spz Skrevet Desember 25, 2007 Skrevet Desember 25, 2007 Hey godtfolk og god jul! I den siste tiden har jeg ved stillstand eller ved dreping av tenning fått opp det gule oljelyset som indikerer lavt oljenivå. Etter litt om og men (det var litt kluss da peilepinnen var knukket) fikk jeg målt oljenivået og fant det liggende såvidt over minimum (kanksje 0.5cm over). De siste par kjøreturene mine har jeg også fått dette lyset opp under kjøring, noe som slik jeg har forstått det egentlig betyr "stans motoren og stopp kjøringen med en gang, det er for lite smøring!". Det er Castrol SLX olje i motoren nå som er ganske ny så jeg vil etterfylle litt, dog etter å ha søkt i forumet her ser jeg at det er Mekonomen som har denne oljen inne (forhåpentligvis) i Osloområdet - jeg sjekket Torshov Bilrekvisita men der hadde de bare endel andre Castrol inne. Mekonomen ligger ikke så altfor langt unna meg, jeg bor ved Storo men befinner meg (og bilen) på Smestad for øyeblikket. Så da er frågane; Noen som vet om de har denne oljen inne nå så jeg kan ta turen dit når de åpner i romjulen? Burde jeg virkelig ikke kjøre bilen når lyset dukker opp under kjøring eller går det greit i 5-10 min? Jeg er jo naturligvis litt redd for å skade/slite ut motoren min! På forhånd takk for svar, er kanskje litt tullete spørsmål men jeg spør heller litt ekstra og kanskje dumme spørsmål og er på den sikre siden enn ikke
spz Skrevet Desember 25, 2007 Forfatter Skrevet Desember 25, 2007 Gjorde noen flere søk på nett og fant litt stoff; BMW has just recently changed their oil spec from LL01 to LL04 The BMW LL04 Approved oil is now Edge Sport 0w-40 The BMW LL04 Approved oil is now Edge Sport 0w-40 Kommentarer?
spz Skrevet Desember 25, 2007 Forfatter Skrevet Desember 25, 2007 Får ta stillheten som et tegn på at dette var teite spørsmål
S.Arnesen Skrevet Desember 25, 2007 Skrevet Desember 25, 2007 lampa sier vel bare ifra at det begynner å bli lavt med olj. er vel sånn at gule varsellamper er fare, og rød er stopp med engang...
Ivanrogov Skrevet Desember 25, 2007 Skrevet Desember 25, 2007 Er ganske sikker på at du kan kjøre Max 5mil etter lyset har slått seg på. (fra håndboka) Vi har vel samme bil. Om du er over minste nivå, så går det nok fint med en kjøretur på 5min !
Bjørn 320 Skrevet Desember 25, 2007 Skrevet Desember 25, 2007 Om det er krise så treng du vel ikkje akkurat vere livredd for å fylle på ein liten skvett med andre typar olje heller...så lenge den er syntetisk og har rett viskositet
spz Skrevet Desember 26, 2007 Forfatter Skrevet Desember 26, 2007 er vel sånn at gule varsellamper er fare, og rød er stopp med engang Trodde gul viste lavt oljenivå mens rød viste lavt oljetrykk eller noe slikt? Jeg har i sammenheng med gult lys og kjøring lest ting som "NOTE If your oil light comes on while driving the car (it did not in my case), the manual says to PULL OVER AND STOP DRIVING IMMEDIATELY to avoid engine damage." Er bare helt ny når det kommer til dette, så jeg kan ikke si jeg vet hvordan viskositet det er på SLX og hvor man leser dette på evt. andre oljetype eballasjer Med tanke på det over er det kanksje like greit å kjøpe noe Statoil olje (for alt jeg vet er disse dritbra, eller dritrævva) tilsvarende SLX og etterfylle med det? Takk for svar!
ehrnst Skrevet Desember 26, 2007 Skrevet Desember 26, 2007 tilsvarende SLX 0-30W (LL04) kan du finne på en statoilstasjon med litt utvalg på "rekvisita" og ikke bare garnityr
Bjørn 320 Skrevet Desember 26, 2007 Skrevet Desember 26, 2007 Statoil har nok 5W-40 fullsyntetisk (gullfarga flaske om eg hugsar rett ), den kan du alltids ha på ein dl eller to til du får tak i skikkeleg olje
spz Skrevet Desember 26, 2007 Forfatter Skrevet Desember 26, 2007 Jau fant den, men ble litt forvirra at at SLX tilsynelatende er 0W-30 som ikke virker så helt likt 5W-40, ikke at jeg vet hva det skal stå for
ehrnst Skrevet Desember 26, 2007 Skrevet Desember 26, 2007 nå har statoil som sagt 0-30 og, men kanskje ikke alle iom du ikke fant den. skal være gullflaske det og
Ron Skrevet Desember 26, 2007 Skrevet Desember 26, 2007 Sku kjøpe mæ en E30 engang,var å handla bilen, peila å kjørt heim. Da æ kom heim mangla det 2 liter olje!! Ingen krise skjedd,den motoren går den dag i dag. men på en helt ny BMW,da får du beskjed om WARNING-WARNING-WARNING pga par dl?? nei.. syns det ha blitt litte vell strengt å jålat æ,nekte å tru at du virkelig ikke kan kjøre bilen til nermeste plass der du får kjøpt ny olje.
spz Skrevet Desember 26, 2007 Forfatter Skrevet Desember 26, 2007 Da har jeg fylt på 2dl med 5W-40 fra Statoil - stod fint BMW LL04 bakpå så det går nok så greit atte! Det er jo tross alt den oljen Statoil anbefaler for min bil Skulle jo gjerne etterfyllt med nøyaktig samme olje som er i fra før, men dette duger nok helt fint håper jeg
Bjørn 320 Skrevet Desember 26, 2007 Skrevet Desember 26, 2007 Går nok heilt fint du Forsvann lyset og?
spz Skrevet Desember 26, 2007 Forfatter Skrevet Desember 26, 2007 Kjørte bare 300m ned til benser'n så lyset rakk aldri komme på - kom typisk når oljen var blitt varm. Satser på at jeg ikke ser lyset igjen Tusen takk for all hjelp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå