Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jeg syns det er mer irriterendes med folk som ikke bruker store bokstaver i beg. av setning & etter punktum. Og det hæ.... SMS språket syns jeg er en uting, pyton å lese når det står d, u, oxo i hver setning :? .

Spot on!

Nettopp dette jeg også er lei. Man ser nogenlunde hvem som har legitime problemer og hvem som bare er giddaslause i skrivinga. Det sistnevnte har vi nok av her på forumet.

Og hvis det også er dyslektikere her, er det da ikke fornuftig av oss som kan skrive nogenlunde greit å gjøre det på en mest ryddig og fornuftig måte, så blir det enda lettere å lese for de med lese og skrivevansker? :)

Hvem, hvor og hvordan er ord som brukes utrolig mye feil.

• Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Jeg syns det er mer irriterendes med folk som ikke bruker store bokstaver i beg. av setning & etter punktum. Og det hæ.... SMS språket syns jeg er en uting, pyton å lese når det står d, u, oxo i hver setning :? .

Spot on!

Nettopp dette jeg også er lei. Man ser nogenlunde hvem som har legitime problemer og hvem som bare er giddaslause i skrivinga. Det sistnevnte har vi nok av her på forumet.

Og hvis det også er dyslektikere her, er det da ikke fornuftig av oss som kan skrive nogenlunde greit å gjøre det på en mest ryddig og fornuftig måte, så blir det enda lettere å lese for de med lese og skrivevansker? :)

Hvem, hvor og hvordan er ord som brukes utrolig mye feil.

Godt sagt!

Skrevet

Synes ikke dette forumet er spesielt mye plaga av skrivefeil, sjekk heller sånt som nettby..

Jeg holder seriøst på å klikke vinkel av å lese endel der inne, man kan nesten begynne tro unga ikke lærer norsk lenger.

Skrevet

altså jeg synest ikke at det er så veldig mangen som har slike ekstremt dårlige skrive egenskaper at jeg ikke klarer å lese hva dem skriver eller at jeg må henge meg opp i det heller, Men jeg blir litt irritert når det er noen som skriver på EKSTREM dialekt. æ tru ik at an ha no stat problema! Skjønner`?

Skrevet

Får vel stå fram jeg også da. :D

Aldri lært meg og skjønne hvor punktum, komma, dobbelt konsonanter skal være så setter dem inn der hvor jeg trur dem skal være.

Trening gjør mester? nja litt sant i det.... brukte et halvt år på skolen for og lære forskjellen på b og d for dem er jo faen meg helt like. :!:

Skrevet

Siden du først har startet enn tråd ang rettskriving må jeg bare få spørre om dette... :lol:

irriterer meg like mye hver gang jeg leser overskrifter og temar der det står : HVEM bil går best? eller HVEM girkasse passer feks.

I mitt hode burde vertfall hvem vert skiftet med hvilken, men er det "lov" å skrive det? :roll:

Skrevet

Dersom du Rino har dysleksi eller en form for skrivevansker, så beviser du at det er mulig å konsentrere seg om å skrive riktig, dersom man tar seg tid!

Ingen blir kritisert for å ha lese eller skrivevansker!!

Men, det er mange som ikke har det, og som man skulle tro hadde det. Jeg tror det var det trådstarter mente..

Skrevet
Siden du først har startet enn tråd ang rettskriving må jeg bare få spørre om dette... :lol:

irriterer meg like mye hver gang jeg leser overskrifter og temar der det står : HVEM bil går best? eller HVEM girkasse passer feks.

I mitt hode burde vertfall hvem vert skiftet med hvilken, men er det "lov" å skrive det? :roll:

Tror ikke det er "lov" å skrive "hvem" der det skal være "hvilken"..

"hvem" høres levende ut, mens "hvilken" brukes nå en snakker om ting. Tror jeg ;)

F.eks: her snakker vi om persom. Hvem(hvilken) er han der? her snakker vi om en ting. Hvilken(Hvem) girkasse er det? Hva høres mest korekt ut?

Vet ikke om det er forståelig, nesten så jeg ikke skjønner det selv ;)

Skrevet

Tror ikke det er "lov" å skrive "hvem" der det skal være "hvilken"..

"hvem" høres levende ut, mens "hvilken" brukes nå en snakker om ting. Tror jeg ;)

F.eks: her snakker vi om persom. Hvem(hvilken) er han der? her snakker vi om en ting. Hvilken(Hvem) girkasse er det? Hva høres mest korekt ut?

Vet ikke om det er forståelig, nesten så jeg ikke skjønner det selv ;)

var derfor jeg lurte om det var "lov" siden mange gjør det. høres jo helt sykt ut i mine ører...

Skrevet

Syns det er alt for mye fokus på alle slags "sykdommer", ADHD, Dysleksi, lese & konsentrasjons vansker o.l, Har alltid hatt problemer med tall selv, å Det ble blåst opp noe veldig da jeg gikk på barneskolen, måtte gå til spesialist, å ta tester i hue å ræva.. måtte liksom finne en "diagnose" på hva jeg hadde, syns det er dumt at man ikke kan bli akseptert som en er..

Jaja, Kan man ikke lese så godt, eller løse ei ligning like godt som alle andre? HVA så? skal vel ikke settes i bås for den slags..

Blir for dumt! :?

Han er som en er lagd! sånn er det med den saken! :)

Skrevet
Jaja, Kan man ikke lese så godt, eller løse ei ligning like godt som alle andre? HVA så? skal vel ikke settes i bås for den slags..

Blir for dumt! :?

Han er som en er lagd! sånn er det med den saken! :)

:applause: Supert innlegg OleEven. Du har helt rett, og jeg håper og tror at du klarer deg fint, med en slik holdning til disse utfordringene :kose: .

Skrevet

At folk har problemer med lesing og skriving er vel bare sånn som det er, og det må vi som ikke har det (i større grad) akseptere. Jeg har ingen problemer med det.

Men, jeg er en idiotisk stor pirk av og til, og jeg har lagt merke til at flere og flere nå skriver fjord når de omtaler fjoråret. Dette kan da vel umulig være nødvendig? Det skal bemerkes her at dette fenomenet også tar sted i inlegg skrevet av folk som definitivt ikke har skrivevansker.

Fjord= Oslofjorden, Sognefjorden osv. En fjord, flere fjorder, alle fjordene...

Fjor= Året som gikk.

Kveldens leksjon fra en trøtt Espen. Håper dere tar det fint :wink:

Skrevet

At folk har dysleksi kan de ikke noe for, selv var språk mitt beste fag på skolen. Men jeg slet vettet av meg med matematikken, og fikk sånn diagnose tilsvarende motsatt av dysleksi (dyskalkuli tror jeg det var).

MEN, det som er irriterende er dialekt og SMS-språk her inne.

Og dårlig norsk, som: "Hvordan bil skal jeg kjøpe?"

"Hvordan olje er bra?" osv. osv.

Jeg leser heller 10 tråder med og/å-feil, feilstaving og slikt, enn 10 med en eller annen forferdelig dialekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...