Gå til innhold

Knirker i familiens x5. Kun når det er kaldt. Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Faren min har kjøpt seg en x5. Nå når det har blitt skikkelig kaldt så har det begynt å knirke skikkelig i den. Høres ut som det knirker i alle mulige foringer. Han har prøvd å smørt alt, men får det ikke bort. Men med en gang bilen settes inn i varmen, så blir knirkingen borte! Noen som har vært borti dette før?

• Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Har snakka med en som jobber på brages. Han sier at det er ett mareritt å være mekaniker på bmw. Er visst ganske dårli med foringer . på nye bmwèr. Foringene holder ikke lenge. Han sa spesiellt x5, mener jeg å huske. Store og tunge biler vettu. Er igrunn skuffa over bmw. Ser ut til at det ikke er som det en gang var med tanke på kvalitet. Bilene blir finere og finere. Men det går desverre ikke samme veien med henhold til kvalitet. Så en splitter ny 5-serie her om dagen som var dugga og fullt av fukt innvendi på parklyset, på begge sider. Hadde ikke skulla vert min bil hvertfall. Får det vel på reklamasjon. Men sånn skal det ikke være. Får bare vente å se noen år om det ikke blir samme historien med rust på desse nye bilene som det har vert på e39 og e46

Skrevet
Har snakka med en som jobber på brages. Han sier at det er ett mareritt å være mekaniker på bmw. Er visst ganske dårli med foringer . på nye bmwèr. Foringene holder ikke lenge. Han sa spesiellt x5, mener jeg å huske. Store og tunge biler vettu. Er igrunn skuffa over bmw. Ser ut til at det ikke er som det en gang var med tanke på kvalitet. Bilene blir finere og finere. Men det går desverre ikke samme veien med henhold til kvalitet. Så en splitter ny 5-serie her om dagen som var dugga og fullt av fukt innvendi på parklyset, på begge sider. Hadde ikke skulla vert min bil hvertfall. Får det vel på reklamasjon. Men sånn skal det ikke være. Får bare vente å se noen år om det ikke blir samme historien med rust på desse nye bilene som det har vert på e39 og e46

Dette er en 2001 modell, så er ikke så ny akkurat da. Han hadde den nettopp på service og de sa den var i tipp topp stand. Den har heller ikke gått mer enn 80.000km, så er jo på grunn av det at den er i tipp topp stand også. Foringene kan ikke være dårlige, fordi så fort det blir varmegrader, så er den helt normal og fin igjen. Så er noe med kulda.

Hva kan vi gjøre med dette? Er sinnsykt irriterende, spesielt på småkjøring.

Skrevet

Der er vel ikke slik at det skjer det samme når det er veldi vått ute? eller bare i kulda? Kan jo hende det er mange som er plaget med dette, så muli at det finnes noe du kan smøre med. Skulle nesten hørt litt rundt på verksted som har god peiling på bmw... de kan åsså sjekke på registeret om det har kommet inn mange feilmeldinger på dette

Skrevet
Der er vel ikke slik at det skjer det samme når det er veldi vått ute? eller bare i kulda? Kan jo hende det er mange som er plaget med dette, så muli at det finnes noe du kan smøre med. Skulle nesten hørt litt rundt på verksted som har god peiling på bmw... de kan åsså sjekke på registeret om det har kommet inn mange feilmeldinger på dette

Har kun merket det når det er kaldt egentlig. Ikke når det er vått.

Ja, går jo ann å høre på verksted, men tenkte kanskje det var noen inne her som hadde noe kunnskap om dette.

Skrevet

E39 sliter med dørknirk. Jeg vil tro at x5 har de samme dørpakningene? Dette er ganske mye omtalt på forumet. Har bilen blitt smurt med silikonstift på lister er det ganske vanskelig å bli kvitt knirkelydene. Man skal ikke bruke silikon på BMW!

Skrevet

Han har jo skrevet at det er foringer.

Men syns foringsknirking er mye utbredt på BMW. E38en knirker som bare pokker i bakstillinga når folk går inn og ut. Høres utrolig teit ut på en såpass ok bil. Samme gjorde forrige E34en. Dårlige greier som jeg håper noen har en god løsning på.

Skrevet

Hei!

ville ha jekket opp bilen hjemme.. holt en finger på stålet så nerme foringene som mulig og slept bilen ned igjenn kjapt..(er jo X5 så du skal jo vere god vis du får den tredd inn i skallen)hehe..

har byttet flere ytre nedre foringer på MB`er som har gått rundt det samme som faren din sin..(bak altså) og er nok foringene som er slitt detsverre.. bare noen biler får skriking å noen banking..

så det kan godt hende det er bare 1 foring som lager problemer..

Skrevet
Bilene blir finere og finere. Men det går desverre ikke samme veien med henhold til kvalitet. Så en splitter ny 5-serie her om dagen som var dugga og fullt av fukt innvendi på parklyset, på begge sider. Hadde ikke skulla vert min bil hvertfall. Får det vel på reklamasjon. Men sånn skal det ikke være..

Jeg er ikke enig med deg i at kvaliteten har gått nedover. Kanskje på for eksempel pre-faceliften av E60/E61, men facelift av E60/E61 er kvaliteten en helt annen verden. Etter nesten 4 år med eierskap av E60 pre-facelift kan jeg på ingen måte si at det er en bil med dårlig kvalitet. Syns dette var en bedre bil enn min forrige E39. Når det gjelder dugg er dette en svakhet på BMW E60/E61 med xenonlys. Dette er en konstruksjonsfeil fra Hella (som lager disse lyktene) og er ikke noe BMW kan beskyldes for. BMW er imidlertid meget behjelpelige når det gjelder reklamasjon av lyktene. Jeg byttet min ene xenonlykt 2 ganger på den forrige E60'n kostnadsfritt. Har ikke hatt antydning til dugg med min nye E61 facelift (hatt den i 3 uker)..

Skrevet

dette med knirk i foringer er ikke noe bmw fenomen. det er vel heller et nyere bil fenomen. (d)audi for eksempel er jo myye knirk på, mb, ford, skoda, vw det er bare sånn. det er flere og flere foringer på bilen. ville for å få bukt med det. skifta indre stabstagforinger tror jeg. det er slitasje som gjør det. men det er så lite at foringa er ikke gåen. men når det er kaldt. noen ganger vått så sklir stabstaget rundt inni foringa.. min teori ivertfall. kjører selv ikke ny bmw. men er mekaniker riktig nok ikke på bmw verksted men dette går igjen med flere merker.

Skrevet

En ting som går igjen på X5 ,hovedforinger som holder baktilling fast i karrosseri på samme måte som på E39 ,disse har tendens til å ryke i gummin .Det er også kuleforinger på nedere bærebro i bakkant som kan knirke ganske mye, dette er en gjenganger for E38-E39-E53.

Skrevet

Det kan ikke være dårlige foringer, fordi vi hadde den nettopp på service hvor de så over hele bilen, og de sa at bilen var i uvanlig bra stand til å være en 2001 modell. Eneste de fant var mansjetten på drivakslingen begynte å bli dårlig, så den bør byttes så det ikke kommer inn noe dritt. Men dette forårsaker jo ikke sånn knirking. Men nå knirker den ikke, fordi nå er det -5 og varmere. Rart dette her...

Skrevet
Virker som om foringene trekker seg inn på en måte pga. kulda...

Vis jeg ikke tar helt feil er foringer laget av en slitesterk grummi, dermed trekkes de ikke sammen ved kulde! De blir derimot hardere ved lavere temperaturer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...