Gå til innhold

ABS og ASC lampene lyser. E39 2000 modell

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Disse to lampene lyste nå og da en periode og nå lyser de konstant. ABS eller antispinn funker ikke. Er det en sensor som har "årsaken" og som må byttes eller er det andre ting? Kan man feks koble fra denne sensoren og så vil ABS og antispinn fungere. Noen som vet hvordan man kobler fra?

Håper på svar raskt.....

Skrevet

Enig med Bjørn 320, Er rimelig sikker på at det er en av ABS-følerene som sitter på en av hjula. Hadde tilsvarende på min bil. Jeg bare plukket ut sensorene - den ene var oppsprukket, så jeg byttet den først . Alt fungerte etter det.

Skrevet

Prøv å vaske godt i alle hjulhus først, har fjernet dette problemet med en vask før. Da er det rett og slett sensoren som er for tilsmusset til at den fungerer.

Skrevet

har akkurat samme problem som nevnt med min bil, siden det er en 2000 mod. så er sjangsen stor for at det er abs styringsboksen som ligger i motorrommet som har tatt kvelden.

Dette er en helt vanlig feil på 99-00 mod. når du leser ut feilkodene i diagnosen prg. viser det at en av abs følerene er gåen.

har du mulighet å ohme alle følerene kan du få en liten peil på om

dei er hele eller ikke etter du har tatt diagnose og den viser at en føler er gåen.

Har sendt min absmodul til england for rep. og fått den tilbake, monterte den og lampene sloknet til jeg hadde kjørt ca. 40meter da lyste dei opp igjen.

fikk ikke tatt diagnose på bilen etter montering så jeg vet ikke om det er samme føler som indikerer feil eller ikke.

Skrevet
har akkurat samme problem som nevnt med min bil, siden det er en 2000 mod. så er sjangsen stor for at det er abs styringsboksen som ligger i motorrommet som har tatt kvelden.

Dette er en helt vanlig feil på 99-00 mod. når du leser ut feilkodene i diagnosen prg. viser det at en av abs følerene er gåen.

har du mulighet å ohme alle følerene kan du få en liten peil på om

dei er hele eller ikke etter du har tatt diagnose og den viser at en føler er gåen.

Har sendt min absmodul til england for rep. og fått den tilbake, monterte den og lampene sloknet til jeg hadde kjørt ca. 40meter da lyste dei opp igjen.

fikk ikke tatt diagnose på bilen etter montering så jeg vet ikke om det er samme føler som indikerer feil eller ikke.

Trur det er større sjans for at ein sensor ryker enn at det er styringen til heile ABS-systemet. ;)

Ellers stemmer det at det går an å ohme sensorane. Gjorde dette sjøl ein gong, og fann feilen ganske fort. På E36 skal dei ligge på 1000-1100 ohm, men kan godt hende det er andre verdiar på E39...

Skrevet

Hvis du ikke har speedometer så er det venstre bakhjulssensor som er defekt.Virker speedometeret er sensoren der ok. Er en enkel sak å ohme sensorene . Er alle like på ohm målinger så ville jeg mistenke abs styringsenheten. Kan overhales i USA for en brøkdel av prisen for hva det koster å bytte i Norge. Sensorene på disse bilene pleier å ryke etter en stund desverre. Er også riktig at abs styringsenheten har hatt endel problemer men sjekk sensorene først.

Skrevet

Hadde akkurat samme symtomer som deg for et par uker siden. Fikk en kompis til å ta diagnose for å finne ut hvilke sensor (foran på venstre side). Var ihvertfall en enkel sak å bytte. Så etterpå at den var defekt fordi ledningen var på vei til å knekke akkurat der den går inn i sensoren.

Skrevet

hei og takk for svar. Forsøker å vaske hjulhusene først for å eliminere det. Tok en rask titt og der var det møkkete gitt. Ellers virker alt annet, speedometer etc, det er kun antispinn og abs som ikke funker. Skal poste hva jeg finner. Hvor mye tar BMW for å kjøre diagnose på dette? Synes alt er svindyrt hos BMW. Er det noen som bor i Oslo eller nordover som evt kan hjelpe meg med dette og/eller bytte sensor? Bor på Gjøvik.

Jeg er en kløne når det gjelder bil, men skulle gjerne ha fikset dette. Betaler seff for det....

Skrevet
hei og takk for svar. Forsøker å vaske hjulhusene først for å eliminere det. Tok en rask titt og der var det møkkete gitt. Ellers virker alt annet, speedometer etc, det er kun antispinn og abs som ikke funker. Skal poste hva jeg finner. Hvor mye tar BMW for å kjøre diagnose på dette? Synes alt er svindyrt hos BMW. Er det noen som bor i Oslo eller nordover som evt kan hjelpe meg med dette og/eller bytte sensor? Bor på Gjøvik.

Jeg er en kløne når det gjelder bil, men skulle gjerne ha fikset dette. Betaler seff for det....

Diagnose får du frå eit par hundre og opp til over 1000...alt etter kor du spør. Men viss du har multimeter kan du berre koble frå sensorane og ohme dei...viss ein avviker mykje frå dei andre har du nok funne feilen.

På E36 må du eit stykke under bilen for å komme til pluggen(les:løftebukk), men kan godt hende det er lettare på E39.

Å bytte er berre å røske ut den gamle og dytte inn den nye, viss den ikkjje har satt seg for jævlig! Min satt så godt at den måtte borast ut...

• 3 months later...
Skrevet
Hvis du ikke har speedometer så er det venstre bakhjulssensor som er defekt.Virker speedometeret er sensoren der ok. Er en enkel sak å ohme sensorene . Er alle like på ohm målinger så ville jeg mistenke abs styringsenheten. Kan overhales i USA for en brøkdel av prisen for hva det koster å bytte i Norge. Sensorene på disse bilene pleier å ryke etter en stund desverre. Er også riktig at abs styringsenheten har hatt endel problemer men sjekk sensorene først.

Tar opp igjen denne tråden, har en 99mod E39 selv.

Lampen for abs og antispinn begynte å lyse og antispinn sluttet å fungere.

Samtidig sluttet speesometeret å virke, telleverk etc stoppet å telle.

Nålen som viser "forbruk" under turteller virker heller ikke.

Tankmåler ser heller ikke ut til å fungere som den skal, beveger seg mer enn normalt. Håper noen har evt tips før jeg setter den bort på BMW

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...