Gå til innhold

3 problemer med min 320dA...Tips!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har jeg hentet min neste bil; 2003mod 320dAT - 151000km

Det er 3ting som ikke er kritisk, men som bør ordnes;

- Xenon på førersiden slukkes med jevne mellomrom

- En resonanslyd i oppoverbakker og ved visse turtall

- Ujevn tomgang ved lav fart og minimalt gasspådrag

Xenon:

Når jeg starter og slå på hovelysene, så tenner lysene som normalt og justerer høyden som normalt. Etter å ha kjørt en stund, så kan lyset på førersiden bare slukne for ca5sek og så tenne på nytt. Dette skjer kontinuerlig ved forskjellige tidspunkt. Noenganget tennes ikke lyset og man får varsel inne i dash'en om defekt lys. Da slår man av og på lyset og den tenner igjen. Virker som lyset påvirkes av humper i veien, men dette kan være tilfeldig. Xenon-pærer er byttet(Uorginal Mekonomen) og tenneren er byttet(GS Bildeler). Har sjekket ledningene uten å finne feil.

Det er 2 bokser i serie på Xenon. En grå boks utenfor lyktehuset og en svart inni selve lykten. Det er den inni lykten som er byttet. Hva er funksjonen til den boksen utenfor lyktehuset? Kan dette være problemet?

Tips!?

Resonanslyd:

I oppoverbakker og ved spesielle gasspådrag oppstår det en resonanslyd i karroseriet. Det høres ut som om eksosanlegget ligger mot noe. Har ikke fått sjekket dette fra undersiden. Lyden går bort hvis man gir på mer eller slakker av gassen. På vanlig flatvei høres ingenting.

Tips!?

Ujevn turtall:

Når man kjører i byen ved 40-50km/t og har litt eller minimalt gasspådrag, så pendler turtallet med 2-300rpm. Man kan kjenne at motoren går ujevnt. Dette skjer kun ved lav hastighet og med minimal gasspådrag. Gir man på, så er dette borte og det samme hvis man slipper gassen helt.

Tips!?

Ellers er bilen fenomenalt bra!

Sportsskinn og Navi(Proffesional). M-pakkeII og Aerodyn-pakke.

16" 205/55 Nokian Piggfritt

18" 235/255-40/35 Sommerdekk (Nankang) :shock:

Ikke en ulyd i bilen og alt er som nytt.

Betalte 245'

Ok pris?

Skrevet

Prisen er bra den, om det ikke blir veldig dyrt å fikse det som er galt med den. Selv hadde jeg vært svært skeptisk til å kjøpe en bil med skavanker til en kvart mill....

Skrevet

Deff styreenhet ? det er den som sitter under lampa (OBS det kan være irr på kontaktene) Ujevn tomgang er ofte dyser som gjør det kan avleses med diagnose .Få kontrolert luftmassemåler også denne kan gi deg turtallsvariasjoner som du beskriver ved lite pådrag ,drar den som den skal ?.

Skrevet

Eller det er automatkassen som fusker!

Det står vel utallige beskrivelser av dur/resonans fra disse kassene rundt på nettet.

Den rykkingen på mellomgass/uten gass i lav hastighet kan være lock up funksjonen som henger. Du bør nok få bytta olje og filter på kassa og oppgradere softwaren. Og du må få bytta all oljen ikke litt av den, slik de fleste verkstedene gjør.

Skrevet

Bilen skal inn på storservice om 2000km. Da skal jeg be om totalsjekk og bytte av olje og filter på automatkassen.

Motoren går ellers veldig bra og på turen fra Oslo til Narvik lå forbruket på ca. 0,53liter/mil. Dette ved måling av ved fylling av diesel. Kjørekomp viser svært feil forbruk og lå 1dl lavere enn det faktiske; 0,43

Aks er bra og bilen drar godt og rask ved kickdown. Drog bilen faktisk løs på tørr asfalt da jeg skulle snike meg inn i ei ledig luke, så motoren går slik den skal gjøre.

Skal få tatt diagnose og skiftet alle oljer og filter ved service.

Noen som vet hvor dyr hovedservicen er og hva som normalt blir byttet?

RS

Deff styreenhet ? det er den som sitter under lampa (OBS det kan være irr på kontaktene) Ujevn tomgang er ofte dyser som gjør det kan avleses med diagnose .Få kontrolert luftmassemåler også denne kan gi deg turtallsvariasjoner som du beskriver ved lite pådrag ,drar den som den skal ?.
Skrevet
Noen som vet hvor dyr hovedservicen er og hva som normalt blir byttet?

Spørst om du skal ha inspection 1 eller 2. Står i allfall kva som blir utført på dei forskjellige servicane i serviceheftet på min, så vil tru det står i boka di også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...