Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo alle sammen.

Har en BMW 318/M40 93-modell. Har skiftet kam,løftere og registerreim.

Alt dette er kontrollert at er gjort riktig. Nå vil bilen ikke gå enda den har både gnist og får bensin. Har prøvd å bytte bensinpumpe, hjerne,plugger mm. men fortsatt ikke liv.

Bilen tenner såvidt men stopper med en gang. Kilometerstand er 182000.

Bilen gikk feilfritt helt til reperasjonen ble utført. kan noen der ute i mørket tenke seg en grunn til at en bil som får både gnist og bensin plutselig ikke lenger vil gå?

Har tatt diagnosetest, over hode ingen feilmeldinger. Bilen står på verksted for fjerde uken, og nå begynner jeg å bli desperat.

All hjelp mottas med ærbødighet. Takk!

~Roadman

Skrevet

Og du er sikker på at du er på Kompresjonsslaget når du hadde sylinderen i TDC ifm med montering? Fikk låsebolten inn i hullet på svinghjulet altså? Dreide du motoren noe runder før du starta den? Bare for å sjekke at ingenting slo inni?

Vet ihvertfall at med seksern er det mulig å sette dette feil.. Om du stiller inn alt riktig, men har motor på utblås-takt istedet for kompresjonstakt, så har du en sikker oppskrift på bøyde ventiler..

Bøyde ventiler resulterer igjen til null kompresjon og da går jo seff ikke bilen..

Du skriver så lite info.. Og å bytte alt? Hmm.. Hvis den får gnist og bensin.. Er dette timet med ventiler og kam? Er jo noe merkelig inne i bildet her... Hvis den får gnist OG bensin og ikke tenner, lukter det motorhavari...

Eller at det er luft mangel som er nevnt tidligere.. Men den går jo uten både signal til lmm og gassspjeld.. Da i nødmodus.. Har selv prøvd å starte uten lambda, lmm og gasspjeldsensor.. Funker som fly det.. Men går forferdelig dårlig..

Skrevet

Takker for innspill på min "Never ending story".

Motoren min har meget bra og jevn komp på alle sylindre. Har megget pluggledningene idag, nye fra BILTEMA for 14 dager siden, og de var tilnæret 0 i motstand. Har bestilt nye, orginale fra Oslo. Håper de kommer til Haugesund/Spannaveien Bil imorgen. Hjelper ikke dette, har jeg kanhende en meget "miljøvennlig" bil for salg

mvh Roadman/Karmøy

Skrevet

God (h)jul i garasjen

Fikk nye pluggledninger idag...hjalp IKKE. Har sjekket opp tipsene dere har gitt meg, bl.annet ny luftmengdemåler, men Bimmer`n vil ikke starte.

Den tenner, men når jeg gir gass, slokner den. Som sagt, den får bensin på pluggene, og kraftig gnist på alle 4 sylinderene. Kompen er jevnt 12.5-13 kilo, og lar seg villig og uten ulyder dra rundt på starter. Diagnosen viser "NO fault found", og jeg har byttet hjerne,bensinpumpe,luftmengdemåler,plugger,kabler,coil,batteri og pumperele.

I teorien skal en stempelmotor som får bensin-gnist og luft starte, men det gjør ikke MIN..

Har noen på forumet hatt en lignende erfaring med M40-motoren, håper jeg du/dere kan komme med ytterligere innput

Roadman-Karmøy :?

Skrevet

Falskluft. Stram igjen alle skruene på innsuget og prøv igjen. Bruk evt startgass for å lure fra evt lekasjer.

Ble toppen tatt av motoren når denne reprasjonen ble utført?

Motoren går rundt hvis du prøver å dreie den manuelt?

Prøv å tenk deg alt som ble demontert under reparasjonen og sjekk alle disse. Det er ytterst uvanlig at en feil på en komponent som ikke har vært skrudd på kommer av seg selv rett etter en annen reparasjon på bilen.

Prøv dette og gi tilbakemelding.

Skrevet

startvansker 318IA/M40

Har sjekket for falsk luft, og også dette er ok. Toppen har ikke vært demontert i forbindelse med kam/registerrembytte..

Tenningsrekkefølgen er ok

Må vel motvillig innrømme at jeg har sluppet opp for gode teorier :?

Roadman-Karmøy

Skrevet

Sikker på att registeret ditt er riktig?

Kan jo nesten ikke være noe annet,

holdt på med en motor som var slik jeg en gang, der var registeret huket feil...

Skrevet

jeg hadde et "problem" med dette for en liten stund siden når jeg skrudde på bilen min.

jeg løste problemet ved å sette inn alle kontakter som skulle inn der dem skulle. glemte vist å sette dem inn igjen.

jeg hadde samme utfall som du hadde når jeg ikke hadde plugget inn alle disse 3 ledningene.

i og med at du har en m40 motor tror jeg, hvis jeg husker riktig fra min egen motor (m40) så SKAL det være 3 ledninger som skal være koblet til.

det kan også være noen småslanger som leder luft som er gåene. morkne. husk at jo tynnere slangene er, jo mindre er hullet og vanskeligere å oppdage. dog enda mer skadelig!

1 ting til kan være at kjettingen du har(husker virkelig ikke hva denne heter. men sitter ved sylinderne, uttover mot radiator over registerreim) er satt ett hakk for mye til høyre eller venstre. dette er svært viktig.

Skrevet

Hvis du hadde hatt av kammer osv, så er det faktisk mulig og sette triggerhjulet til kamakselsensoren feil.. er jo verdt forsøket og sjekke dette en gang til

  • 3 months later...
  • 8 months later...
Skrevet

Sjekk veivakselgiver, hvis skruen som holder veivaksel giver løsner, kan giveren flytte seg noen millimeter ut. Dermed registrerer den ikke alle pulser, hadde denne feilen på min m40.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...