Astri Skrevet Juni 28, 2009 Forfatter Skrevet Juni 28, 2009 Da har eg endelig fått vært ute å prøvd bilen med m50 motor i! HERRRRLIGT! Heilt aent enn m20'n! Va diverse justeringer me måtte gjøre, som f.eks å lette svinghjulet med å dreie av det 2.5 mm for det tok borti castingen, og bruke m20 startmotor og ledningstikk. Det med svinghjulet og start motoren fant vi selvfølgelig ikkje ut av før vi hadde satt motoren i første gang og ikkje fikk dreid den rundt... Så da var det å ta den ut av igjen, av med girkassa og fikse problemet. Ellers gikk ting rimelig greit, fikk fiksa det med gassen, som ikkje var mer enn en bagatell enn teppet inni bilen som hang seg fast i pedalen. Vi måtte også lage en løsning på festet til girkassen, siden det var en annen vinkling med m50 enn m20, men det var eg jo klar over fra før. (Takk Raste ) Bilder kommer senere, da eg har besøk akkuratt nå. Må og huske å sei tusen takk for hjelpa til søskenbarnet mitt Roy Gunnar som har stillt opp og hjulpet meg så mye med dette prosjektet, og til tanten og onkelen min som har hjulpet med å være barnevakt og sjåfør når eg har trengt det, og ikkje minst dattera mi som må være den mest tålmodige 2 årige jenta eg vet om, som har gleda seg til bilen til mamma blei frisk igjen så me kunne kjøre tur. Noe me gjorde i dag! :D
Astri Skrevet Juli 1, 2009 Forfatter Skrevet Juli 1, 2009 Hihihi, eg har kjøpt meg ein gammale sleten combicamp så an ska få lov te å dra litt rundt i sommar.
Turbo-Knut Skrevet Juli 2, 2009 Skrevet Juli 2, 2009 Dersom en skal bruke svinghjul, clutch og girkasse fra m20 på en m50 motor, er det ikke helt bolt-on nei. Hellinga på m50 motoren er større, som da fører til at girkassa blir sittende på skakke, og da må man lage ny girkassetravers, modifisere giroverføringer og dreie av(-eller fore ut, som jeg gjorde) svinghjulet fordi det tar inni blokka. Her er en link til et av mine BMW E34 Ombygg Opprinnelig en 520i 12v, så fikk den gammel e30 325i motor (uten de nødvendige hull i blokka til motorfester til E34), så måtte lage nye motorfester, som nå er tilsalgs fordi bilen fikk M50B25TU motor.. Så jeg har forståelse for at du har hatt litt jobb med ombygginga
Astri Skrevet Juli 6, 2009 Forfatter Skrevet Juli 6, 2009 Då fekk eg endelig tid te å legga inn bildene. Her e då stakaren som måtte donere bort motor og det eg trengte. Lakken var skikkelig stygg og slitt, men i helheten så var det egentlig synd at denne bilen aldri kom til å få skilt, for den var nesten i bedre stand enn min egen. Mens stakaren min måtte dekkes til da det var meld sterk kuling og regn mens vi tok motoren ut av delebilen... Trist syn... Motoren i delebilen. Tomt! Det var en som komenterte at e34 hadde en ballsal av et motorrom, så eg måtte bare.. hehe Blir litt høy av å stå der uten motor... Nesten halveis i operasjon motorbytte... (trudde me ) Så måtte eg bytte over girkassene. Demontering av clutch fra m20 Så høy har vel aldri bilen vært i mitt eie før... eg fant, eg fant, i delebilen. clutch montert på m50'n. Skifta og olje på girkassa mens eg hadde den demontert fra motor. Trur det var lurt, for dette er det som var på kassa. Ante ikkje hvilken kasse som sto på bilen min, men fant ut at det var ei ZF kasse. Skifta og ryggelysbryteren mens me var så godt i gang. Er så gøy med nye ting som glinser. Dårlig bilde, men me bestemte oss for å flytte batteriet bak, så da kunne vi fjerne den plata fremme. Resultat: Så satte vi motoren tilbake for første gang. Men da vi hadde begynt å montere, så merka vi at motoren ikkje gjekk rundt. Så da var det bare å bite i det sure eplet og