Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

at du har høyere oljetrykk på kald motor er jo en selvfølge,da oljen er seig som sirup pga kulda :roll:

det vil heller ikke si at du har bedre smøring siden trykket er høyere.faktisk tvert imot. ](*,)

selv om bilen går på tomgang så er drivverket kald,hva gjør man da?venter til varmen har forplantet seg via drivlinjen helt bak til diffen :lol:

alt kommer an på bruken.termostaten til muttern åpner sikkert maks 4 ganger pr mnd,men sånn har bilen gått i 14år nå.

Skrevet

Ja, Der skriver du jo poenget selv uten og skjønne det? den har allerede dårlig smørning og høyt oljetrykk på tomgang. da har den ihvertfall ikke godt av å kjøres rundt å presses på høyere turtall. Å girkassa blir jo varm når den står i fri brukes litt da. verre er det med diffen. Men hvem er det som sier at man skal spinne fra parkeringsplassen da? Flere ting som må gå seg varm..

Skrevet

er det ingen av dere som setter varmapparatet på omluft til og begynne med? jeg gjør det for da mener jeg at du varmer opp varmere luft enn kald luft som er med på og kjøle ned,, noen synspunkter :?: og hva med diesel biler da di blir jo aldri varm på tomgang di må kjøres varm og jeg tror også at bilen blir fortere varm ved 5min kjøring enn 5min tomgang. :wink:

Skrevet

gje meg styrke.... at man har dårlig smøring på kald motor er greit.det forstår jo alle,men jeg personlig synest det er ufattelig teit å stå å røyke å se på mens motoren slites.bedre å bare kjøre avgårde å bruke bilen slik det er meningen man skal gjøre.den slites jo uansett 900 eller 2000rpm spiller mindre rolle da det er en mindre tidsperiode og ikke såå kritisk som enkelte skal ha det til.det er av nettopp denne grunn man får kjøpt forskjellige typer oljer med forskjellige egenskaper.

men for all del, gjerne hoppe litt opp og ned på hengerfestet mens man venter.da får man myket opp demperene og holder varmen :lol:

Skrevet

Eller bare gå ut og starte bilen og gå inn igjen å sitte varmt og godt å fortære frokost? ;) Så kommer man tilbake til god og VARM bil. Tar ikke mange minuttene med varmeapparatet på E30n. Alt av nyere biler kan bare gå å legge seg :lol:

Skrevet

Med BMW`en kommer jeg nok til å kjøre så rolig som mulig frem til den er halvveis oppvarmet, der er det faktisk et merke som jeg tror symboliserer at man kan begynne å gi litt mer gass, men noe fullgasskjøring blir det ikke før den har kommet helt opp til driftsvarm motor.

Har på samvittigheten èn stk fullgasskjøring når den er halvveis oppvarmet, men det skal ikke bli noen vane!

Pleier også bestandig å ta en rolig kjøretur før den blir stoppet hvis den har blitt kjørt veldig friskt, dette for å skåne motor, turbo og ikke minst toppakning.

Har en gammel daihatsu også jeg stående som har vært brukt som jordebil fra jeg var yngre, den er det noe verre med.

Der er vannpumpa sprengt og lekker som en hageslange, av den grunn har den blitt kjørt uten kjølevann i 2 år uten problemer :shock:

Tempmåleren på den går alltid opp over rødstreket og motoren der blir kjørt det den makter, men ingenting hender, bortsett fra at det kan finne på å kakkle litt når den er på topptemp :lol:

Den ble ofte satt bort/parkert uten noen form for nedkjøling og starter ALLTID :D

Seigere bil tror jeg aldri jeg har møtt!

For ikke å snakke om at eksosanlegget har vært en tur i bakken, så det har revnet helt like under motoren, og gammel olje tror jeg også det er.

1,0 liter 3-sylindra liten motor.

Skrevet

jeg også har startet bilen og gått inn igjen å spist frokost,men dette er bare av rein latskap og alldeles ikke for å være grei med motoren,tvert imot. for dette hadde blitt løst myye bedre med en motorvarmer om man har dette behovet.det er vel investerte penger som er bra både for miljø,motor og sjela :wink:

kan ikke se noen negative sider med en motorvarmer.hvertfall ikke for olja sin del.

Skrevet

Skjønner poenget.. Men syns bare det høres helt paranoid ut.. Ikke ditt ikke datt.. Seff skjønner jeg poenget med å vente.. Seff skjønner jeg at motoren har det bedre varm.. Seff skjønner jeg at alt går best når det er varmt.. Men om du er så j**** paranoid: Hørt om vinterbil?

jeg mener.. Om du er så siiiiiinnnsykt redd for slitasje på motoren, så kan jeg ikke gå utifra noe annet en at du hater å skru, og er blakk som ei kirkerotte.. Det her er VANLIGE biler folkens.. De er jo LAGET for å tåle sånt bruk.. Og når de har gått 200 000 så er det jo normalt at de er slitne!.. Da har du to valg.. Enten kjøre som en annen paranoid, eller bytte ut de delene som er slitne, når de trengs å byttes..

