Gå til innhold

KingB's E34 M5 DriftWaggon 2012 Edition


KingB
 Share

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...

Da var det meste av karosseriet montert:

forstilling019.jpg

forstilling027.jpg

Nå er det tid for å bytte ut slitedeler:

"Brilleforinger" i bakstillinga:

forstilling002.jpg

Nye bærekuler:

forstilling010.jpg

Nye endeledd:

forstilling012.jpg

Skulle bare bytte disse enkle delene, men da jeg hadde skrudd ting fra hverandre - begynte jeg å se mere slitte deler. I morgen blir det kjøpt nye casterstag! Men det forunderlige er Powerflexforingene!! Kjøpte nye rund baut og byttet ut de orginale i fjor høst - og siden det har bilen kun rullet 3000km. Powerflex foringene i casterstagene var HELT utslitt og hadde en vandring på ca 1 cm!! Skal innom GS bildeler for å diskutere dette i morgen. Er det noen andre som har liknende er faringer med dette (dårlige polyurethane foringer) så vil jeg gjerne høre om det. Kanskje det faktist er bedre med orginale foringer....???

forstilling035.jpg

forstilling037.jpg

Uansett så blir alt i forstillingen nytt og det skal bli tight som juling til sesongen!!! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Trond! :)

Etter å ha straffet GS bildeler for å ha solgt meg Powerflex-foringer som ble utslitte etter 300 mil, klarte de tilslutt å roe meg ned. Vi fikk en god diskusjon med flere av gutta. Foringer ble studert i hue å rævva. Orginale kontra Powerflex. Andre kjenninger i miljøet med M5'er ble oppringt, og flere erfaringer ble delt. Det kom frem at hurtig slitasje på Powerflex-foringer i casterstag på E34 var en gjenganger! Flere hadde opplevd dette. Etter en nærmere titt på diverse orginalforinger, kunne vi se at de orginale casterstagforingene til M5 hadde en vesentlig bedre konstruksjon enn til de andre E34. Powerflex foringene i bærearmene derimot viste lite tegn til slitasje. Disse ble likevel byttet til nye Powerflex sammen med nye bærearmer og nye casterstag med nye orginale M5 foringer. I skrivende stund er alt ferdig monter og testkjørt i garasjen :) Takk til JE Motorsport for pressing av foringer :)

Better than new and fit for fight 8)

forstilling042.jpg

forstilling040.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du sier ca 1cm slakke i foringen? hvor tenker du da. den ser jo forsåvidt tight ut på bildet. må sjekke mine powerflex nå jeg da om det er samme problem, selv om jeg ikke har merket noe da.

Nå skal det jo sies at jeg har brukt bilen rimelig hardt!! ...men 300 mil da! Burde jo holde lenger enn det ass! Men tiden vil vise om de orginale holder bedre mål. Se bildet nedenfor - slakk mellom gummien og metallhylsa i midten. Denne hylsa skal jo presses inn og holde foringen sammen. Her kan du bare skli hylsa rett gjennom hele foringen :)

Slakk.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en lang kveld med nettsurf ble det i et svakt øyeblikk bestill en "Double Shear Selector Rod" fra www.turnermotorsport.com. Staget er produsert av UUC (www.uucmotorwerks.com). Jeg gidder ikke skrive så mye om det, men lar den engelske teksten og bildene tale for seg...

XTS1.jpg

XTS2.jpg

stag1-1.jpg

Stag2-1.gif

Stag5.gif

Stag3.gif

The goal.

While producing a "short" shifter, our more important goal in improving the BMW shifter assembly is to increase the precision and smoothness of the overall operation.

The problem.

One significant wear area that has never been addressed previously is the wear and ovalization of the linkage connection points at the transmission and the shifter's lower pivot.

In the original BMW design, the connection at both ends has a large injection-molded plastic bushing. We already know how badly plastic wears in an automotive application, and these areas are not an exception. The design of the selector rod has a pin at 90° to the main rod, which exerts a tremendous amount of leveraged force on the selector joint bushing from one side (known as a single shear force). The result is a steady deformation of the bushing, resulting in looseness and slop in the entire mechanism.

The looseness and slop are magnified by the leverage-multiplication effect of the shift lever itself. The result is an in-gear shifter "free play" of 3/4" and up to 1" in either direction, over 35mm total.

The cure.

A temporary fix is to simply replace the selector joint. Unfortunately, this is only a temporary fix as the new joint's bushing will exhibit the same rapid deformation. To permanently fix this, a change in the fundamental design of the pivot is required, changing the assembly to a double shear system with the UUC Double Shear Selector Rod (DSSR).

The DSSR redistributes the torsional forces from the pin/bushing interface to the complete face area on both sides of the selector joint. By taking advantage of the strength of steel in the DSSR and the body of the joint, the problem of deformation is eliminated and the movement of the selector rod correlates directly to movement of the selector joint - the only "free play" movement remaining in the shifter assembly is from within the transmission itself. In-gear "free play" is reduced to approximately 10mm total when used with a UUC EVO3 shifter.

The original BMW shifter and all other aftermarket shifters (except UUC which uses deformation-free bearings) contain a plastic bushing similar to the selector joint, and the exact same wear and ovalization causes those shifters to get sloppy. The DSSR permanently fixes these shifters also. The DSSR is compatible with all brand shifters, whether original BMW or other-brand aftermarket. When used with the original BMW shifter or other aftermarket shifters, the amount of "free play" will be greatly reduced but varies by shifter (flexation of the shifter shaft contributes to the total "free play"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staget ble bestillt i høst og har vært liggende en stund. Monterte det i går kveld. Har jo ikke fått testet det annet enn rundt i etasjene i garasjen, men det virker bra! 8)

(...har ingen planer om å ta bilen ut på dette drittføret som er her i Oslo om dagen...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...