thorbis Skrevet Desember 13, 2007 Forfatter Skrevet Desember 13, 2007 jeg har også kjørt mange mil med sveisa sperre før uten att det er no problem. jeg driter da i om jeg bruker 100 bakdekk iløpet av en sommer og at bakdekka slepper. er jo derfor bilen er bygget! for at den SKAL sleppe taket. det med at framhjula slepper har jeg aldri vært borti så det er vel noe kun gråtassen din gjør? og det med at 100% ikke er lov har vi vel ikke avklart helt enda? bmw e46 m3 blir vel levert med ei såkalt el sperre som går på 100% tett og ofte. og hvis du har ei skimsa diffbrems så blir no den temmelig stram og nærmest 100% og da er det fullt lovlig? ingen som sier no på shimsing av diffen. bli voksen! hvorfor det? blir vi ikke alle litt små barn når det gjelder "gromvogna" våres? du har sikkert ikke oppført deg voksen hver dag med den z3 saken din heller. du kjører ikke en sånn bil for og hente unga fra fotballtrening vettu.det er jo en sportsbil. ligger vel litt i ordet der hva den brukes til eller hva? mvh thorbjørn
Kjell Z3 Skrevet Desember 13, 2007 Skrevet Desember 13, 2007 Det er forskjell på å gripe 100% i hjulspinn og å være låst hele tiden, skjønner du/dere ikke det ? Du skriver at bilen skal slippe bak, nei, ute i trafikken skal den ikke det uten videre. Ubegripelig å ikke fatte forringelsen av egenskapene.
BreitBau Skrevet Desember 13, 2007 Skrevet Desember 13, 2007 100% er jo bare harry da... Er jo for biler som ikke greier å legge`n brei uten at begge hjula spinner.. Selv er jeg på jakt etter en BMW motorsport diff med 75% brems.. Da snakker vi.. Uansett.. Dere er to VIDT forskjellige personer..Den ene, en person som liker å ligge litt breit.. Som liker å tyne grensene litt og være litt på kanten, og på den måten ha det artig.. En annen, som liker å ha ting skikkelig i orden. Tenker på både kortsiktige og langsiktige konsekvenser.. Dette gir en god følelse innvendig.. Er på en måte enig med begge.. Syns ikke det er noe stad me 100% sperre.. Er sinnsykt mange ting som spiller inn i bildet ANNET enn at det er artig.. Men så er det jo det aspektet da, at det er JÆÆVLI artig å... Selv om det faktisk er litt farlig.. Kjørt mye bil med sperre, og det er ikke helt trygt..
bmwrasaren Skrevet Desember 13, 2007 Skrevet Desember 13, 2007 Bruk heller litt ekstra penger på en skikkelig sperr! Jeg har kjørt med 100% sperr på bane tidligere, og kunne aldri tenkt meg å kjøre med det på vei. Nå kjører jeg med 75% sperr på banen, og bilen er MYE bedre å kjøre, men er og like lett å sladde med. Har du noen gang opplevd det at forhjulene slipper når du har 100% sperr? Da har du ingen sjans å få grep i dekka før du nesten har stoppet helt opp ,for gir du mer gass så vil du bare understyre mer. Farlig! Har du sveist sperr, så må du egentlig ligge i sladd gjennom alle svinger for at bilen skal styre.
Morty999 Skrevet Desember 13, 2007 Skrevet Desember 13, 2007 En annen ting er jo at om du sveiser akslingen på en bil du bruker på veien er du DUM i hodet, og du er en fare for andre. Ser ikke ut til at du fatter dette helt. BLI VOKSEN!!! hvorfo r er man i fare for andre når man sveiser en diff? kjørt med det MYE jeg.. vil ikek si jeg hadde noe problemer med det... har også vært på eu med sveisa diff.. SVEIS du.. og kjør som faen..
Kjell Z3 Skrevet Desember 13, 2007 Skrevet Desember 13, 2007 En annen ting er jo at om du sveiser akslingen på en bil du bruker på veien er du DUM i hodet, og du er en fare for andre. Ser ikke ut til at du fatter dette helt. BLI VOKSEN!!! hvorfo r er man i fare for andre når man sveiser en diff? kjørt med det MYE jeg.. vil ikek si jeg hadde noe problemer med det... har også vært på eu med sveisa diff.. SVEIS du.. og kjør som faen.. Jaja, ser du har greie på det..................Kanskje du skal lese alle innleggene en gang til så ser du kanskje hvorfor ....
e30 tic Skrevet Desember 13, 2007 Skrevet Desember 13, 2007 er jo tydlig at det er mange som mener det er gromt med 100% sperre på vei... jeg for min del klarer meg lenge med en frisk org e30 25% brems. og når jeg har så mye hk, og er så dyktig til å kjøre at dette ikke funker, så får jeg heller overhale og shimse. men til poenget (som jeg har nevnt før), skarp sving, fullt pådrag,høy fart,gjerne sidelengs også. så ryker ene drivleddet feks? hva gjør man da lissom?
BreitBau Skrevet Desember 13, 2007 Skrevet Desember 13, 2007 Ja jeg skjønner det ikke.. Har kjørt endel atv.Og greit nok. litt mindre proporsjoner..Men om jeg ikke konsekvent løfter innerhjulet, altså haller megselv UTover i svingen (slik atv skal kjøres) så er det omtrent NULL sving på den.. Når jeg derimot får løfta innerhjulet og dette snurrer fritt.. Så styrer den meget godt.. Innerhjulet MÅ spinne for at du skal kunne svinge.. Ikke sant? Ellers så må ytterhjulet spinne.. Oki.. Ett hjul som spinner eller ett hjul som bremser, = ett hjul uten grep.. Ett hjul uten grep = lettere å få det til å slippe ukontrollert.. Og det er jo ikke akkurat en fordel?