Jeg er selv maler.. Og jeg skulle likt å vist hvor mange av dere som har hus, det er som behandler huset sit med det BESTE av det BESTE? Er stadig borti folk som har kjøpt maling på billigsalg.. Og det er jo helt SPRØTT! Huset ditt, som sannsynligvis er den STØRSTE investeringa du NOENSINNE kommer te å gjøre, åsså verner du det mot råtesopp og slitt treverk med å smøre på noe RASK? Så fortell meg.. Hvor mange av dere er det som faktisk kjøper malinga til 1500,- kr spannet?

Litt OT, men jiiises.. Er jo ikke vits å bli helt paranoid.. Bytt olje, luftfilter og tut å kjør.. Forøvrig bør det byttes slitedeler når de er slitt..

Til slut vil jeg bare si at jeg som regel kjører rolig til motoren er varm.. Men skal jeg på butikken en tur, så går jeg ikke ut, skrur på motoren og venter til den er varm for så å kjøre.. Jeg kjører med engang.. Og skulle det vise seg at jeg treffer på en mopedist på vei bort, så klemmer jeg jernet å kjører forbi ja..

Skrevet

Tar det under 2500-3000 til varmemåleren begyner å bevege seg da lar jeg den gå til 3500-4000 maks og etter den er på topp lar jeg den til maks 5000, sperre har aldri gått før det er blitt ca 30min med kjøring siden jeg bare har måler på vann

Skrevet
Skjønner poenget.. Men syns bare det høres helt paranoid ut.. Ikke ditt ikke datt.. Seff skjønner jeg poenget med å vente.. Seff skjønner jeg at motoren har det bedre varm.. Seff skjønner jeg at alt går best når det er varmt.. Men om du er så j**** paranoid: Hørt om vinterbil?

jeg mener.. Om du er så siiiiiinnnsykt redd for slitasje på motoren, så kan jeg ikke gå utifra noe annet en at du hater å skru, og er blakk som ei kirkerotte.. Det her er VANLIGE biler folkens.. De er jo LAGET for å tåle sånt bruk.. Og når de har gått 200 000 så er det jo normalt at de er slitne!.. Da har du to valg.. Enten kjøre som en annen paranoid, eller bytte ut de delene som er slitne, når de trengs å byttes..

Jeg er selv maler.. Og jeg skulle likt å vist hvor mange av dere som har hus, det er som behandler huset sit med det BESTE av det BESTE? Er stadig borti folk som har kjøpt maling på billigsalg.. Og det er jo helt SPRØTT! Huset ditt, som sannsynligvis er den STØRSTE investeringa du NOENSINNE kommer te å gjøre, åsså verner du det mot råtesopp og slitt treverk med å smøre på noe RASK? Så fortell meg.. Hvor mange av dere er det som faktisk kjøper malinga til 1500,- kr spannet?

Litt OT, men jiiises.. Er jo ikke vits å bli helt paranoid.. Bytt olje, luftfilter og tut å kjør.. Forøvrig bør det byttes slitedeler når de er slitt..

Til slut vil jeg bare si at jeg som regel kjører rolig til motoren er varm.. Men skal jeg på butikken en tur, så går jeg ikke ut, skrur på motoren og venter til den er varm for så å kjøre.. Jeg kjører med engang.. Og skulle det vise seg at jeg treffer på en mopedist på vei bort, så klemmer jeg jernet å kjører forbi ja..

Du SKAL kjøre med en gang, de som lar bilen stå på tomgang slier mer på motoren. Men du trenger vel ikke gi flat pedal for å passere en mopedist?

Skrevet

*LOOL* :) Nei men det er artig å se de ble skremt.. Scorpion bakpotte og det bråker ganske heftig :D :D

Forøvrig har jeg faktisk oppdaget i det siste at jeg og Kjell Z3 har mange like meninger.. Nok en bekreftelse på akkurat det, selv om hovedgrunnen min for å kjøre med engang går på at bilen faktisk er en bruksgjenstand.. Nå skal det legges til at det neppe er overflod av de her inne som er så glad i bilen sin som meg.. Jeg liker å bytte olje og slitedeler.. Og nå er jeg akkurat ferdig med å tectylere bilen under, og å male bakstillinga fin og svart igjen.. Liker ikke søle og dritt, og hvertfall ikke rust.. Men motoren.. Den er jeg aldri redd for å bruke.. Men så er ikke jeg redd for å åpne den heller da.. Og ikke er jeg blakk (selv om jeg ikke er rik heller!)

Skrevet

OT: Jobber selv deltid på Jernia og jeg er helt enig med deg angående di som skal kjøpe billig maling for å ha på huset..

Har vært borti en del tilfeller selv

Folk investerer ca 1,5 mill i hus og da fatter jeg ikke at dem ikke koster på noen 1000 lapper ekstra for å beskytte det di har betalt så mye for..

Da klarer ikke jeg helt å se logikken her..

Ble veldig OT dette her..

On topic.

Jeg å drar aldri bilen no særlig over 3000rpm når den er kald..

Er forresten like ille om ikke værre å la den dra for tungt..

Lett og ledig turtall er det beste :)

Ang vinter så står bilen parkert på den tia av året :wink:

Er det forrsten en fordel å starte motoren et par ganger i løpet av vinteren?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...