Skal du ha den i "Manuell" så vil du vel gjøre noe aktivt av en grunn, eller?

Skrevet

Det er mer for å se hvordan det funker liksom...

Skjønner hva du mener :)

men, hvis jeg cruiser da, og har f.eks 1500 omdr. og øker farten litt, så fyker turtelleren rett opp på 2000 omdr, uten at farten øker.

Hvis du kjører en bil med kun manuell da, så vil farten øke proposjonelt med økt omdr, hvis du skjønner.

Om jeg låser den i et gir, så fyker turtelleren opp FØR farten øker, når jeg gir gass. På samme måte som hvis du holder clutchen halvveis inne på en bil med manuell kasse, så vil omdr. øke, men ikke farten...

Skjønner?

Skrevet

Det er heile poenget og prinsippet med automatgir. At det skal slure.....

Ellers ville ikkje bilen stå iro med motor igang og i gir..

Må gi meir gass for og få kreftene ut på hjula. Derfor bruker automat girte biler ein del meir drivstoff enn biler med manuell.

Skrevet

Jeg vil bare tilføye at på de to BMW verkstedene jeg har benyttet ble jeg anbefalt å bytte olje på girkassa og da var bilen 4 år gammel (jeg hentet den fra Tyskland) og byttet da olje og filter på steptronic kassa. De mente lifetime var en liten overdrivelse og at et girkassehavari er ganske mye dyrere en et oljeskift eller to...

Skrevet
Det er heile poenget og prinsippet med automatgir. At det skal slure.....

Ellers ville ikkje bilen stå iro med motor igang og i gir..

Må gi meir gass for og få kreftene ut på hjula. Derfor bruker automat girte biler ein del meir drivstoff enn biler med manuell.

Okei :) Er første bil med automat. hehe :oops:

Skrevet
sondre: Hvordan var kassa di før og etterpå? Var det noen forskjell?

Vanskelig å si, for det første jeg gjorde når jeg fikk den fra Tysknd var å bytte olja og i følge verkstedet var olja godt brukt. jeg kjørte bilen fra Drammen til Oslo før oljeskiftet og kan vel ikke si at jeg fikk noen god kjennskap til kassa på den lille turen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...