Odd-M Skrevet Desember 19, 2007 Share Skrevet Desember 19, 2007 Jeg trenger bedre langlys på min E39 og vil montere to store ekstralys av type Hella Rallye 3000. Alt må være demonterbart da jeg kun trenger det vinterstid. Jeg tenker å gjøre en enkel montasje uten oppkobling av bryter i bilen. Jeg planlegger å koble lysene direkte til batteriet og hente styrestrøm til et relè fra langlysene. Vil elektronikken takle at jeg drar litt ekstra styrestrøm eller blir det feilmelding? Noen som har montert dette og vil forklare hvordan de har lagd fester? Universalbrakett bak skiltet til lyktene er greit, men jeg må ha en form for avstiving. Siden grillen/nyrene er montert i panseret er jeg usikker på hvordan dette kan gjøres. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Desember 19, 2007 Forfatter Share Skrevet Desember 19, 2007 Og til dere som tenker å komme med kommentarer om at det ser for jævlig ut med ekstralys så DRITER jeg i det! Kjører mye i Nord-Sverige vinterstid med 110-soner, mye rein, elg og annet dritt. Bedre lys er en nødvendighet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Desember 20, 2007 Forfatter Share Skrevet Desember 20, 2007 Bump Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet Desember 20, 2007 Share Skrevet Desember 20, 2007 Xenon kunne kanskje være en mulighet?? Styrestrøm burde gå upåaktet hen, da det er snakk om milliamp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Desember 20, 2007 Forfatter Share Skrevet Desember 20, 2007 Xenon er en mulighet men ikke like bra som ekstra lys. Men da får jeg vel i allefall problem med feilmeldinger? Styrestrøm skal etter litt undersøkelse ikke være noe problem. Men hvor skal jeg feste skråstagene som stiver av lykten? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC Schnitzer Skrevet Desember 20, 2007 Share Skrevet Desember 20, 2007 styrestrøm gir ikke utslag. De fleste xenon kit gir ikke lengre feilmelding på kjørekomp. Bruker du xenon lys med 50w ballast på langlys og 35w på nærlys så vil det gi rimelig bra lys, kan være greit å prøve først. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn 320 Skrevet Desember 20, 2007 Share Skrevet Desember 20, 2007 Uansett er eg enig med AC Schnitzer her Men skal du uansett ha ekstralys kan du jo kjøpe slike med xenon...DET blir lys det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mhane Skrevet Desember 20, 2007 Share Skrevet Desember 20, 2007 Bare et forslag: Det gleder meg at du driter i hva andre synes om montering av ekstralys, ekstralysene mine reddet meg sannsynligvis nettopp fra å kollidere med en hjort... Jeg monterte mine ekstralys bak nyrene, det er egentlig god plass der (E38) og du taper ikke så mye lys siden nyrene har loddrette "riller".Du kan også modifisere nyrene om ønskelig, feks ha vinter og sommer nyrer. Regner med at det ikke er mye dårligere plass på E39. En annen fordel vinterstid er at ekstralysene da ikke pakker seg igjen på samme måte som hovedlysene. Slaps og generelt "dritt" kommer ikke like lett til noe jeg dro store fordeler av i går da det etter en kuldeperiode ble noen plussgrader igjen og saltlaken løsnet fra veien. Mål ut plassen tilgjengelig og kjøp lys deretter. Montering: Jeg tok styrestrøm fra ene hovedfjernlyset til relet som jeg skrudde fast i motorrommet. Jeg monterte opp en meget diskre bryter der høydejusteringen av lysene skal være (har automatisk så det var ledig der). Dette førte ikke til problemer av noen art. Jeg kjøpte egne ledninger som var "grovere" enn i esken fra Hellanor og koblet opp egne ledninger til hvert enkelt lyspunkt med egen jording som ble jordet i jordingspunkt i motor rommet. Jeg demonterte starthjelps + punktet og satte pluss ledningene der.(en til hvert lys). Synes resultatet ble bra. Jeg driter forøvrig også i hva andre synes om ekstralysene...lys må man ha.