Fredrik Skrevet Desember 8, 2007 Skrevet Desember 8, 2007 Alle biler med forbrenningsmotor må nå passere en særskilt miljøtest før man kan kjøre inn i byer som Berlin, Hannover, Köln og Stuttgart (+ 30 andre byer i løpet av 2008). Testen kan gjennomføres på 1000 forskjellige steder i Tyskland, men ganske sikkert også på biltilsynet i Norge. I Danmark koster en test 150-200 Kroner litt avhengig av når bilen sist har passert en EU-test. Boten for å evt. kjøre uten oblat (umweltplaketter) i de aktuelle byene er €40... eller ca. 320 Kroner. Oblatene utleveres i tre forskjellige varianter der den grønne oblaten gjelder for alle kjøretøyer som tilfredstiller Euro 4 kravet (dvs. med partikkelfilter for dieselbiler). Gule oblater gjelder for Euro 3 kravet (dvs. med katalysator for dieselbiler) og røde oblater gjelder for eldre biler som passerer en nedre norm. Biler som ikke klarer testen kan heller ikke lovlig kjøre inn i de aktuelle tyske byene. Jeg vedder ikke mange kronene imot at denne ordningen ganske hurtig vil bli adoptert av resten av EU inkl. Norge. http://fpn.dk/motor/bil/article1196235.ece http://www.dekra.de/dekra/show.php3?id= ... anguage=de http://www.dekra.de/dekra/show.php3?id= ... anguage=de
SteffenM2 Skrevet Desember 8, 2007 Skrevet Desember 8, 2007 Hva i.. Forventer de at vi skal betale, for obligatoriske sjekker? Hvor går denne verdenen hen?
crizi Skrevet Desember 9, 2007 Skrevet Desember 9, 2007 må snart bli millinær for å ha bil... sats på høy utdanning gutta kanskje da kan vi kjøre bil
Deep Dish Skrevet Desember 9, 2007 Skrevet Desember 9, 2007 Heeelt lattelig hvor mye penger myndighetene klarer å skvise ut av bilistene, avgifter, skatter, bompenger, gebyr, påkrevde kontroller osvosv.. Neste bil jeg kjøper blir en dampbil.!! Tuuut-Tuuuut....
Ole@Automote Skrevet Desember 9, 2007 Skrevet Desember 9, 2007 Jeg bor ikke i by Men det høres litt irriterende ut det der.
Kjell Z3 Skrevet Desember 9, 2007 Skrevet Desember 9, 2007 Betyr det at når jeg sannsynligvis skal til Berlin i sommer så må jeg først på biltilsynet hjemme og teste utslippene? Må man betale noe ved innkjøring i byen etter hvilken farge oblatene har? Kom på at jeg sikkert kan få det når jeg har oljeservice i flensburg.
Fredrik Skrevet Desember 9, 2007 Forfatter Skrevet Desember 9, 2007 Betyr det at når jeg sannsynligvis skal til Berlin i sommer så må jeg først på biltilsynet hjemme og teste utslippene? Må man betale noe ved innkjøring i byen etter hvilken farge oblatene har? Kom på at jeg sikkert kan få det når jeg har oljeservice i flensburg. Med forbehold... jeg tror ikke at det er meningen at man skal betale ekstra ved innkjørsel til byene utover det man har betalt for oblaten... og oblaten koster det samme uansett farge. Poenget med fargene tror jeg mer har å gjøre med en slags uthengingsfaktor... ingen vil vel vise seg frem med en rød oblat. På mange måter tror jeg disse oblatene rent praktisk kan sammenlignes med piggdekkavgiften man betaler i enkelte norske byer. Jeg tror imidlertid helt sikkert at vi kommer til å oppleve flere slike direkte avgifter fremfor en større engangsavgift. Både den norske regjeringen og EU har signalisert at bilavgiftene fremover skal rettes mot bruken av bilen og ikke lenger være en statisk avgift som i dag. Nederland innførte forøvrig veiavgifter ("roadprising") over hele landet fom. fredag (07.12.07). Dette betyr at man betaler etter hvor mange kilometer man bruker bilen og hensikten er naturligvis å få ned den totale biltrafikken.
The_transporter Skrevet Desember 9, 2007 Skrevet Desember 9, 2007 gjør ikke meg noe om dette kommer til norge bilen min går på propan den så utslippene av HC er på 0,014 mot 0,1 CO2 er på 0,25 mot 1 nox er på 0,034 mot 0,05 så jeg tror ikke det er så ille
Fredrik Skrevet Desember 9, 2007 Forfatter Skrevet Desember 9, 2007 gjør ikke meg noe om dette kommer til norge bilen min går på propan den så utslippene av HC er på 0,014 mot 0,1 CO2 er på 0,25 mot 1 nox er på 0,034 mot 0,05 så jeg tror ikke det er så ille Siden motoren er en forbrenningsmotor må du til kontroll allikevel, men den passerer nok uten problemer... Die Verordnung gilt für alle Personenkraftwagen und Nutzfahrzeuge, unabhängig von der Antriebsart (mit Verbrennungsmotoren - Benzin, Diesel oder Gas - und mit Elektroantrieb). Auch im Ausland zugelassene Fahrzeuge benötigen die Plakette, um in Umweltzonen einfahren zu dürfen.
Kjell Z3 Skrevet Desember 9, 2007 Skrevet Desember 9, 2007 Kan det være slik at f.eks enkelte steder er kun for grønne oblater?
Fredrik Skrevet Desember 9, 2007 Forfatter Skrevet Desember 9, 2007 Kan det være slik at f.eks enkelte steder er kun for grønne oblater? Nei... det tror jeg ikke. I en overgangsperiode vil ganske mange biler kjøre rundt med gule og røde oblater, men folk skal jo helst ikke stemples som "kriminelle" av den grunn. Mitt bud er at man satser på en slags gapestokk effekt... "alle" ønsker å fremstå som moderne, miljøriktige og økonomisk likvide nok til å kjøre biler som ikke er miljøfientlige. I bedre strøk av f.eks Berlin vil det være mange biler med grønne oblater og i dårlige strøk vil det være mange biler med røde oblater... så enkelt er vel det...
crom Skrevet Desember 9, 2007 Skrevet Desember 9, 2007 Gjetter vel på at det også vil bli differensierte avgifter i bomringer avhengig av oblatfarge.
Fredrik Skrevet Desember 9, 2007 Forfatter Skrevet Desember 9, 2007 Gjetter vel på at det også vil bli differensierte avgifter i bomringer avhengig av oblatfarge. Nei... slik er det helt bevisst ikke ennå, men man vet jo ikke hva som skjer i fremtiden. Det er generelt viktig for myndighetene at nye avgifter ikke slår markant uheldig ut for enkelte grupper. Dette prinsippet er trolig enda mer viktig i Tyskland enn i Norge iom. at befolkningen er 20 ganger større på et areal som kun er marginalt større enn Norge.
Ole@Automote Skrevet Desember 9, 2007 Skrevet Desember 9, 2007 om jeg kjører med rød eller grønn oblat tror jeg kansje att jeg bryr meg fint lite om så lenge bilen får fram gliset når jeg trør på gass foten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå