Gå til innhold

Vogntog-ulykker: Objektivt?

E36Cab1
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

det er mye som har blitt sagt hittil i tråden, så jeg begrenser meg til å legge til litt info.

først og fremst så skal korrekt bremselengde på fullastet vogntog i 80km/t være rundt 80 meters merket. men så kommer faktorer som dekk, underlag, værforhold og bremsens tilstand inn i bildet.

dessverre er det en del cowboyer som er ute og kjører, og jeg selv syntes at det er mange av dem som burde revurdert det å ha førerkort på noe større enn en moped.

det stemmer også at noen (en del) tråkker på litt ekstra, for å rekke fram til ferger eller til bestemmelsestedet før kjøretiden går ut.

eller fram til en terminal. det mange ikke vet er at mange sjåfører har faste hente og leveringstider hos forskjellige terminaler når de har fast kjøring.

problemet er at de som kontrollerer gir beng i hvor fort man har kjørt, så lenge man ikke har kjørt for lenge. jeg viste skiva mi i en kontroll en gang og det viste seg at jeg manglet 2 minutter på pausa, og da fikk jeg beskjed om at jeg kunne velge. bot oppad i 5000krs klassen eller stelle meg på siden og ta en halvtime.

hvor talentløst er ikke det?

personlig så gidder jeg ikke stresse pga hva jeg frakter. skulle noe gå galt, så er det i værste fall ikke bare meg det går utover, selv om folk ikke er direkte involvert i en evt ulykke.

det jeg prøver på er å holde en jevn hastighet uten for mange nedbremsninger og harde pådrag. dette for å spare utstyret og dieselutgiftene.

siden jeg for det meste kjører på nattestid, så ja jeg innrømmer det, kjører "aktivt". dvs at jeg kutter svinger, men KUN når jeg har oversikten og vet at det er klart langt nok fram til at jeg kan legge meg i min fil før jeg møter en bil.

det som virkelig irriterer er når man møter biler som ikke klarer å blende ned i tide, folk som ligger bak, gjerne litt ut på hjørnet med fjernlys på, folk som ligger laaaaangt under fartsgrensa og det gjerne før seige bakker hvor jeg prøver å holde mest mulig fart for å slippe å havne nedi kjelleren på girkassa.

men, det aller verste jeg vet er når noen kommer i møte begynner å kjøre forbi. jeg vet at jeg kommer meg mer eller mindre uskadet fra et sammenstøt, men hjelper lite når noen klemmer en golf eller lignende innunder bunnpanna mi i værste fall.

generelt vil jeg si at nivået på norske sjåfører er ganske bra, og folk tenker langt fram med tanke på plassering, hastighet og tilpassing av trafikkbildet. problemer oppstår når noen skal blokkere, sinke eller generelt vise sin misnøye med disse "monsterene" som ruller på veien.

har selv hatt en del opplevelser som har fått pulsen til å stige når jeg har kjørt, og kan si at når du ser at noen prøver å kjøre forbi, holder på å miste kontrollen og nesten havner under hengeren, så begynner man å lure på om dette er riktig valg.

har noen bilder som dere kan tenke over også neste gang dere ser et vogntog trille avgårde

må kunne vite hvor man har hjula

rh2qs102sa1jgihz2v69.jpg

og vite hvordan man skal bremse nedover en lang bakke

8g56ucq9bio4x16ns5vg.jpg

blir mange mil på slikt føre i løpet av et år

gop3qzmv6qj019p9aiux.jpg

og det er ikke alle steder det er like bra veier som utenfor oslo

8ubwlg0qza51s2a910ym.jpg

håper dette satte litt lys på saken :)