Mboy Skrevet Desember 14, 2007 Skrevet Desember 14, 2007 Utrolig morro og kjøre med, men slitsomt i lengden.
Dirty Skrevet Desember 14, 2007 Skrevet Desember 14, 2007 En annen ting er jo at om du sveiser akslingen på en bil du bruker på veien er du DUM i hodet, og du er en fare for andre. Ser ikke ut til at du fatter dette helt. BLI VOKSEN!!! Mensen ? 100% er jo sjef vis man skal leke seg OG Nei er ikke noe stress å kjøre med, tipper alle folk som sier Bla Bla om 100% sperre, aldri har kjørt med det engangang Hvis du mener det er ok å kjøre på veien med 100% sperre så har du fattet like lite du også, trenger ikke være romforsker for å se at egenskapene blir dårlige. Spesielt på glatt vei mister man lett grepet på for og bakhjulene . Om jeg vet hvordan det virker ? Jeg har kjørt traktor med sperren innkoblet, da er det ikke mye styring. Slike ting må man leke seg med på bane, ikke utsette andre for fare, men ikke alle er i stand til å forstå det merkelig nok. Jeg håper de som gjør slikt blir oppdaget og får en svimmlende bot, eventuelt mister lappen, dette er mye farligere enn å kjøre for fort med en skikkelig bil. Skaff deg en 60% sperr eller noe, klarer du ikke å være "sjef" (tøffe greier) med den er det deg det er noe i veien med ,ikke sperren. Er jo bra du sammenligner med traktor . jeg har just montert diff sperre på min med 45% så den funker ypperlig til mitt bruk! men ser ikke problemet med å kjøre med 100% sperre. er jo like farlig å kjøre med en e30 318 turbo for eks. der bremser etc ikke er godenok for de 2-3hundre hestene under panseret? men det er vel greit det ? så lenge det ikke har noe med 100% sperre å gjøre, for det er harry! og når det er harry så er det jo farlig! alt som er harry er jo farlig!
ehrnst Skrevet Desember 14, 2007 Skrevet Desember 14, 2007 har sveist diff på min. å det slapp uoppfordret her om dagen faktisk. moro er det, men man MÅ passe på i svingene! jeg er også på jakt etter en diff med rundt 75% sperrevirkning for bedre komfort under normal kjøring
øystein andre Skrevet Desember 14, 2007 Skrevet Desember 14, 2007 må flire litt klart de e ikkje trygt å kjøre me!!!! har kje brems i, de går nå jaggume sidelengs nok når e vil att de ska gjer de
toomas Skrevet Desember 14, 2007 Skrevet Desember 14, 2007 Tror ikke bt klarer og finne ut av om du har sveisa den eller om det bare er en vanlig 25% sperre de har ikke ruller som bremser nok individuellt til at de kan merke det. du vil bare få veldig like bremser bak noe som er bra for deg på en bremsetest.. vi driver hver dag med eu kontroller og vi klarer ikke finne ut av om det er lamell eller sveis hvis det er sperre.
Fredrik Skrevet Desember 14, 2007 Skrevet Desember 14, 2007 Jeg er noe forvirret... snakker folk om en 100% sperre som dog er utløsbar eller snakker folk om en 100% sperre som er ikke er utløsbar ? Den første varianten er absolut en fordel å ha... spesielt hvis den er mekanisk og kombinert med en differensial mellom for og bakhjulene (100% splitt mellom for og bakaksel). Et låst system (fastsveiset) er imidlertid totalt ubrukelig på et fast underlag og som Gunnar påpeker må noe gi etter iom. at det ytre og det indre hjulet har forskjellig radius når man svinger. Hvis ikke differensialen eller et drivledd ryker gir dekkene etter og det medfører at et hjul hopper etter med mindre grep som resultat. På sne/is eller annet blødt underlag kan man kjøre med en 100% sperre som ikke er utløsbar, men man bør nok filosofere litt over hvorfor denne løsningen ikke er mer brukt i ulike sammenhenger som f.eks rally...
Kjell Z3 Skrevet Desember 14, 2007 Skrevet Desember 14, 2007 Trådstarter spør om sveiset diff. Sperrer er jo alltid 100%, ellers er det brems. En sperre passer på terrengbil som kjøres i terrenget, men den kan jo legges ut og inn etter behov. Vanlige SUV biler har mye større nytte av diffbrems foran og bak, da kan man KJØRE med det. Det er jo noen med erfaring fra sveiste differ her som forteller at det er skummelt å kjøre med, kanskje noen bør høre litt på dem. Jeg vil ikke møte en gammel BMW som kommer sidelengst mot meg rundt en sving fordi diffen er sveisa. Og til deg som skrev at det er farligere med en 318 turbo uten sterke nok bremser: Det er ikke bra det heller, men det er ikke like farlig som sveisa diff, når man bremser fra 200 KM/t spiller det ingen rolle om man har turbo eller ikke, og en 318 går vel ca så fort uten turbo. Det er først og fremst ved gjentatte nedbremsinger man trenger de større bremsene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå