Gå til innhold

vordan lufte en e34 m50b20?

Anbefalte innlegg

Skrevet

skal bilen svive når den luftes?

eller skal den være av? jeg har hørt både at den ska svive og at den skal være av.. blir ikke klok på va som er rett jeg :roll:

Skrevet

Jeg elsker å svare på dette spørsmålet.. (det er faktisk litt sant, men også et hint om at det finner 100 andre tråder med samme spørmålet)..

Anyways, det du vil gjøre er å fylle på kjøleveske til det renner over. Lufteskrue åpen, radiatorlokk av. Så klemmer du på alt av slanger med vann i ;-) . Gjør det til de fylles opp. I hvertfall litt. Så fyller du på kjøleveske til det renner over, og kanskje litt til. Fyll til det ikke kommer bobler rundt lufteskruen.

Sett varmeapparatet på full peis (varme) og start bilen med lufteskrue åpen og lokket av. La den gå litt, og se om du ikke kan fylle på litt mer. Så får du en kompis til å trø på gasspedalen til du kommer til 3-4000rpm. Da skal det i teorien komme vann opp av (rundt) lufteskruen. Det skader ikke å klemmer på slanger.

La bilen nå normal driftstemperatur. Hvis den koker gjør du flere forsøk på å få luftet ut de siste luftboblene..

Dette kan være en slitsom prosess. Og du må gi deg litt tid. Noen sier det hjelper å ha bilen i oppoverbakke mens dette skjer. Hjalp ikke meg, kan kanskje hjelpe deg..

Andre kan fritt kritisere mitt innlegg, eller legge til noe ;)

Skrevet

jeg har en litt annen metode, men den ligner mye:) ta en 1.5 liters flaske og kutt av bunnen på den, så du får en trakt, ta deretter litt elektro teip rundt der toppa skal sitte, slik at det blir som en pakning.. deretter setter ddu tuten nedi der du fyller vann på radiatoren, og passer på at du har nokk teip på tuten til at det blir tett rundt. så er det bare å fylle:) husk å løse på lufteskruen.. når radiatoren blir full, fyller du enda mer, litt oppover "trakten"(derfor er det viktig at det er teip rundt tuten..) og det som vil sje da, er at vannet trykkes rundt "bakveien" slik at den presser luften ut lufteskruen:) viktig å etterfylle lenge nedi flasken, slik at du er sikker på at luften er kommt ut.. så må du finne en måte å få ut vannet i radiatoren slik at du kommer på riktig nivå:) så er det bare å sette på igjen toppen og starte opp:) og funker det ikke er det bare å prøve igjen:) men det som er viktig er å ikke åpne radiator toppen når motoren er varm, da vil den trekke luft.. lykke til, og får du det ikke til første gangen, så prøv igjen.. har selv gjort dette noen ganger:) Lykke til:)

Skrevet
Sjekk tråden jeg linker til. Der har jeg beskrevet korrekt lufteprosedyre på M50 beskrevet i Bentleymanualen.

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=5 ... ufting+m50

Ok, den jeg beskrev var noe jeg lærte på Furubakken Bilverksted (Et BMW merkeverksted i b(l)ærum) når jeg var utplassert der, eneste forskjellen var at de hadde en spesialtrakt som de skrudde på.. denne metoden mener jeg du finner på TIS, service manual fra BMW..

Skrevet

Jeg tipper heller at man ALDRI vil finne en så jalla beskrivelse på lufting fra BMW. Jeg tror det ganske enkelt ikke før jeg får se det selv!

Skrevet
Bare å vente på første person som sier man MÅ stå med bilen i oppoverbakke :lol: Aldri vært noe problem for min del

min erfaring med å lufte med fronten i en bratt bakke er at vann som kommer ut lufteskruen treffer vifterema og spruter i trynet mitt.

Skrevet

Ved siden av radiatorlokket, står "Entlüftung" der.

Aama_racing, måten du beskriver fungerer ypperlig og jeg har hørt om den selv, selvom Odd-M får det til å høres ut som dette er en ordentlig jablijabli måte og gjøre dette på, så er vell poenget at det fungerer!

Skrevet
Ved siden av radiatorlokket, står "Entlüftung" der.

Aama_racing, måten du beskriver fungerer ypperlig og jeg har hørt om den selv, selvom Odd-M får det til å høres ut som dette er en ordentlig jablijabli måte og gjøre dette på, så er vell poenget at det fungerer!

hehe, takk for det:) jeg vet hvertfall at dette fungerer, for dette har jeg gjort 3 ganger før..:) men skal ikke nekte for at Odd-M sin funker, for all del, er sikkert mange måter å gjøre det på:) men holder meg litt for god til å disse noen andre metoder... Jeg har lært at man skal aldri åpne radiatortoppen på dette systemet, når motoren er varm, siden det er et lukket system.. og den da derfor vil dra inn luft igjen.. men med den metoden jeg mener så må man bruke litt god tid på å få ut all luften, selv de bitte små luftbobblene..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...