Gå til innhold

Erfaringer ved E61, 520d, 525d og 530d

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å hatt Land Cruiser i alle år vurderer jeg å teste ut en 5 serie stasjonsvogn 04-06 modell. E61 som den heter.

De aktuelle varianter er 520d, 525d eller kanskje 530d, manuelt gir. Hvordan er disse motorene opp mot hverandre mtp holdbarhet, effekt kontra forbuk og generell kraftutfoldelse (når begynner det å trekke, dør de bort på høyere turtall?). Leste også noe om sprekte topper på 525d, noen som har noe mer på dette?

Ellers noe man må være på utkikk på ved importbiler? Annet man må være observang mot? Leste noe om fukt i frontlys ellers er det ikke mye jeg har fått med meg.

Bjørn Erik

Skrevet

Det har blitt skrevet mye om E60 og E61 (av blandt annet meg). Søkefunksjonen er derfor en svært fin og nyttig funksjon som vil gi deg svar på mye. Uansett, så spiller prisen en svært stor rolle inn i bildet her. Har du en million å bruke på bil er det klart man velger større motor, men har man et litt mere begrenset budsjett tenker man som oftest litt mer fornuftig. Jeg ville ha kjøpt en norsk bil og aller helst en facelift da dette er en betydelig bedre bil enn pre-faceliften (2004-2007). Har rattet rundt i en 2004 E60 520iA i omtrent 40 000km og det er ingen tvil om at dette er en god bil som holder seg svært godt. Det du imidlertid bør være obs på er at xenonlyktene har en tendens til å dugge. Dette er svært vanskelig å få dekt på en bruktimportet bil, handler du derimot en norsk en så er nok BMW mye hyggeligere på det området. Ellers begynte vinduene å gnisse så smått det var etter ca 60 000km, men det ordnet Stenshagen kostnadsfritt. Solgte denne bilen og kjøpte meg en 2008 E61 520dAT facelift. Kanonbil, faktisk en helt annen bil enn pre-faceliften. Interiørkvaliteten er vesentlig bedre og alt i alt virker det som om det er en mye mer kompakt bil. Jeg har den nye 177 hesteren og automat-joystick og syns dette er en svært fin kombinasjon. Har kjørt E61 520dAT LE (150hk og 340Nm) og det var også en fin-fin bil. Var hurtigere enn min tidligere 520iA. Så har du råd, vil jeg heller gå ned til 520d og få en facelift enn å kjøpe pre-facelift 525d / 530d. 520d skuffer på ingen måte. Facelift er også mer miljøvennlig, samtidig som den er mye mer dieselgjerrig. Min 520dAT har et forbruk på 0,45 l/mila på langkjøring, 0,53 l/mila på blandet kjøring og 0,67 l/mila på bykjøring.. 0-100km/t gjøres også unna på imponerende 8,5 sekunder. Anbefales. Lykke til med valg av bil og spør gjerne igjen. Bruk også søkefunksjonen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...