Takk, det var et kunskapsrikt innlegg. Som du skriver er altså bremselengden ca 80 meter i 80 km/t for fullastet vogntog mens den er rundt 20 meter for personbil. Da kan man jo tenke seg hva som ville være riktig avstand til bilen foran i 80 km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd å bli pressa ut i svinger av lastebiler som kutter svingene. Det er noe jeg synes er utrivelig. Det har skjedd når jeg skal ta forbikjøringer i svinger med lang og god oversikt. Mange som ikke ser i speilene eller "tror" det ikke ligger noen bak en. Kanskje de tror alle andre ligger i samme hastighet som trailere gjør? Eller ikke sjekker speilene nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt distrikt har vi en ganske interessant veistrekning hvor all tungtrafikken som kommer østfra er nødt til å skifte fra venstre til høyre felt for å fortsette videre mot Stavanger. Dette filskiftet må finne sted før veien deler seg etter ca en kilometer. Slik gikk det i 2007:

20.12.07:

ulykke468_365138a.jpg

skader468_365140a.jpg

29.11.07:

vesterveiulykke-468_361215a.jpg

vesterveiulykke-468_361216a.jpg

31.10.07:

vesterveien-468x167_355460a.jpg

Trailer451_355353a.jpg

22.10.07:

ulykke-vesterveien-_353563a.jpg

ulykke-brannstasjon_353579a.jpg

02.10.07:

vesterveien-kollisj_349511a.jpg

vesterveien-kollisj_349517a.jpg

05.09.07:

vesterveien_468_343900a.jpg

vogntog468_343907a.jpg

28.06.07: - Link

19.06.07:

vesterveien2468_327497a.jpg

14.06.07:

vesterveien468_326381a.jpg

03.06.07:

vesterveien-ulykke-_323924a.jpg

17.04.07:

vesterveien468_313422a.jpg

vesterveien2468_313423a.jpg

og en bonuskræsj fra desember 06:

kollisjon-468_287603a.jpg

Her er det selvfølgelig rom for å diskutere skyld, men det er uansett påfallende hvor ofte det smeller her. Det som er spesielt fascinerende er at vegvesenet ikke ser ut til å ha noe hastverk med å gjennomføre tiltak. At ingen foreløpig har mistet livet kan nok vær en sannsynlig årsak til dette. Det er foreslått å trekke en dobbel sperrelinje mellom kjørefeltene et par hundre meter fremover for å gi bilistene bedre tid til å posisjonere seg i forhold til vogntog, men dette vil i teorien medføre at Statoil-stasjonen (se bildene over) vil miste en stor del av kundegrunnlaget. Blir spennende å se hvem som vinner til slutt; Statens Vegvesen eller Statoil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier bare en ting.. Jeg har lært meg å ha MYE større respekt for Tungtransporten etter at jeg selv kjørte Lastebil i forsvaret.. Kjørte en krokløftvogn med slep etter og det var jammen ikke bare bare det første året.. Da jeg vervet meg fikk ejg anledningen til å prøve TT med stridsvogn på.. Og 80 tonn med Leo II på er f... ikke bare bare.. Kjører aldri ut i veien rett foran en trailer.. Legger meg godt ut til siden om den har varselblink.. Tuter ikke og gir på litt før oppoverbakkene så de skal få med seg litt fart...

Syns faktisk også at alle burde hatt en time eller to bak rattet i en lastebil..

Når det er sagt skal det sies at jeg har sett MYE tungtransport-kjøring som er høl i hue..Kutta svingen så mye at slepet har vært i grøfta en tur og dratt med stein og dritt på veien.. Kutting av svinger.. Nesten ulykker pga dødvinkelen i speilet.. osv..

Etter at jeg kjøpte 325 er det hvertfall ikke noe problem å komme forbi så tar det ikke så tungt at det er mange av de.. Dessuten legger jeg meg sjelden så sakte at trailere har en muliget til å ligge å "dytte" meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke holde meg lengre...

Blir litt frustrert over enkelte innlegg her :?

Alle, og da mener jeg ALLE bør først og fremst se på sin egen oppførsel i trafikken.. er dere virkelig feilfrie?

Jeg er selv trailersjåfør, og har levd på veien i 5-6år nå.