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Oktober 30, 2008 Forfatter Share Skrevet Oktober 30, 2008 Vi løfter denne gamle tråden igjen. Fikk omsider somlet med til å montere greiene, bare for å møte kvist med det jeg minst forventet. Skiltbraketten skulle jeg feste bak skiltet i støtfangeren. Borret hull i brakett på samme plass som skiltet, festet begge deler med de selvborrende karosseriskruene som var der fra før og opplevde det sedvanlige problemet med at "gjengene" i plasten var ødelagte. Regnet med de skruene var festet i bjelken bak plastskallet men der tok jeg feil. Jaja, det er vel ikke verre enn at jeg tar en nytt hull rett på siden tenkte jeg og borret opp et nytt i skilt og brakett. Opplever så at skruen treffer bjelken. Antar at det må være borret hull gjennom den bjelken for de eksisterende skiltskruene. Prøvde så med en vesentlig større skru i de gamle hullene, men synes ikke det blir solid nok for å henge er par tunge lykter på dem. Her må jeg nok til med en form for plate/skive på baksiden. Spørsmålet lyder da følgende: Kommer jeg til denne bjelken fra baksiden på en enkel måte uten å demontere halve fronten? Har lyst til å skru hele greiene fast med vanlig maskingjengede bolter og mutter på baksiden av bjelken. Et alternativ er å feste lyktene til nyrene, men jeg synes ikke de virker stive nok til å bære såpass mye vekt. Avstivingsstagene som jeg antok skulle bli det største problemet løser jeg forresten med et stag som har kulekobling i den ene enden festet til nyrene og feste med kjapt demonterbart klips i den andre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dan Skrevet Oktober 30, 2008 Share Skrevet Oktober 30, 2008 Jeg monterte bi-xenon med 50w ballast på min forrige helg og det ble veldig bra. Ingen feilmeldinger i instrumentpanelet. Ble godt lys ja Hvor godt det lyser er vanskelig å si, men syns forskjellen mellom nær- og fjernlys er enorm. Som å kjøre uten lys når du blender ned. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Oktober 30, 2008 Forfatter Share Skrevet Oktober 30, 2008 Har du xenon i nærlys? Jeg har det originalt og opplever det noe annerledes. Fenomenalt nærlys og tragisk fjernlys. Det hjalp noe å slipe og polere lykteglassene. Jeg er lite giret på slike uoriginale løsninger. Ganske enkelt fordi det er uoriginalt! At det heller ikke er godkjent er et stort minus for min del. Høydejustering individuelt på nær- og fjernlys eller går hele lykta på samme motor? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dan Skrevet Oktober 31, 2008 Share Skrevet Oktober 31, 2008 Har xenon i nærlys originalt med lyktespyler og automatisk høydejustering. Kjøpte H7 xenonpærer og monterte i fjernlys og koblet det via kontakten i pæresokkelen. Jeg som ikke finnes teknisk anlagt fikk det til greit. At jeg syns nærlysene er mye dårligere bunner nok i at det er forskjellig fargetemperatur på de to. Må ha 6000k i nærlys også når det er tid for bytte. Kan ikke tenke meg at det er poeng å ha høydejustering på fjernlys. Du skal jo tross alt ikke ha de på når du møter andre bilister likevel. Du drar nok en fordel av ekstralys på rekkevidden, så tror ikke du vil angre på det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Oktober 31, 2008 Forfatter Share Skrevet Oktober 31, 2008 Jeg er ikke sikker på hvorvidt det er krav til høydejustering særskilt på fjernlys. Jaja, store lysbøtter blir det uansett! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kjapp1 Skrevet November 1, 2008 Share Skrevet November 1, 2008 noen av dem som har ekstralys på bimern sin som kunne tenkt seg legge ut bilde da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OKSE Skrevet November 1, 2008 Share Skrevet November 1, 2008 Det store spørsmålet er om det er godkjent med store ekstralys. Trur nok det blir for møkje Lux. Tenkte på det kun for at du ville ha det lovlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå