Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
bestefaren min kjøpte seg helt ny E61 525da for akkurat 2 mnd siden.

det er Harde dunke lyder i toppen.

noen som vet va som har sjedd?

billig for ny topp eller?

(ironi)Jeg synes jeg hører harde stygge lyder fra alle dieselbiler, så dette er sikkert helt normalt. (/ironi).

Skrevet
vet ikke, men toppen røk da han akkurat ha starta bilen i 25 minus uten motorvarmer å han holdt full gass også.

Fullt turtall før oljetrykket er på plass er deilig for enhver motor.. eller ikke.. :roll:

Dere får spille dumme og få det på garantien.

Skrevet
IDIOTI!!

Vær ærlige for en gangs skyld.

Min mening er jo egentlig at en bil skal tåle det den måtte kunne utsettes for under normal bruk, innenfor rimelighetens grenser. Å holde full gass når man starter en dieselmotor i lave temperaturer er et vanlig triks for å få gang på ting. Så jeg mener jo at dette er en garantisak samme hva de sier til BMW, om ikke annet enn på goodwill. Man skal IKKE oppleve motorhavari på en to måneder gammel bil til 6-700.000,-, og måtte betale det selv.

Skrevet
IDIOTI!!

Vær ærlige for en gangs skyld.

Min mening er jo egentlig at en bil skal tåle det den måtte kunne utsettes for under normal bruk, innenfor rimelighetens grenser. Å holde full gass når man starter en dieselmotor i lave temperaturer er et vanlig triks for å få gang på ting. Så jeg mener jo at dette er en garantisak samme hva de sier til BMW, om ikke annet enn på goodwill. Man skal IKKE oppleve motorhavari på en to måneder gammel bil til 6-700.000,-, og måtte betale det selv.

Vell...

Nå var det ikke nevnt av trådstarter hvor mange kvarter den gikk med full gass, men ser for meg at det var litt mer enn en liten opprusing her.

Til dags dato så må jeg også tillegge at alt av nyere maskiner som er i orden ikke trenger særlig med berøring av gasspedal for og skyte i gang.

For eks.så er et en grunn til at div. gravere med mer har en oppvarmingsprosedyre som den foretar selv, og det er vel ikke helt smart og spreng grave før den er ferdig med den prosedyren.

Har to stk eldre vitara og en stk 05 navara + en hardt brukt 525 turborulle, og en minitraktor med en 82 mod golf diesel motor i... Ingen av dem trenger gasspedal for og fyre ved lav (ned til ca 12/15) temp.

Under det så er det kun gamle golf motoren som trenger litt gass, men motorvarmer blir da heller brukt.

Og normal bruk.. Hva er det? ;)

Noen minutters beskuelse av parkeingsplassen på den lokale Meny, vil gi deg en viss pekepinn om at det er et vidt begrep igunn. :D

Skrevet
Vell...

Nå var det ikke nevnt av trådstarter hvor mange kvarter den gikk med full gass, men ser for meg at det var litt mer enn en liten opprusing her.

Her er hva trådstarter skrev: "vet ikke, men toppen røk da han akkurat ha starta bilen i 25 minus uten motorvarmer å han holdt full gass også."

Jeg er selvfølgelig også 100% klar over at nyere dieselbiler ikke trenger full gass (har en '00 Land Rover med turbodiesel selv), men det betyr ikke at folk på 80 år vet dette. Enten må de informere godt nok om hvordan bilen skal brukes, eller så må den tåle normale scenarioer den kan komme opp i. Skal du få starthjelp av NAF/Viking/Falken i kulde med diesel, så blir du bedt om flat fjøl og kinne mens de sprøyter inn startgass og gir deg strøm. Ikke akkurat bra for motoren, men det er allikevel sånn det som oftest foregår. Spesielt om man har dårlige glødeplugger.

Skrevet

Alt er relativt mener nå jeg.

Ikke noe stort problem og drepe en motor for noen, mens andre kan få det til og se ut som om det tåler alt.

Gi mannen en ny motor, det har dem råd til, og da skjønner mannen at det er han som gjør noe dumt ved neste motorbytte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...