Hver eneste dag ser jeg opptil flere situasjoner som faktisk bør gå galt.. Men som ikke får tragisk utfall på grunn av at idioten som kjørte denne personbilen har sinnsyk flaks og det ikke kommer noen bil imot i det kritiske øyeblikket..

En gjør seg mange tanker når en sitter å ser på slike situasjoner, har de det virkelig så travelt? er det verdt å risikere livet for å komme hjem 10 sekunder før?

Bruker håpe at om det uheldigvis skal komme bil imot rundt svingen, at det er en lastebil slik at denne idioten kun tar sitt eget liv, ikke frontkolliderer med f.eks en ung mor med 3 barn i en golf2..

Lastebilen går 90km, og det gjør den nesten alltid.

Så sant det ikke ligger en personbil foran og sinker...

Er du på vei mot ei fergekai, og får en trailer trykt opp i ræva kommer dette sansynligvis av to ting..

For det første vet trailersjåføren at han rekker ferga om han holder farta oppe.. han har menlig FERGERUTE...

For det andre er speedometeret i en lastebil NØYAKTIG, dette blir kallibrert hvert 2. år..

Speedometeret i din personbil viser nesten alltid 5-10 km for lite..

Nå skjønner dere kansje hvorfor dere får lastebilen opp i ræva i 50-60 og 70 sonene???

En annen ting er at den eneste måten å få en personbil som kjører sakte til å slippe forbi på, er å legge seg opp i ræva og presse.

Dette er meget effektivt, personbilen vingler i 5-10 minutter før den geniale ideen :idea: om å slippe forbi den syken mannen i lastebilen som prøver å holde fartsgrensa dukker opp.

Noe som er typisk for norske traffikanter er at om de skal inn på veien og det kommer en lastebil, så må de komme innpå veien foran den..

Dette ender hele tiden i situasjoner der lastebilen må bråbremse, og når den igjenn har fått opp farten så må den stoppe på ny, for da skal selvsagt den samme personbilen svinge av veien igjenn...

Som trailersjåfør tenker jeg igjenn, har de det virkelig så travelt?

Jeg mener ikke at alle personbillister er idioter, ei heller at alle trailersjåfører er perfekte.

Men jeg håper dettte kan illustrere litt, og få alle til å tenke over sin egen adferd..

Er alle andre idioter, bør en kansje se på seg selv???

Hvorfor ikke vise litt hensyn, hjelpe lastebilen frem?

Den er til hinder fordi den trenger lang tid på å komme opp i fart, men grunnen til at den må opp igjenn i fart er nesten alltid at den må stoppe for en personbil.

Lastebilen har også en blindsone, lastebilsjåføren ser deg nemlig ikke før du er 5-10 meter foran på denne siden.

Om du absolutt må kjøre forbi på høyre side så husk at dette ikke er lovlig.. Og at det i de fleste andre land ikke skjer, det er bare nordmenn som har det så travelt...

For dere som skal ta livet av dere så sier jeg bare en ting, GÅ OG HOPP FRA KAIA isteden... ikke ødelegg livet til en tilfeldig og uskyldig trailersjåfør..

Når det gjelder ulykker der lastebiler er innblandet så er dette stort sett møteulykker der personbilen som kommer imot er på feil side.

Er det ikke andre biler innblandet så er det vanligste problemet at lastebilen kommer utfor de smale veiskuldrene vi har her i landet og velter utfor veien.

Dette er igjenn en følge av dårlige veier og at sjåførene ofte er trette på grunn av et lite gjennomtenkt og dårlig fungerende regelverk.

Veivesenet setter opp skilt langs veien der du blir oppfordret til å stoppe og sove i 15 minutter.

Om en trailessjåfør gjør dette risikerer han å ende opp med for lang arbeidsdag og bøter i 10tusenkroners-klassen.

Skjer dette få du bare beskjed om at da er arbeidsdagen for dårlig planlagt.

Vi opplever derfor mye tidspress, og er avhengig av å holde farta oppe langs veien...

