Gå til innhold

KingB's E34 M5 DriftWaggon 2012 Edition


KingB
 Share

Anbefalte innlegg

På mandag ble støtfangere og kanalskjørt levert til lakkering. Originalt så er den sølvfargede kanten nederst på bilen lakkert med matt klarlakk. Denne gangen har jeg valgt å lakke med blank klarlakk. Tror det vil gi bilen et penere og mer gjennomført utseende.

I dag ble bilen også levert! Sidene skal lakkes opp igjen. Min gode venn Fredrik stilte opp i dag med sin nye skaphenger. Digg! :)

Og det er som vanlig Marius og Øystein på Oslo Autolakk som tar lakkeringsjobben!

riavrg3xnox1isj1e5p8.jpg

xntvxsn2kzgpti471i5f.jpg

x06hiftljf01bnl23zm2.jpg

u8ixwfyk73gtha6y890k.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som har fulgt med så har dere sikkert fått med dere historien om casterstagforings problematikken. Casterstagsforingene er antageligvis de foringene på E34 som får hardest påkjenning (hvertfall ved banekjøring), og det viser seg at dette et svært svakt ledd. Powerflex som lager polyurethane foringer har også laget en forsterket foring her. Denne ble montert og testet på vår bil før sesongen 2008. De første 2 treffene fungerte de godt, men etter det fikk vi store vibrasjoner i forstillingen, og årsaken var at gummien i foringen hadde gitt seg!! 1 cm bevegelse i foringen utgjorde alvorlig slakk i hjulopphenget:

Slitt Powerflex foring:

forstilling037.jpg

Det ble mye diskusjoner med "fagfolk" på nettet, og flere som hadde opplevd det samme tilfellet. Flere konkluderte med at originale M5 foringer var det beste alternativet!

Originale M5 foringer ble så montert:

forstilling040.jpg

Sesongen 2009 var i gang, og dommen ble raskt felt! Originale foringer er komplett ubrukelig til banekjøring. Myke som grøt, og bilen ble veldig vinglete og uforutsigbar ved harde nedbremsinger.

I dag er det blitt montert nye Polyurethane foringer fra GS-Performance! Dette er en helt ny type foring som jeg har veldig trua på! Hvis man ser på konstruksjonen så ser man at den i selve hylsedelen består av ca 50% alu og ca 50% poly. Gummien er skikkelig fast og mye hardere enn Powerflex sine! Passformen er 100% perfekt! Dette gleder jeg meg virkelig til å få testet ut i 2010.

M5005.jpg

M5002.jpg

M5007.jpg

M5009.jpg

M5010.jpg

8)8)

jeg har også dette problet på min e28.. att bakre foringa er "slarkette"

da skal jeg sjekke ut med gs om di har slite til meg også :D:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KingB skal fortsatt være kongen inne shine i drifting skjønner jeg. Ser mycket bra ut og godt å høre at det løste seg med de penga de prøvde å kreve inn for skilleveggen 8)

Takk for det Trond! Viktig at den ser blank ut vettu ;)

Hvordan går det med deg da? Noen nye prosjekter på gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, skjer ikke så mye her. Har kjøpt meg en god gammel e28 igjen da veit du :) Er en 525i som er i andre enden av skalaen når det kommer til blankhet enn bilen din. Håper at den med et senkesett og en diffbrems skal kunne ta unna de verste apstinensene når banesesongen begynner igjen :D

Noen flere planer for bilen din enn nye foringer og lakkering eller? Du snakka jo om at utvekslinga ikke var helt super for sladding. Finnes jo andre drevsatser å få kjøpt selv om det koster en del, tenkt noe på det eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det endelig fredag.. og det er 18 desember.. og det er snart jul!

Nå drar jeg på juleferie så her vil det bli lite updates de neste 2 ukene.

Har gått til innkjøp av en liten julegave til meg selv - Originalt 3.6 svinghjul og forsterket clutch fra OC-Clutch:

rnvpzsyu1n6awqjq6pf7.jpg

pf0hfi8hh81smymf2wyc.jpg

15hlp0db93w2rdr5vqxm.jpg

v1adrth0m8ejsf1d1ve4.jpg

E34 M5 3.8 er utstyrt med et såkallt dobbelmassesvinghjul. Dette veier ca 14,5 kg. 3.6 liter'n har et svinghjul som veier ca 6 kg. Det er nesten 9 kg forskjell på to relativt like motorer!! Den mest sannsylige årsaken til at 3.8 liter'n er utstyrt med dobbelamsse svinghjul er fordi det er en bil tiltenkt eldre rike menn som gjerne vil cruise i 200+ på autobahn. Et så tungt svinghjul gir stabilt drag, bedre moment på lave turtall og mer lettkjørbarhet. Et lettere svinghjul vil gi en rappere bil, gjøre det lettere å rive løs på flere gir, samt bedre akselrasjon på høye turtall. Ulempen er at den kan gå ujevnt på tomgamg, samt at det kan være vanskelig å ta igang på 1. gir. I dette tilfellet tror jeg ikke at det vil medføre noen av disse ulempene, siden det er en originaldel som kommer fra tilsvarende type motor. Clutch og svinghjul vil antageligvis bli montert i Januar.

GOD JUL ALLESAMMEN :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...