Gå til innhold

Vogntog-ulykker: Objektivt?


E36Cab1
 Share

Anbefalte innlegg

Er endel skriverier om ulykker på veiene med tunge kjøretøy involvert.

Som regel kommer det ikkje fram hvem som hadde skylda,men overskriftene taler som regel for seg sjøl: "Dødstrailer","Vogntog tar liv","Omkom i møte med trailer" osv osv....

Trur alle som er noenlunde oppdatert veit korleis statistikken heller,men lurte på deres tanker om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

det som ofte kan skje er at folk som ikke arbeider går til nav og sier at de ikke har jobb og takker nei til mange "yalla" jobber.. til slutt får de mulighetn til dekt setvikat og jobb tilbud som sjofør for det er det jo mangel på i norge..

de tar et kurs uten å vite hva de legger seg ut på.. 50tonn viker ikke mye når d smeller..

jeg har vertfall den oppfatningen..

kansje det er gale..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må vel innse at trafikkmengden øker, og da også mtp. trailere.

Er vel da kanskje "naturlig" at flere tungtransporter også blir innblandet i uhell.

Når oddsen mellom 50tonn og 1tonn er gitt, så er det lett å gi traileren all skyld.

OG journalister er og blir journalister!!! Det er slutt på at de gir folk reell informasjon. Det lages kun overskrifter som skal selge....(Dette vet jo vi som BMWfan's alt om.....er en bimmer innblandet i noe så skal dette henges ut for alt det er verdt)

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nesten si det er 50/50

Mange stygge forbikjøringer av lastebiler, bilister/lastebilsjåfører sovner bak rattet. Og mange av dødsulykkene er faktisk selvmord, selv om det er vanskelig og bevise med statistikk.. Kan jo heller ikke komme utenom mange uerfarne sjåfører, både sommer og vinter..

Også de h... utenlandske lastebilene som står på kryss og tvers over alle norske veier om vinteren..! Noen av dem er jo norske og selvfølgelig, men mener at dem er bedre forberedt og takler vinterført bedre..

Det er da min mening..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er/har vært yrkes-sjåfør i mange år. Jeg er av den oppfatning at trailersjåfører som oftest opptrer hensynsfullt og med en god dose respekt. Jeg har også den oppfatning at ALLE skulle hatt en dag i en trailer i forbindelse med å ta lappen. Mange tror 50 tonn stopper på femøringen og legger seg ut foran i kryss osv. En annen objektiv mening er at personbilbilister mener at trailere sinker dem ved f.eks fjelloverganger og mener de skal stoppe å slippe forbi. Lurer egentlig på hva de mener om å starte 50 tonn i en bratt stigning jeg... Er ikke bare bare for å si det mildt. De fleste, inkl meg selv stopper på toppen og slipper forbi køen. Men noen har det kjempetravelt og kjører forbi og tuter og herjer gjennom svinger osv. DET skaper ulykker... Alle burde igrunnen ta det med ro i trafikken. Stress er veldig ofte en medvirkende årsak til ulykker.

Når det gjelder utlendingene, så bør ALLE stoppes på grensa å sjekkes om de har med kjetting osv... Obligatorisk. Men nå har det seg jo sånn at Norge ikke har penger å stille til disposisjon for å sjekke alle overganger dessverre...

Dette er mine egne og obejktive meninger. Når det gjelder å dele skylden mellom personbiler og lastebiler, så synes jeg å huske en statistikk der det var personbilen som hadde skylda i over 60% av møteulykker... Nå hhusker jeg ikke hvor jeg så denne sammenligningen, men tror det var i transportmagasinet i fjor engang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er/har vært yrkes-sjåfør i mange år. Jeg er av den oppfatning at trailersjåfører som oftest opptrer hensynsfullt og med en god dose respekt. Jeg har også den oppfatning at ALLE skulle hatt en dag i en trailer i forbindelse med å ta lappen. Mange tror 50 tonn stopper på femøringen og legger seg ut foran i kryss osv. En annen objektiv mening er at personbilbilister mener at trailere sinker dem ved f.eks fjelloverganger og mener de skal stoppe å slippe forbi. Lurer egentlig på hva de mener om å starte 50 tonn i en bratt stigning jeg... Er ikke bare bare for å si det mildt. De fleste, inkl meg selv stopper på toppen og slipper forbi køen. Men noen har det kjempetravelt og kjører forbi og tuter og herjer gjennom svinger osv. DET skaper ulykker... Alle burde igrunnen ta det med ro i trafikken. Stress er veldig ofte en medvirkende årsak til ulykker.

Når det gjelder utlendingene, så bør ALLE stoppes på grensa å sjekkes om de har med kjetting osv... Obligatorisk. Men nå har det seg jo sånn at Norge ikke har penger å stille til disposisjon for å sjekke alle overganger dessverre...

Dette er mine egne og obejktive meninger. Når det gjelder å dele skylden mellom personbiler og lastebiler, så synes jeg å huske en statistikk der det var personbilen som hadde skylda i over 60% av møteulykker... Nå hhusker jeg ikke hvor jeg så denne sammenligningen, men tror det var i transportmagasinet i fjor engang...

