Gå til innhold

tillegsprut, dyser oppned

Anbefalte innlegg

Skrevet
hei

prøver å svare litt på det dere diskuterer. jeg kjørte med F5 sprut tidligere, med en stor dyse før spjeld, fungerte forsåvidt greitt det.

jeg har m20b23 og dermed mulighet for justering av tenning. kjørte med fast "nedjustert" tenning med di bakdelene det bringer med seg.

haltech f5 har ingen tenningsjustering, den har to just muligheter, på hvilket trykk den skal starte å levere, og åpningstider (bensin mengde)

nå har jeg ingen aning om hvilken komp du har, men rundt o.5 med orginal tenning og RIKTIG afr burde ikke være noe problem. med bredbåndslambda på plass får du en god indikasjon på hvordan du ligger ann, sørg for den går fett under pådrag vertfall.

Skjønner,

Blir vell testing av det tenker jeg, men probleme er at jeg ikke veit når jeg får tenningsbank, hører vell ikke den type tenningsbank? ser det vell ikke på AFR målene heller?

får lånt meg bredbåndslambda så regner med å justere ganske riktige AFR mål : )

til å begynne med legger jeg for "100" gang ut en grei link angående afr.

http://grombil.com/phpBB/viewtopic.php?t=127

for alt jeg vet har du full kontroll på dette men :wink:

hvilken motor har du?Kat motorene har vel ganske "lav" komp orginalt!?

man hører tenningsbank ja.. eller for å si det slik, hører du tenningsbanken er det som regel alt for sent på en m20 :wink:

ved bank vil du merke en knittrende lyd. vanskelig å forklare.

gammle motoren min gikk på 1 bar med et f5 sprut og under 8 i komp.

den nye motoren min fikk jeg fort lære hva tenningsbank var og hvilke følger det gir ettersom jeg bommet en del på tenningen :lol:

( er ikke uten grunn jeg har lagt ut en månedslønn i sprut og dyser :wink: )

EDIT: beklager, av en eller annen grunn fikk jeg for meg du kjørte m20 :oops:

du har vel m50?

Hehe, jeg har ikke akkurat ALT klart når det gjelder tillegsprut og tenninga osv, målet mitt er å kjøre så mye trykk som mulig uten at tenninga ikke henger med lengere så jeg får tenningsbank.. :P

Ja har m50b25 med Mls pakning (3,5mm) med ARP bolter, veit faktisk ikke va kompen kommer på da... har ikke sjekka,

Så det er mindre sjangs for å få tenningsbank pga tenninga når man senker kompen?

Skrevet

Hehe, jeg har ikke akkurat ALT klart når det gjelder tillegsprut og tenninga osv, målet mitt er å kjøre så mye trykk som mulig uten at tenninga ikke henger med lengere så jeg får tenningsbank.. :P

Ja har m50b25 med Mls pakning (3,5mm) med ARP bolter, veit faktisk ikke va kompen kommer på da... har ikke sjekka,

Så det er mindre sjangs for å få tenningsbank pga tenninga når man senker kompen?

Riktig tenningspunkt er da høyeste sylindertrykk treffer 16 grader ATDC (mener jeg å huske) Hvor fort sylindertrykket bygger seg opp er i stor grad avhening av kompresjonen og ladetrykket (De to blir komponenter til sylindertrykket før tenning. D.v.s at du vil få en motor som antagligvis kun trives på full gass og ingen mellomting så lenge du ikke justerer tenningen. Altså mye bedre å gjøre ting skikkelig første gang en å måtte ta ifra hverandre en blåst motor.

Fast, cheap, reliable pick two...

Skrevet

Riktig tenningspunkt er da høyeste sylindertrykk treffer 16 grader ATDC (mener jeg å huske) Hvor fort sylindertrykket bygger seg opp er i stor grad avhening av kompresjonen og ladetrykket (De to blir komponenter til sylindertrykket før tenning. D.v.s at du vil få en motor som antagligvis kun trives på full gass og ingen mellomting så lenge du ikke justerer tenningen. Altså mye bedre å gjøre ting skikkelig første gang en å måtte ta ifra hverandre en blåst motor.

Fast, cheap, reliable pick two...

Ja det er sant det.. men har 0 peiling på det med å stille inn tenning osv å det å få noen til å gjøre det for meg blir vell dyrt?

Koster det mye for sånn tenningsforskyver da og er det enkelt å få det til å funke/stille inn?

Skrevet

tillegssprut skal fungere, men du har fast tenning, ergo ingen mulighet for å lure ned gradene.