Er ikke dette noe å tenke på for alle som ferdes langs veien? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men hvorfor skal trailere kjøre oppi rævva på personbiler som er så mye mindre? kan ikke trailere holde seg lengre bak bilane? Jeg kjører da aldri tett opptil en motorsykkel da jeg vet at den bremser ned kjappere enn en bil.

Jeg plages ikke SÅ veldig med dette, men for de som pendler og får en trailer baken hele tia så skjønner jeg problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ut som om jeg klarte å skrive noe fornuftig for en gangs skyld, men kan også svare på de innleggene som har kommet nå, siden jeg glemte et par ting i natt.

kjell z3:

ja man skal holde god avstand til bilen foran. tommelregelen for storbil er 5 sekunder i motsetning til personbilens 3 sekunder.

avhengig av biltype, så har personbiler en bremselengde på 20-35 meter i 80km/t.

sanmiguel:

det er ofte et problem det du sier. til tross for at det er en god del flere speil, og de er mye større enn på personbil, så har en lastebil utrolig mye dødvinkler og man skal ikke ligge så langt fra siden før man ikke blir sett. holder også med å ligge nære bakdøra før man er "borte"

på venstre side er det helt ekstremt med dødvinkler. man kan faktisk gjemme en hel vw transporter der hvis man ligger riktig.

når jeg ligger på motorveien, og skal skifte felt fra venstre til høyre, så setter jeg på blinklyset lenge før jeg faktisk begynner å skifte felt, bare for å være sikker på at det ikke er noen der. andre veien er mye lettere siden man kan sjekke speilet og vri litt mer på hodet for å se dødvinkelen.

kilronan:

det strekket du prater om kjenner jeg alt for godt til. har heldigvis ikke truffet noen der, og håper jeg slipper det også. men det har vært et par nære på opplevelser pga billister som skal på liv og død forbi meg. selv om hvis de er litt tolmodige, så får de mange fine muligheter litt senere.

dessverre så er det mange som tenker "ikke faen om jeg skal ligge bak no lastebil"

teddysen:

det er en bra innstilling til oss som kjører storbil :)

er enig at folk burde hatt et par kjøretimer i storbil ifm lappen. et par timer på sykkel også for den saks skyld.

dessverre tror jeg at det er mange som ikke er mentalt skikket til å kunne håndtere noe så stort på en parkeringsplass engang. ser jo det på hvordan folk kjører.

det er noe som kjøreskoler burde fokusere enda mer på og få lagt mer vekt på holdninger.

selv så er jeg ganske opptatt av det å kjøre sikkert, og komme fram trygt.

nå kjører jeg alt fra r-sykkel på godværsdager for hyggens skyld, til personbil for alle mulige grunner, og helt til storbil for pengenes skyld, så sånn sett er jeg heldig som får sett saken fra alle sider og ja, folk har mye å lære. men den største utfordringa ligger i å endre folks holdninger.

i det firmaet jeg jobber i, så hadde jeg ganske mye med opplæring av nye sjåfører å gjøre før jeg gikk over til langtransport, og jeg må si at til og med der så skranter det på holdninger. alt fra å ligge og jage personbiler når de allerede lå over fartsgrensa til å bare buse ut i rundkjøringer og si "størst først".

var ikke bare at jeg lærte folk jobben, men tok også og jobba med holdningene deres. noe som faktisk gir resultater på den positive måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men hvorfor skal trailere kjøre oppi rævva på personbiler som er så mye mindre? kan ikke trailere holde seg lengre bak bilane? Jeg kjører da aldri tett opptil en motorsykkel da jeg vet at den bremser ned kjappere enn en bil.

Jeg plages ikke SÅ veldig med dette, men for de som pendler og får en trailer baken hele tia så skjønner jeg problemet.

Dersom en plages med at store biler ligger for nært så er det meget lett å svinge ut til siden og slippe den forbi..

En liten personbil trenger få sekunder på å komme opp i fart igjenn.

