Gå til innhold

trøbbel med m50 uten vanos


marius paulsen
 Share

Anbefalte innlegg

har akkurat hentet en 1992 modell 325,fikk beskjed om at denne hadde en motor som nok måtte byttes! en tidligere eier hadde vissnok hatt den innom et bmw verksted å fått beskjed om at notor og gir var "ødelagt" uten og egentli kunne si noe mere om hva som var feil!

da jeg hentet bilen merket jeg fort at det er endel fri eksos og motor tikket endel når den var kald(mulig tikkelyd blir" forsterket" av frieksosen?)

merket også at den gikk veldig dårlig og "nykket" endel under gasspådrag!vibrerer endel på tomgang!

men avogtil når jeg nådde ca 2800-3000 omdreininger så var det så den "løsnet" og gikk helt normalt en liten stund for å så gå tilbake til sitt vanlige gange med nykking og lite kraft!

fikk også beskjed om at motoren og gir lakk olje "overalt" men eneste lekasje på motor er fra bunnpannepakning(mye) og bittelitt fra girkasse! girkasse er forøvrig i fin stand(manuell)!

så det jeg lurer på er jo om noen har tips til feilsøking av motor!!

alle tips motas med stor takk!

dettte har vi sjekket;

-det er ikke olje i vann eller vann i olje!

-har sjekket plugger og de var fine (tror jeg) ikke mye sot.

-det var rent og pent under toppdeksel.

-olje i 2 "plugghull"

-er ikke noe slitasje på kammer

-kjeder og kjede strammere ser fine ut!

-lambda sonde var ikke tilkoblet(hvordan måler man om denne er i orden?)

-1 pluggledning hadde noen merker på seg som tydet litt på kortslutting

kan man måle om coiler er i orden?

dette ble endel spørsmål men håper at noen tar seg tid til å hjelpe! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvist dette er en motor du skal satse på og fikse opp og gjerne legge litt penger i for å få den til å fungere bra igjen så ville jeg gjort følgende:

ny lambdasonde (er helt sikkert ødelagt den gamle alikevel)

skifte alle pluggene (til ngk)

skifte pluggledningen som såg dårlig ut

skifte bunnpannepakningen

Oljeskift og filter, ville gått for kvalitetsolje med en gang så kan det har stor innvirkning på tikkingen slik at den kan forsvinne / bli svakere.

bruke ev. Castrol TWS 10w/60 eller andre bra olje.

Så ville jeg lagt av en 1000lapp til en time på BMW (autorisert) verksted for diagnosetest, da får du vite om det er noe galt med følere ol. ,men jeg ville først og frems gjort dette for å få sjekket om coilene var i orden!

For jeg tror kanskje problemet ligger her i tenningen.

Coilene går ikke sånt uten videre, men de kan bli svakere og ikke virke optimalt og bilen din kan bli sånt du forklarer.

Men du må jo se selv hva du vil legge i en motor som selgeren sier er "ødelagt".

Lykke til håper du finner ut av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en kompis av meg hadde også tikkelyd i motoren på sin BMW, da han gjikk over motoren fant han en knekkt vippearm. Dette hadde ført til at den ikke fikk åpnet ventilen og eksosen smalt opp i ventilen.

har ikke spesiellt innsikt på bil enda da men. er bare forslag:P

M50 har ikke vipparmer, men hydrauliske løftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da var toppdekselpakning byttet,har også sjekket "luftmengdemåler" ble ikke noe særlig forskjell om man koblet av denne! men nå var innmaten i denne full av olje fra et sånn idiotisk kn filter som noen absolutt skal ha! har renset denne men ikke prøvet om det ble noe forskjell! skal prøve å rengjøre disse følerne i mårra og prøve å bytte bensinfilter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan vel også legge til at det virker som om motoren har tungt for å puste når den går på tomgang. er en meget fremhevende sugelyd, denne forsvinner med en gang man gir littegrann gass. tok av lmm og slangen mellom gass-spjeldet og lmm. "sugelyden" ble da litt redusert men fortsatt ganske fremhevende. Har hatt en 328 tidligere å den "sugde" ikke slik på tomgang :lol:

motoren går også litt ujenvnt på tomgang, hopper litt mellom 700-900rpm.

-takker for alle svar så langt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter en vakum slange på undersiden av insugs manifolden rett bakom under gass spjeldet, hvis den lekker mye luft og gummi belgen bakom luftmengde måleren ikke er morken kan dette være plassen å sjekke, den vil jage som f på tomgang hvis den drar falsk luft.

Med ett par defekte coiler så vil den være uggen men ikke håpløs, hvis den derimot lekker vann inn i sylinderen så vil den hoste å harke pluss den er som regel veldig tung startet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter en vakum slange på undersiden av insugs manifolden rett bakom under gass spjeldet, hvis den lekker mye luft og gummi belgen bakom luftmengde måleren ikke er morken kan dette være plassen å sjekke, den vil jage som f på tomgang hvis den drar falsk luft.

Med ett par defekte coiler så vil den være uggen men ikke håpløs, hvis den derimot lekker vann inn i sylinderen så vil den hoste å harke pluss den er som regel veldig tung startet.

den bruker ikke vann,kjørt 25 mil uten at det ble borte noe! :wink: skal leke litt med coiler i morgen! innbiller meg at den høres litt friskere ut når vi koblet til lambdaen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har vi omsider funnet noe som ikke ser helt bra ut :D

10149.gif

del nr 1 på dette bildet. de 2 slangene som går inn på denne "tanken" i øverkant er knekt rett av. slangen som går ut i nedkant henger bare ut i løse lufta?!

et til bilde :

16956.gif

den ene av de 2 slangene i øverkant ser man jo på bildet her hvor den går. den andre fulgte jeg under bilen og den forsvant til slutt et sted ved bensintanken. en blå slange..

kan dette være årsaken til noen av våre problemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...