Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har nettopp solgt min Mercedes 400 SE og er nå på jakt etter ny (brukt) bil. Selv om jeg ikke kunne klage på forbruket på 400en vekt og motorstørrelse tatt i betraktning, har jeg litt sansen for nyere dieselmotorer og tilhørende lavt forbruk.

Som Mercedes-mann ville en MB W210 E220 CDI kanskje vært et opplagt valg, men jeg kunne godt tenke meg å prøve en BMW 5-serie. Synes designet på E39 er bortimot optimalt, spesielt sedan er nydelig!

Har alltid forbundet BMW med rekkesekser bensin, men hvordan er dieselmotorene? 520d har jo forbrukstall som imponerer, samme med 525d, men hvordan er disse bilene å eie med tanke på feil?

Har også forstått at rust ikke er et ukjent fenomen på disse bilene, om enn neppe i samme grad som 210 E-klasse (det er også noe av grunnen til at jeg tviler litt på E-klasse).

Stemmer det at jeg må opp i 525 for å få automatgir? Noen som kan si litt om holdbarhet på disse kassene?

Hva bør jeg se etter når jeg kikker på en sådan vogn?

Takker for tips :D

Skrevet

Kan forsåvidt nevne at BMW M57 dieselen, rekke 6 som står i e39 har vunnet premier for verdens beste diesel i klasse 2,5-3,0l ... drømmemotor spør du meg, den er helt suveren .. :)

Skrevet

Jeg driver også å vurderer å kjøpe E39, men stv.

Hvor langt kan en regne med at bilene går før dem begynner å bli lite driftssikker / dyr i vedlikehold?

Var egentlig innstilt på å kjøpe diesel, men synest de ligger høyt i pris.

mest realistisk er det nok å sammenligne 520i og 525tds. alt. 520d

Hvor viktig er det å kjøpe bil med facelift f.eks? (etter 2001).

Skrevet

vet ikke å mye pæng du vil legge i bil men ville nok ha finni en bil som ikke har gått over 150k vertfall.. da har du nok glede i mange år uten prob..

Var å prøvde en 530dat 99mod i fjord høst å den gikk noe inni hælsike!! 184hk,automat og km stand på 304.000!! den gira helt fint å motoren gikk helt hundre..

Negativt for meg som gjorde at d ikke ble noe..:

Ingen feil hadde vert me motor/gir noe som da gjorde meg litt skeptisk me tanke på km stand så bør d nok skje noe snart..

Rustboble oppå taket,i forkant ved frontruta på sida..

rust i bakluke(noe som går igjenn på nesten alle stv)

så valge mitt ble at jeg kjøpte 528 bensin igjenn. forbruk gjennomsnittlig for meg er rundt 0.80-0.90 og rundt 1.00-1.10 på blanda kjøring..kjører 10mil om dagen te jobb..

Og en 530d bruker rundt 0.7på mila og ergo synes jeg ikke det er vert det.. en 520d er for dau synes jeg da..

tds motoren går dritt dorlig i forhold til en Commonrail motor.

01mod har jo mye finere front og mange andre mindreverdige detaljer..

Skrevet

Min 525tds 97' har gått 411.000, motoren er toppers. (Bank i bordet ;) )

Resten er forsåvidt merket av tidens tann, som vanlig E39 smårust, baklukeproblemer, noe knaking i forstilling :?

Når det kommer til motorer så har 'd' motorene som kom 99/2000 helt ny teknologi og dermed vansklig å vurdre slitestyrke på disse kontra uslitelige tds'n :) . Du bør unngå chiptrimma 530d, det er flere som har antyda dysetrøbbel og økt slitasje på automatkassen med chiping. Uten at det er bevist..

Kjøp e39 etter 2001 med facelift, BMW har luket ut en del barensykdommer på e39' siden den kom i 96'

Drømmebil er 525d, ala denne http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1592265

Skrevet

Hei

Har kjørt BMW diesel i noen år nå og vil absolutt anbefale å kjøpe en BMW diesel. Har kjørt problemfritt i mange år nå og er storfornøyd.

Vurderer du E39 så har du jo flere alternative prisklasser som 525tds, 520d, 525d og 530d.

525tds og 520d er de "daffeste" med sine ca 140hk, men det er jo potensiale i tds motoren opp til hva 530d leverer orginalt, hvis du ikke er fremmed for å chippe litt. Kjørte mange kilometer med chippet tds motorer over flere år uten problemer. Tds motoren er den eldste motoren og representerer jo som noen skriver her litt eldre motor teknologi, men hvis økonomien spiller inn så er jo E39 med 2,5tds motoren absolutt mye bil for pengene. 520d leveres kun med manuell og er litt for "daff"" etter min smak, men du får jo en nyere E39 enn med 2,5 tds motoren og det kan jo bety noe for deg.