Dette er en "gest" som vil gjøre at begge sjåførene slipper å sitte og irritere seg over hverandre.

Husk at det er svært vanskelig å bedømme avstand i speilet, hva står det vel ikke på speilet på amerikanske biler?

Kansje er ikke lastebilen så nær likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tross døvinkler så skal da ikke trailere kutte svinger unødvendig? må de komme 10 sekunder tidligere hjem for å få i seg kjøttboller til middag?

Alle skal selvsagt holde seg på sin side av veien, men av erfaring kan jeg si at det er flere personbiler som har problemer med å kjøre på rett side av veien enn det er lastebiler...

Kansje du kunne vist litt hensyn til den store bilen som trenger mere plass og, isteden for å stå 110% på at du eier halvparten av veien?

Om vi alle bruker kun den plassen vi trenger, så blir det sjelden for trangt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi alle bruker kun den plassen vi trenger, så blir det sjelden for trangt....

Hør hør.... Om du er den jeg tror du er Jägermeister, så er jo du og jeg vant til stort sett de samme veiene.. Mellom Ålesund og Åndalsnes med mere :) Disse veiene er det viktig å skjønne at man må "dele godene", som ett politisk parti sier... Samme som andre veier i Norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke holde meg lengre...

Blir litt frustrert over enkelte innlegg her :?

Alle, og da mener jeg ALLE bør først og fremst se på sin egen oppførsel i trafikken.. er dere virkelig feilfrie?

Jeg er selv trailersjåfør, og har levd på veien i 5-6år nå.

Hver eneste dag ser jeg opptil flere situasjoner som faktisk bør gå galt.. Men som ikke får tragisk utfall på grunn av at idioten som kjørte denne personbilen har sinnsyk flaks og det ikke kommer noen bil imot i det kritiske øyeblikket..

En gjør seg mange tanker når en sitter å ser på slike situasjoner, har de det virkelig så travelt? er det verdt å risikere livet for å komme hjem 10 sekunder før?

Bruker håpe at om det uheldigvis skal komme bil imot rundt svingen, at det er en lastebil slik at denne idioten kun tar sitt eget liv, ikke frontkolliderer med f.eks en ung mor med 3 barn i en golf2..

Lastebilen går 90km, og det gjør den nesten alltid.

Så sant det ikke ligger en personbil foran og sinker...

Er du på vei mot ei fergekai, og får en trailer trykt opp i ræva kommer dette sansynligvis av to ting..

For det første vet trailersjåføren at han rekker ferga om han holder farta oppe.. han har menlig FERGERUTE...

For det andre er speedometeret i en lastebil NØYAKTIG, dette blir kallibrert hvert 2. år..

Speedometeret i din personbil viser nesten alltid 5-10 km for lite..

Nå skjønner dere kansje hvorfor dere får lastebilen opp i ræva i 50-60 og 70 sonene???

En annen ting er at den eneste måten å få en personbil som kjører sakte til å slippe forbi på, er å legge seg opp i ræva og presse.

Dette er meget effektivt, personbilen vingler i 5-10 minutter før den geniale ideen :idea: om å slippe forbi den syken mannen i lastebilen som prøver å holde fartsgrensa dukker opp.

Noe som er typisk for norske traffikanter er at om de skal inn på veien og det kommer en lastebil, så må de komme innpå veien foran den..

Dette ender hele tiden i situasjoner der lastebilen må bråbremse, og når den igjenn har fått opp farten så må den stoppe på ny, for da skal selvsagt den samme personbilen svinge av veien igjenn...

Som trailersjåfør tenker jeg igjenn, har de det virkelig så travelt?

Jeg mener ikke at alle personbillister er idioter, ei heller at alle trailersjåfører er perfekte.

Men jeg håper dettte kan illustrere litt, og få alle til å tenke over sin egen adferd..

Er alle andre idioter, bør en kansje se på seg selv???