"Mange tror 50 tonn stopper på femøringen"

Det er vel bare trailersjåfører som tror det, det kan man jo se på hvor nær de ligger bilen foran. Jeg er sikker på at 99,9% av trailerne ligger så nær bilen foran i en 80 sone at de ALDRI kan klare å stoppe om bilen foran bråbremser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har frontkolidert med en lastebil faktisk... Er vel en av de som er heldige nok til å overleve noe sånt. Ettersom jeg er relativ ung å blir jeg møtt med en del fordommer da jeg forteller andre om det. Får som regel den med høy fart osv, men folk tenker nok enda mer enn de sier også. Faktumet i min ulykke var at lastebil sjåføren kjørte for fort og skjenet over i feil felt etter oppbremsingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Mange tror 50 tonn stopper på femøringen"

Det er vel bare trailersjåfører som tror det, det kan man jo se på hvor nær de ligger bilen foran. Jeg er sikker på at 99,9% av trailerne ligger så nær bilen foran i en 80 sone at de ALDRI kan klare å stoppe om bilen foran bråbremser.

99.9% av trailere faktisk... Det er drittsnakk. Enkelt og greit. Her skjærer du alle under en kam. Ja, ok. Noen er nok sånn også. Men så er det jaggu meg en og annen personbil som gjør det de kan for å provosere frem sånt også. Som å presse seg forbi ett vogntog i 80 sone for så å legge seg under fartsgrensen før f.eks en bakke så vogntoget mister farten. Ok, det er ikke alle som er sånn, men alle vogtogsjåfører er ikke ulykker som venter på å hende heller...

Jeg har frontkolidert med en lastebil faktisk... Er vel en av de som er heldige nok til å overleve noe sånt. Ettersom jeg er relativ ung å blir jeg møtt med en del fordommer da jeg forteller andre om det. Får som regel den med høy fart osv, men folk tenker nok enda mer enn de sier også. Faktumet i min ulykke var at lastebil sjåføren kjørte for fort og skjenet over i feil felt etter oppbremsingen.

Og det betyr at alle trailersjåfører er sånn??? Akkurat det kunne like gjerne vært en personbil i for stor fart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det smeller så smeller det, samme faen hvems skyld det er. Og vogntoget vinner som regel... Thats life...

Jaja, vogntoget vinner, men det er ikke alltid vogntogets skyld ;)

akkurat. men mange av dem kjører som idioter! men jeg kjører lastebil også så vet det er mange som kjører som itdioter i bil og på sykkel og alt som er. jeg tror ikke de fleste ulykkene skyldes traileren. selv om det er sværrt mange som driver å ligger helt opptil rævva på bilen forran. og farlige forbikjøringer osv. men man legger jo bedre merke til en trailer som gjør en idiotforbikjøring enn man legger merke til en bil som gjør akkurat det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har frontkolidert med en lastebil faktisk... Er vel en av de som er heldige nok til å overleve noe sånt. Ettersom jeg er relativ ung å blir jeg møtt med en del fordommer da jeg forteller andre om det. Får som regel den med høy fart osv, men folk tenker nok enda mer enn de sier også. Faktumet i min ulykke var at lastebil sjåføren kjørte for fort og skjenet over i feil felt etter oppbremsingen.

Og det betyr at alle trailersjåfører er sånn??? Akkurat det kunne like gjerne vært en personbil i for stor fart...

Nei hadde det vært en personbil så hadde jeg nok sluppet 6 månder på sykehus. Lastebilsjåfører er mennesker og gjør feil i samme grad som alle andre! Ville frem til at det stort sett er jeg som får skylden da jeg forteller om ulykken uansett hvem jeg forteller det til fordi folks hode så har en lastebil rett og en ung sjåfør galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener de som kjører tungtransport i Norge gjør en god jobb. De norske bilene syns jeg er flinke til å signalisere når det passer å ta forbikjøring og gjør seg selv til minst mulig hinder for oss andre i trafikken så godt det lar seg gjøre. Desverre er det mange billister som tar litt for lite hensyn til de store trailerne og lastebilene. Som skrevet tidligere er det stor masse i fart og det tar både lengre tid å starte og stoppe. Jeg har merket flere ganger at vogntog med vikeplikt kjører ut i veien foran meg sakte nok til at jeg må bremse farten min for å unngå å kjøre i de. Dette synes jeg er greit fordi de trenger nok litt hjelp av andre for å komme seg fram. Det vil nok ta lengre tid for de å komme seg inn på rett vei hvis de må stoppe for meg først.

Langtransport førerne ser nok mye rart ute på norske veier og jeg synes synd på de som har opplevd å fått en kamikaze hyundai i fronten. Å se noen stirre en rett i øynene og bevisst dure inn i fronten for å ta sitt eget liv må være veldig hardt å komme over.

Jeg mener personbilene burde bli flinkere til å ta hensyn og samarbeide med trailersjåførene. Da vil antall farlige forbikjøringer synke, og trafikken vil gå smidigere. De utenlanske trailerne med sommerdekk på vinterføre har jeg lite til overs for!

Men det er også desverre noen idioter som kjører trailer. Husker en som skulle kjøre forbi meg når jeg lå foran i 80 med moped! Han hadde ikke mye tolmodighet til meg for at jeg ikke kjørte fort nok(enda jeg lå i 80!). Hadde alle personbiler hatt samme innstilling til trailere hadde det vært sykt mange flere farlige forbikjøringer.

Så vil jeg samtidig beklage forbikjøringen min i sommer til en trailersjåfør som blinket til venstre og skulle svinge av. Jeg mistforsto blinkingen som et signal til at jeg kunne kjøre forbi og fikk derfor "finger'n" idet jeg peiset forbi når han skulle svinge av :lol::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også sjåførene er flinke, og det er ikke så ofte ulykker er deres feil, men de ligger mye for nær bilen foran, og det gjelder nesten alle som jeg har sett når man tar bremselengden i betraktning.. Kan noen av dere som kjører slike kjøretøy fortelle meg hvor lang bremselengde et vogntog på 50 tonn har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...