Jeg tror du burde gå for en tenningsforsinker, men du kan selvfølgelig prøve uten først.

Du sa bilen din kuttet på 4000rpm. Hva var symptomene?

Skrevet
tillegssprut skal fungere, men du har fast tenning, ergo ingen mulighet for å lure ned gradene.

Jeg tror du burde gå for en tenningsforsinker, men du kan selvfølgelig prøve uten først.

Du sa bilen din kuttet på 4000rpm. Hva var symptomene?

Kuttet på ca 4500 rpm ja, veit ikke helt va symptomene hvar men så noen prikker i stempelet.. tyder på tenningsbank værtfall, tror det hvar pga for lite bensin.. lada ca 0,3 0,4 bar da.

Skrevet
ville den ikke dra vidre liksom?

hmm tror ikke det.. merka bare at det kutta litt å mista draget ja.. mener jeg å huske, slakka av på gassen med engang det skjedde.

er vell manglende bensin det?

Skrevet

hmm tror ikke det.. merka bare at det kutta litt å mista draget ja.. mener jeg å huske, slakka av på gassen med engang det skjedde.

det er garantert fuel cut.. er mange som opplever det på m50 ved det turtallet etter turbo montering.

Skrevet

det er garantert fuel cut.. er mange som opplever det på m50 ved det turtallet etter turbo montering.

ja sant det ja,

blir vell bra når jeg får montert tillegsprutet..

Men flere som kan bekfrefte at dysene vill gi max selv om de er oppned? :lol: hehe

Skrevet

Min erfaring er at banking kjennes mer som en motor som nøler litt en rent kutt. Men drivstoff vil i en hvis grad sørge for senere banking, men kun opp til et vist punkt. Du taper riktig nok masse potensielle krefter på å gjøre det på den måte.

Er det fordeler på e36? Isåfall så bør ikke en tenningsforskyver være veldig dyr.

Skrevet

Spiller ingen rolle hvilken vei dysene står, det er konstant trykk inn til de uansett. ville tenk mere på hvor du setter dysene så spruten den følger luftstrømmen.

Skrevet
Min erfaring er at banking kjennes mer som en motor som nøler litt en rent kutt. Men drivstoff vil i en hvis grad sørge for senere banking, men kun opp til et vist punkt. Du taper riktig nok masse potensielle krefter på å gjøre det på den måte.

Er det fordeler på e36? Isåfall så bør ikke en tenningsforskyver være veldig dyr.

Hvordan taper jeg så mye potensielle Hk?

ringte trimchip idag jeg å snakka med han, var masse som spilte inn om jeg får tenningsbank eller ikke, varierer på hvilken type motor osv, men han mente det gikk bra å kjøre 0-5 bar uten tenningsforskyver..

Koster 2500,- for en spesial laga chip til min motor, må bare finne ut hvilken 10 tall det står på den orginale styreenheten som er plassert atme torpedoveggen en plass,

Men så leng det ikke banker så taper jeg ikke akkurat så mye hk vist den får riktig med bensin?

Og hvordan veit jeg om bensinen strømmer riktig,skal jeg se an hvordan den sprer seg altså? den ene dysa er Like før spjeldet og den andre er i bynnelsen av svingen på trykkrøret.

Skrevet

Her er en tenningsmap fra en bil uten turbo (eks. som i din) Som du sikkert ser så justerer motorstyringen ikke bare bensin men også tenning ganske hyppig. Ved overladning så vil dette endre seg enda mer.

adv_e_m.jpg

Hvis du ser på tegningen under så ser du hva det menes med fordeleing. Det optimale er at all lufta som suges inn har en jevn fordeling av bensinen. Det greier du nok ok hvis du bruker sunn fornuft.

69injector08.gif

spraytypes.jpg

spray.jpg

why_ba.jpg

Skrevet

okey,skjønte ikke heelt den tennings skjemaet der, men skjønte det med insprøytningen.

bensinen som blir med lufta inn i innsuget blir vell bare en sky av bensinstøv?

og jeg ser vell an hvordan bensinen fordeles når jeg se hvordan dysene er plassert på trykkrøret?

den nermeste dysa står litt i kanten på trykkrøret så den spyler kansje litt mere til høyre på innsiden på røret og den andre som er lengere bak og som er i svingen på trykkrøret er litt på den andre siden igjen.

altså det ser ut som det skal gå bra men så har ikke jeg stort peil på bensinspredning heller jeg da,hehe

og akkurat hva den svingen gjør med bensinfordelingen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...