Gå til innhold

TEORETISK DIY: Hvordan Montere M30 Motor i E30


George Constanza
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dogleg girkasse er det svært få av, men var ikke gale tall det heler.

Tok utgangspunktet i getrag 260 girkasse. Står på de fleste e30 m3er.

jeg kan også nevne at alle m3 over dammen har vanlig 260girkasse men den europeiske M3 og 320is har Dogleg girkasse med en girned vist noen har kjørt med en m3 her i norge så har en gir opp så er den nok byttet girkasse til en 535/M5 girkasse.

man må også husk på M3 får over 7000rpm å ikke 6250rpm

en vanlig m3 har topp fart rundt 246km/t med 3.25 kardang

her er det en E30 m3girkasse til salgs.

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=65060&highlight=dogleg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har også hørt rykter om at festene til traversen i kanalene bak ikke tåler effekten over tid ved mye herjing? tenker på de "platene" som blir skrudd fast i kanalene på siden bak.

det tror jeg nok er bare for dårlig skrudd ått. at den blir slått løs. det skal ikke var noe direkte kraft på girkasse feste. vist det er det så er nok 1 motorfeste som er gåend eller 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja den jeg også tenkt på. kan også ødelges ved å ha dårlig girkasse puter at når du kjør en stor hump så slår du girkassen nedi så slår du ut av feste. det var bare en liten teoretisk ka som kan gjør det. men uansett så skal det ikke var noe press på festene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motorposisjon 2 blir det litt trangt mellom fordelerlokk og e28 radiator(kan gnage i radiatoren) Bør da bruke stumme fester.

E30 motorfeste gummier er så myke og høye at motoren vil slå opp i panseret ved aktiv kjøring.

Og hvor kommer det fra at en e30 aksling ikke tåler en skarve 3,5 liter.

Om du ikke har en M3 aksling, bruk en E30 324td aksling den har store flensen og holder i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motorposisjon 2 blir det litt trangt mellom fordelerlokk og e28 radiator(kan gnage i radiatoren) Bør da bruke stumme fester.

E30 motorfeste gummier er så myke og høye at motoren vil slå opp i panseret ved aktiv kjøring.

hvordan får du til at motoren beveger seg fram over?

her er klaring til min motor det er 3,5cm fra radiatoren å fordelerlokket

SP_A0144.jpg

her er klaring i mellom vannpumpen og radiatoren. engenlig veldi go plass.

SP_A0143.jpg

når jeg satt inn 3.5literen i min bil så prøvd jeg først med orginale E30 M20 puter da lå motoren enda opp på traversen og tannstaget. nå bruker jeg E34 M20 motorfeste puter. dem er ca 3cm høyere og det tar ikke borti noen plasser ikke i panstre en gang. og ja jeg bruker orginal Apina B6 type 2 motorfeste med girkasse feste i fra E28 M535 og girkasse puter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte koed sine motorfester, og i pos 2 har jeg 5mm frem til radiator. med bevegelse i motor skal det ikke mye til å herpe radiatoren.

M20 festene er svake, jeg rev av begge to under banekjøring, vel å merke med en 100hk og 100nm mer enn 3,5literen da. Jeg valgte å montere motoren med dreide alufester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...