heise hele greia ut igjen... Etter å ha demontert girkassa fra blokka så såg me at svinghjulet tok borti castingen... Men heldigvis så kunne onkel dreie av 2.5 mm av svinghjulet for meg. Og det hjalp! Skifta og diverse andre ting mens eg hadde bilen i deler. Siden eg henta hele eksosannlegget fra delebilen så kjøpte eg like godt nye gummiforinger og oppheng, da det gamle var mildt sagt rusta... Her har Roy Gunnar lagt opp + og det som trengs for å få flytta batteriet bak under setet. Dette holdt eg meg langt unna. Godt eg hadde hjelp av Roy Gunnar. hehe Satte og i digitale klokker fra delebilen. It's alive! Her var motoren satt tilbake for siste gang. Kan tro eg var glad! Så da gjensto det bare å få starta den, lufta og gjøre det som trengs for tut og kjør. Me var litt møkkete etter noen timers arbeid i sanering, oljer og vann. hehe Eg håper dette kan og være til hjelp for andre som vil prøve seg på dette. Har og skrevet i tidligere innlegg i tråden min og hva som måtte gjøres, iallefall innen maskineriet. Det elektriske kan desverre ikkje eg svare på, for der e eg skikkelig *blond* Syntes det var gøy å skifte motoren min, men skal innrømme at eg blei litt lei på slutten, og håper det e lenge til neste gang eg må gjøre noe slikt..
E36Cab1 Skrevet Juli 6, 2009 Skrevet Juli 6, 2009 En ting er å skifte motor på en bil en har ståendes,en annen ting er å skifte på en bil man vil ha igang så fort som muligt Kan lettere bli frustrert og lei da..
Astri Skrevet Juli 6, 2009 Forfatter Skrevet Juli 6, 2009 En ting er å skifte motor på en bil en har ståendes,en annen ting er å skifte på en bil man vil ha igang så fort som muligt Kan lettere bli frustrert og lei da.. Ja. Hadde eg hatt en annen bruksbil ved siden av dette, så kunne eg jo gjort mye mer med motoren, som å gitt den en skikkelig overhaling, pakninger, slanger osv osv. Lista er lang. Men dette var egentlig ganske hasteoperasjon. Men me fekk det nå te da. :D:D Og så er me noen erfaringer rikere.
Glenno Skrevet Juli 6, 2009 Skrevet Juli 6, 2009 Så gøy med bilder Astri . Bilen går og du har ferie så da er det bare kose seg da .
Astri Skrevet Juli 6, 2009 Forfatter Skrevet Juli 6, 2009 Ja nå nyter eg livet- Prøvde bilen på en liten tur nå i helga og det var absolutt ingen problemer.
Tommy Skrevet Juli 6, 2009 Skrevet Juli 6, 2009 Ja nå nyter eg livet- Prøvde bilen på en liten tur nå i helga og det var absolutt ingen problemer. Til Skånevik, fikk en SMS i helgen, som tydet på at du hadde truffet på svogeren min der oppe.
Astri Skrevet Juli 6, 2009 Forfatter Skrevet Juli 6, 2009 Hehe, fredagen blei veldig svart etter ei helflaske tequila på deling med venninna mi. Men syns eg kan erindre snakk om deg og GT'n ja.
Thunegutt Skrevet Juli 6, 2009 Skrevet Juli 6, 2009 Voldsomt som du har mekka da!! Heile fronten av å greier. Men koffer monterte du heller ikkje ein S38 motor når du først sko bytta motor?
Astri Skrevet Juli 6, 2009 Forfatter Skrevet Juli 6, 2009 Voldsomt som du har mekka da!! Heile fronten av å greier.Men koffer monterte du heller ikkje ein S38 motor når du først sko bytta motor? Enklere å komme til med fronten av. Den var jo det letteste. hehe Hadde eg fått en s38 motor med alt eg trenge for samme sum som eg gav for hele delebilen så hadde eg kanskje vurdert det ja. Men nå var det denne bilen som var lettest tilgjengelig og rimelig så da måtte eg det. Eg gjekk iallefall fra m20 te m50.
Thunegutt Skrevet Juli 6, 2009 Skrevet Juli 6, 2009 ja ikkje værst bare d e jo natt å dag i forskjell på dei motorane! kjekt d ordna seg da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå