Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er også snill med bilene mine. men et problem er med dieselen da den ikke reagerer under 1500rpm så den kan hende blir dratt til 3500 noen ganger før den er varm.

• Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Aldri over 3000rpm før den har vært varm en liten stund.

men jeg lurer på. Jeg har et lite islag på innsiden av frontruta, der er ikke gunstig å kjøre med da jeg ikke ser noe ut. Jeg har hørt at gamle biler ikke skal varme seg opp på tomgang pga. noe smøring osv. Kan jeg da, med bilen i ro, ruse den opp og ned til den begynner å blåse varmt? (ikke over 3k såklart)? Vil den da få riktig smøring, eller må den "jobbe" med å dra rundt hjula for at det skal bli rett?

Skrevet

høres ut som mangen her inne tar nesten for godt vare på motorene sine :) .en motor tåler fint normal kjøring her i norges land selv om den er kald.tviler på det er mange som er nødt over 4000rpm og tunge belastninger uansett varm eller kald motor ved normal kjøring?lov å kjøre med sunn fornuft og.

vil påstå at om du har en kjørestil som tilsier at du må ta hensyn til at motor ikke er varm,da er det mye farligere enn en sveisa sperre :wink:

Når det gjelder turbobiler,så klarer man aldri å få en turbo så varm mellom lyskrysset og remaen at det er nødvendig å sitte å vente på at den skal roe seg. Tenk alle som kjøre rundt med vag 1.8l og mikroturbo.denne turboen er så liten at den gløder jo bare den må opp i 4000rpm.rart de ikke bytter turbo oftere.

Er selvfølgelig noe annet når man har prylt rundt skogen i en halvtime og eksosmanifoilen har mest lyst å bøye seg andre veien pga varmen.

Skrevet

har hatt igjennom tiden noe "jallamekke" turbo greier i sierra.. og skal si noen av de har fått kjørt seg.. har ell hatt turtallsperra på 5 gir LENGE før temp nåla har begynt å røre på seg.. hehe.. bruker vell 5,5 liter olje i uka.. men gikk jo.. ikke en ulyd.. :)

ps: lada 1.7 bar på standard OHC motor i sierran ;)

Skrevet

Tar som de fleste her pent de første 10-15min med kjøring når motoren er kald, men det er veldig irriterrende at de nyere BMWene hverken er utstyrt med olje og vann temperaturmåler! Har konsekvent dårlig samvittighet hver morgen nå med 15 blå ute. Hadde hvert greit og visst om tempen har kommet opp når en kjører til jobb. Skjønner ikke hvorfor de har fjernet dette, da dette for meg er et nyttig verktøy i et hensynsfullt bilhold!

Skrevet

Å lå bilen stå og gå på tomgang i 5-10min er vel ikke så galt? Jeg kjenner at motoren reagerer og går mykere etter en liten stund på tomgang. Girkassa blir mykere og lettere å gire med etter som olje har blitt varm!

Så er det heller ikke noe is på frontruta :wink:

Skrevet

Kjører alltid rolig før den er skikkelig varm.

Til dere som lar bilen gå10-15min på tomgang : Det er ikke bra. I instruksjonsboken på 535 E34 står det bl.a at om man har hatt mye tomgang eller køkjøring skal man kjøre noen km på 3000 omdr. Husk at når motoren står på tomgang med kald motor går den på fet blanding. Kjør med en gang, soter mindre ned da.

Skrevet

En motor med datastyrt injection soter ikke ned om den står på tomgang. BMW skriver i instruksjonsbøkene at man ikke skal stå på tomgang men det er nok mest ut i fra miljøhensyn. Så er det totalt bortkastet. Faktisk er det bedre for motoren å kjøres forsiktig mellom 2000-3000 rpm enn å stå på tomgang. På tomgang går oljepumpa saktere rundt.

Noe som er bedritent på BMW er ikke bare at de har kuttet ut vanntempmåleren på nye modeller.

Men de eldre modellene med vanntempmåler viser den unøyaktig vanntemperatur. Så vidt jeg vet står nåla rett opp fra 35 grader. Det er ett vidt spekter av temperaturer når den nåla står rett og det gir sjåføren dårlig informasjon. Da er det mye bedre slik det er i andre biler der vanntempmåleren viser nøyaktig temperatur.

Skrevet
Men de eldre modellene med vanntempmåler viser den unøyaktig vanntemperatur. Så vidt jeg vet står nåla rett opp fra 35 grader. Det er ett vidt spekter av temperaturer når den nåla står rett og det gir sjåføren dårlig informasjon. Da er det mye bedre slik det er i andre biler der vanntempmåleren viser nøyaktig temperatur.

hmm.....skeptisk..! Tempmåleren stiger jo jevnt og jeg har en strekning jeg kjører nesten hver dag, og alle bilene jeg kjører blir varm ca på samme sted.

Men f.eks Honda Prelude har tempmåler som plutselig spretter opp til driftstemp..

Skrevet

Når motoren er kald har den fetere blanding, ellers hadde den stoppet. Og i instruksjonsboken som jeg henviste til var fra 1990 eller 91, og det stod at man skulle kjøre noen km på 3000 omdr om man haddee hatt mye tomgang eller køkjøring, dakan det jo ikke ha med miljø å gjøre..

Skrevet

Oljetrykket på tomgang ved kald motor er ganske forskjellig fra tomgang på driftsvarm motor.

Ikke noe særlig over 2500 rpm for min del på de verste kaldværsdagene. Bruker å la bilen stå å lunke seg litt før avreise om morgenen. Hadde diffoljen hatt "sentralvarme" så kunne jeg nok startet ganske hardt, men det hadde endt med diff rakling etterhvert. På en motorsterk BMW hadde jeg vært mer redd for å ikke knerte drivverket i kulda enn motoren. Kjørte filler av den forrige diffen min på den måten, var uforsiktig en tidlig januardag med 23 blå og litt forsiktig sidelengs kjøring.

Misunner ikke de som må rett ut på motorveien med iskald bil.

Skrevet

Ja, Jeg bruker 1-2minuter fra huset ut på motorveien! så jeg lar den gå på tomgang 5-10min! å kjører ikke over 80km/t før jeg passerer olavsgård. er vel rundt 8km ditt tror jeg.

Min vanntemp føler som er orginal er midt på fra 65grader til 100! så de er ikke til og stole på..!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...