Hvorfor ikke vise litt hensyn, hjelpe lastebilen frem?

Den er til hinder fordi den trenger lang tid på å komme opp i fart, men grunnen til at den må opp igjenn i fart er nesten alltid at den må stoppe for en personbil.

Lastebilen har også en blindsone, lastebilsjåføren ser deg nemlig ikke før du er 5-10 meter foran på denne siden.

Om du absolutt må kjøre forbi på høyre side så husk at dette ikke er lovlig.. Og at det i de fleste andre land ikke skjer, det er bare nordmenn som har det så travelt...

For dere som skal ta livet av dere så sier jeg bare en ting, GÅ OG HOPP FRA KAIA isteden... ikke ødelegg livet til en tilfeldig og uskyldig trailersjåfør..

Når det gjelder ulykker der lastebiler er innblandet så er dette stort sett møteulykker der personbilen som kommer imot er på feil side.

Er det ikke andre biler innblandet så er det vanligste problemet at lastebilen kommer utfor de smale veiskuldrene vi har her i landet og velter utfor veien.

Dette er igjenn en følge av dårlige veier og at sjåførene ofte er trette på grunn av et lite gjennomtenkt og dårlig fungerende regelverk.

Veivesenet setter opp skilt langs veien der du blir oppfordret til å stoppe og sove i 15 minutter.

Om en trailessjåfør gjør dette risikerer han å ende opp med for lang arbeidsdag og bøter i 10tusenkroners-klassen.

Skjer dette få du bare beskjed om at da er arbeidsdagen for dårlig planlagt.

Vi opplever derfor mye tidspress, og er avhengig av å holde farta oppe langs veien...

Er ikke dette noe å tenke på for alle som ferdes langs veien? :wink:

Du lager unnskyldninger for å ligge i rumpa på bilen foran. Når jeg er på veg til en ferje er det ofte en del biler som kjører på rekke, om jeg er nr 10 i rekken og det det er trafikk i mot ligger likevel traileren i rumpa på meg, tror han virkelig at jeg skal slippe han forb da når jeg selv ønsker å komme meg fremover? Hvor mange trailere ligger 5 sekunder bak bilen foran? Selvsagt synder vi andre også med avstand med våre personbiler,og det er ikke bra, men konsekvensene av en ulykke må tas med i betraktningen. Du skriver at bilister omtrent gjør hva som helst for å spare noen sekunder, hvor mye tid sparer du på å ligge 2 sekunder fra bilen foran ? Start med å telle til 5 du neste gang du kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tross døvinkler så skal da ikke trailere kutte svinger unødvendig? må de komme 10 sekunder tidligere hjem for å få i seg kjøttboller til middag?

Alle skal selvsagt holde seg på sin side av veien, men av erfaring kan jeg si at det er flere personbiler som har problemer med å kjøre på rett side av veien enn det er lastebiler...

Kansje du kunne vist litt hensyn til den store bilen som trenger mere plass og, isteden for å stå 110% på at du eier halvparten av veien?

Hva om jeg skal fram i trafikken da? må jo passere. helst på feil side av veien. der jeg ikke vil se en lastebil med mindre den kjører forbi noe eller kommer i motsatt kjøreretning..

Og igjen drar du inn at flere personbiler kjører på feil side av veien. De har hvertfall mer oversikt som du klager over og de har ikke så mye tonn å ratte rundt i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det er svært vanskelig å bedømme avstand i speilet, hva står det vel ikke på speilet på amerikanske biler?

Kansje er ikke lastebilen så nær likevel?

Leste du det det stod i speilet feil eller? Dårlig engelsk kunnskaper. Jeg mener å huske at det ikke står noe om at kjøretøy ser ut til å være lengreunna enn de ser ut som i speilet

Uansett da jeg bråbremser og jeg ser at lastebilen bak får problemer så vet jeg at han ikke hadde hatt sjans hvis d virklig skjer noe. Og det er ikke helt uvanlig at jeg har fått lastebiler som ligger så tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...