Klart at 530d er å foretrekke hvis økonomien tillater det. Økonomisk bil med nok krefter og for min del en problemfri bil i det store og hele.

Bakluken min ble skiftet på garantien pga rust (kjent problem på touringen) så pass på å sjekk denne.

Vurdere du å kjøpe sedan så ta en kikk på E38, altså 7 serien. Der får du også mye bil for pengene. 725tds og 730d er etter min mening kjempebiler dog trenger tdsen nok en liten chip.

Skrevet

Om det er økonomiske gevinster du tenker på ed vurdering av kjøp av dieselbil vet jeg ikke, men har tenkt på å kjøpe diesel flere ganger selv.

Det som har gjort at jeg har satt det på vent er:

- Dyrere innkjøp.

- Dyrere vedlikehold i form av dyrere service, reparasjoner osv jevnt over. (i følge verksmester på BMW service)

- Høyere årsavgift; skal du ha diesel så bør du kjøpe en helt ny med dieselpartikkelfilter.

- Diesel er ikke så mye billigere enn bensin lengre, og mest sannsyneligvis vil den bli dyrere enn bensin etter hvert.

- Moderne bensinbiler bruker ikke SÅ mye mer drivstoff enn dieselbiler med litt kraftig motor.

-Summasumarum er dette argument som gjør at jeg ikke vil gå til innkjøp av brukt dieselbil for å tjene på det økonomisk. I så fall ville jeg velge en helt ny bil med partikkelfilter og ny moderne motor.

Om man velger diesel for at man synes det er mer behagelig å kjøre er mening man må gjøre hver for seg, og da vanskelig å komme med svar om hva du bør gjøre:)

Prøv både bensin og diesel, regn på det og kom fram til en vurdering. :)

Skrevet

[quote="REBell

- Høyere årsavgift; skal du ha diesel så bør du kjøpe en helt ny med dieselpartikkelfilter.

- Moderne bensinbiler bruker ikke SÅ mye mer drivstoff enn dieselbiler med litt kraftig motor.

-Summasumarum er dette argument som gjør at jeg ikke vil gå til innkjøp av brukt dieselbil for å tjene på det økonomisk. I så fall ville jeg velge en helt ny bil med partikkelfilter og ny moderne motor.

- Årsavgiften er vel ikke mer enn 300,- dyrere...

- Du trenger ikke helt ny bil for å få med partikkelfilter, i motsettning til feks Audi har BMW partikkelfilter som standard på alle biler fra og med 2004 :). Audi har det vel fra og med i år..

- Man får mer power med en diesel med likt antall hester i motsetning til bensin, i tillegg får man som oftest bedre trøkk på lavere turtall. Behagelig for dem som ikke ligger å presser over 4000 rpm hele tiden :D

- Det jeg savner er lyden fra en bensin 6'er. Brodern har en 520 E39 bensin, der SÅ mye mere stillegåenede på lavt turtall og har en nyydelig lyd når man presser på:) . Skjønt det er ikke ille lyd i tds når den får godt med turtall, men der mye mer brommlig og viberasjon.

Skrevet

mye bra innspill her =)

Hvor langt går f.eks. en 520i (-00) før den begynner å bli mindre driftssikker? 250kkm? 300kkm?

regner med at dieselbiler generelt holder lenger enn bensinbiler men har ingen erfaring med bmw fra før.

og viktig: blir setene "slitt" & nedsittet fort? eller kan en kjøpe bil med 250kkm som fremdeles er bra å sitte i?

Skrevet
[quote name="REBell

- Årsavgiften er vel ikke mer enn 300' date='- dyrere...

- Du trenger ikke helt ny bil for å få med partikkelfilter, i motsettning til feks Audi har BMW partikkelfilter som standard på alle biler fra og med 2004 :). Audi har det vel fra og med i år..

- Man får mer power med en diesel med likt antall hester i motsetning til bensin, i tillegg får man som oftest bedre trøkk på lavere turtall. Behagelig for dem som ikke ligger å presser over 4000 rpm hele tiden :D

- Det jeg savner er lyden fra en bensin 6'er. Brodern har en 520 E39 bensin, der SÅ mye mere stillegåenede på lavt turtall og har en nyydelig lyd når man presser på:) . Skjønt det er ikke ille lyd i tds når den får godt med turtall, men der mye mer brommlig og viberasjon.

Det er 300,- i høyere årsavgift pr idag ja. Men den skal økes etter hvert :)

Og er jo ikke bare årsavgiften som økes.

Hvor ny BMW man må kjøpe for å få part.filter er jeg ikke klar over for å være helt ærlig, fint du opplyste om det :) Mener ikke å så tvil om det er riktig, men har hørt bl.a. på flere 330D /XD, 2004 og 2005 mod, men ingen av de har hatt det... Mulig det ikke er lervert på E46?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...