Gå til innhold

Trenger litt hjelp folkens! Har vært passe uheldig med e46

Anbefalte innlegg

Skrevet

Yessda, kjøpte meg i høst en bmw 318i e46 98 modell.. Jeg er stort sett ganske fornøyd med bilen, men nå har det begynt å balle litt på seg da jeg ikke har spessielt god greie på bil, og ikke har veldig god råd, vil jeg fikse mesteparten selv, gjerne alt om jeg får det til.

Må skifte bremseklosser, enten forran eller bak, har

kjøpt til alle hjula, så det er jo greit, men jeg har aldri skiftet bremseklosser før, fins det noen manual på nettet? Jeg finner nemmelig ikke noe Haynes bok får min type bil. . Er det vanskelig? Hvor lang tid kommer jeg til å bruke? Noe spesielt verktøy jeg trenger?

Vinduene og takluken går ned av seg selv, Dette har skjedd kanskje 4 ganger siden jeg kjøpte bilen i sept 07. Pappa sier det er en jordingsfeil, men hvordan finner jeg den feilen? Og hvordan fikser jeg den?

Den har begynt å bruke litt olje, jeg VET at jeg ikke har slått nedi noe sted, bilen er ikke senket ol, så dette syns jeg er rart.. Noen som vet hva det kan være? Tok Oljeskift får 4000km siden hos BMW.. Den har begynt å bruke/svette litt mye får ca 500km siden.

Jeg får ikke passarsjer døra forran opp! Håndtaket innvendig bare dingler fram og tilbake, og det er 0 motstand i det.. Hva er galt? Jeg vet at døra ikke har frosset fast, så ikke tenk på det.. Hvordan får jeg opp dørtrekket innvendig, fins det noen manual får dette også?

Tusen takk folkens!!

Skrevet

Og bytte bremser klarer du fint selv, søk litt rundt på forumet så finner du fort en manual :

Ang døren din så må du nok av med dørtrekket for og se hva som er gale.. Dette finner du nok fort av når du kommer bedre til.

Er ikke vanskelig i det hele tatt og ta av dørtrekket, det er torx skruer som er festet bak div plastdeksler som du fort ser.

2 av disse er på undersiden av selve "armlenet" om du kan kalle det for det.. :P

Resten finner du fort selv om du bare tar med deg noe lys og ser på innsiden av døren.

Så er det bare og dra forsiktig av trekket som er festet med en rekke "klips" på innsiden. Vær litt forsiktig så du ikke knekker disse, men det skal bare være og dra greit og fast av.

Håper det hjalp deg litt på vei.

Skrevet

Feilen som gjør at vinduer og luke går ned av seg selv er nok desverre feil i styreenhet for karosserielektronikk ZKE, den har blitt byttet på flere biler jeg vet om med denne feilen.

Skrevet

Skal du skifte klosser er det ganske fort gjort.

Jekk opp, av med hjulene, løsne kalipperne og bytt ut klossene, og så sett alt på igjen som det var.

Verktøyet du trenger er jeg litt usikker på, men på de fleste bilene jeg har vært borti er det 2 "umbraco" skruer på kalipperen som du skrur av, og klossene er festet med en slags klips".

Sikkert gjort på en halvtime om du har rette utstyr for hånden :)

takluka kan jeg ikke hjelpe deg med, heller ikke olja

er nokk låsesystemet inni døra di som er kaputt. få av døra og bytt ut låse systemet. Er det el-lås?

Skrevet
Skal du skifte klosser er det ganske fort gjort.

Jekk opp, av med hjulene, løsne kalipperne og bytt ut klossene, og så sett alt på igjen som det var.

Verktøyet du trenger er jeg litt usikker på, men på de fleste bilene jeg har vært borti er det 2 "umbraco" skruer på kalipperen som du skrur av, og klossene er festet med en slags klips".

Sikkert gjort på en halvtime om du har rette utstyr for hånden :)

takluka kan jeg ikke hjelpe deg med, heller ikke olja

er nokk låsesystemet inni døra di som er kaputt. få av døra og bytt ut låse systemet. Er det el-lås?

Nei er nok ikke låsesystemet, jeg ser nemmelig at låsen går opp & ned når jeg bruker sentrallåsen, dessuten er det jo ikke nøkkelhull på passasjer siden heller :P

Skrevet
Okei, tusen takk folkens!

Men har hørt noe om at jeg må passe på å få presset tilbake stemplene når det gjelder å skifte klosser? Hvordan gjør jeg dette?

Det er bare å skyve de innover det, mulig du klarer det med bare fingrene! Hvis ikke bruk noe som ikke ødelegger pakningene når du presser.

Skrevet

På det første bildet så presses det ut med slitte klosser i.

33jqxjskvf34ecfqe8r2.jpg

På det andre så presses stempelet inn med en rørtang.

7ceat2awyybf59s6suxd.jpg

Bare sørg for å ha noe i mellom så du ikke skader stempel og gummi. Det sitter vanligvis ikke så innmari , bare litt køddete hvis du ikke har verktøy til det.

Skrevet
Okei, tusen takk folkens!

Men har hørt noe om at jeg må passe på å få presset tilbake stemplene når det gjelder å skifte klosser? Hvordan gjør jeg dette?

Bruk en vanlig snekker tvinge.

Skrevet

Okei...

nei det med døra di kan være at noe er blitt brekt inne i hendelen kanskje.. du får ta av døra og se.

når du skal presse tilbake stempelet, pass på at det ikke er så fult med bremsevæske i tanken at det renner over når du presser...

Skrevet

Noe du bør kjøpe inn før du begynner å skifte bremser, er 7mm umbrako. Det er ikke noe som bruker å være med i umbrakosettene.

Jeg gikk i den fella første gang jeg skulle bytte klosser på 325en. Fant ikke ut at jeg manglet verktøy før bilen sto jekka opp med hjulet av.

Skrevet

har vært borti at vaieren som går fra dørhendelen inne i bilen har hoppet av "kroken" sin og derfor ikke åpner dørlåsen..

oljeforbruket kan være pakninger som ikke er tette, se etter lekkasje rundt toppdekselpakkningen og bunnpannepakningen. Dette ser du fort om det er fersk olje der, om det er mye søl, så vasker du grundig og følger med om det lekker etter det.. går nok litt tid da..

du får haynes bok til bilen din, 4067 heter nr på den boka og du får kjøpt den på mekonomen og biltema bla.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...