Gå til innhold

noen som vet oppskriften på å skifte pitmanns armen venstre?

bimmer 73
 Share

Anbefalte innlegg

hei ,lurte på om noen har oppskrift på å få skiftet pinmannarmen som står på venstre side ut fra snekke?bilde nr 10 på denne link..http://nettbutikk.gsbildeler.no/startup ... oWebRef=&/

'

takker for alle svar,e kjedelig me den dunkelyden i enkelte humper vaskebrett

:(

Er det her du mener:

http://nettbutikk.gsbildeler.no/index.p ... 343834151F

Er du sikker på at det er denne som er problemet da? ikke hjelpesnekka? bruker å være den som gir seg.

Ellers så hadde jeg dunkelyder på min E34 også tidligere, da var det ett støttestag, sitter helt ute med hjulene og er festet i demperne.

Men skal du skifte den pitmanarmen må du først løse den kulen som går inn i den, løsne mutteren som sitter på den, er det låsing på mutteren tar du denne av først, er det låsemutter skrur du den bare av.

For å løsne kulen ifra kan du bruke en kuleters (selges billig på biltema) eller du kan spraye på med Wd40 eller 5-56 la det stå å trekke litt, for så å dunke på siden av kula, altså godset hvor konen går inn i, grunnen til at du gjør dette er for å sjokke konen/hullet sånn at det slipper, samtidig som du gjør dette kan du ha den litt i spenn med ett rør/skrujern eller ett eller annet, men vær forsiktig når den kommer så kommer den.

Etterpå tar du av den skruen og hylsa som står på pitmanarmen, her kan du også ha en del wd40 eller 5-56, så stikker du ett skrujern inn i den sprekken på pitmansarmen og bikker litt ut, samtidig tar du ett skrujern på oppsiden og bikker armen nedover til den kommer av.

NB! VIKTIG!

Merk av hvordan den armen står, det er viktig når du skal sette på en ny, den står på splines.

Men personlig så tror jeg ikke at pitmanarmen er problemet, mer sansynlig den kulen som går inn på den eller hjelpesnekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja riktig den linken ja.når jeg rister på den armen kommer det en slik klunkelyd svak.og mye høyere lyd ved kjøring i vaskebrett.alt annet er tight å fin fremme.men over til den foringen du snakket om der.armen virker bittelitt slark nå du vikler den opp og ned .eller er det noe som kan justeres her?eller e de.sjekka de på et verksted,dårlig beskrivelse ja.pitmannsarm,foring eller mitre paralellstag.høyre pitmanner skiftet,og opphengskule visst det heter de som er koblet

sammen med parralelstaget.og da er det kun lyd,slark derfra den inn mot snekka.takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja riktig den linken ja.når jeg rister på den armen kommer det en slik klunkelyd svak.og mye høyere lyd ved kjøring i vaskebrett.alt annet er tight å fin fremme.men over til den foringen du snakket om der.armen virker bittelitt slark nå du vikler den opp og ned .eller er det noe som kan justeres her?eller e de.sjekka de på et verksted,dårlig beskrivelse ja.pitmannsarm,foring eller mitre paralellstag.høyre pitmanner skiftet,og opphengskule visst det heter de som er koblet

sammen med parralelstaget.og da er det kun lyd,slark derfra den inn mot snekka.takk

I verste fall er det styresnekka som har tatt kvelden, du får repsett til hjelpesnekka ja, har skiftet dette på en E28, det er en lang foring + en mutter og noe skive styr å sånn som følger med i repsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...