Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Jeg tror dette beror på at folk ikke er så nøye siden det bare er et forum. Således tror jeg det holder for en gjengs forum-skribent å gjøre seg forstått. Utover dette legges det ikke mye sjel i å skrive rett.

Det finnes forresten mange lese og skrivevansker som ikke er relatert til dysleksi. Men de fleste (også dyslektikere) er nok generelt for late til å gidde å skrive korrekt.

Ble selv diagnostisert med dysleksi 2 klasse på barneskolen, men gud skal vite at om man arbeider nok med lesing og skriving vil det til en viss grad forsvinne.

Skrevet

Den bilen der er kul! Nei, det er den ikke. Den er krønn! :lol: Ligger litt i hvordan vi oppfatter ting også ;)

Skrevet

Jeg syns det er mer irriterendes med folk som ikke bruker store bokstaver i beg. av setning & etter punktum. Og det hæ.... SMS språket syns jeg er en uting, pyton å lese når det står d, u, oxo i hver setning :? .

Skrevet

ingen blir tvunget til å lese hva som står på forumet.. så om folk har litt vanskelig for å skrive helt korrekt, så får det heller være

Skrevet
Det er en av grunnene til at så mange har dysleksi. Jeg ble oppvokst i Sverige, der hadde vi kun 1 svensk språk.

Når jeg kom til Norge måtte vi lære bokmål, sidemål og kristendom og enkel jalla engelsk. Ikke rart at så mange suger i norsk.

Er kristendom et eget språk?

Nopes, men det tar vekk mye av tiden som kunne blitt brukt til norsk.

:)

Skal man da også ta bort matte, geografi, historie etc for kun å lære norsk? Såvidt det er meg bekjent, så lærer man et språk ved å bruke det. Om man leser, skriver og snakker et språk mye så blir man gradvis bedre til å bruke det. Det er igrunn samme basicopplegget som fysisk trening. Jo mer man trener, jo bedre blir man. Og i de fagene man bruker i skolen så skriver og leser man en del. Å sitte konstant med teknisk norsk har jeg ikke noe tro på gjør ting bedre. Alle vet vel hvor spennende gramatikk er.....

Skrevet

Så folk syns det er synd, at folk med skrivevansker skriver her på forumet ?

jeg er ikke noe spess flink til skrive korrekt norsk.

men ja jeg er norsk 100% ;)

Vis folk blir så irritert av skrivefeil, at de må lage en egen topic om det. Så har de ikke noe her å gjøre, mener nå jeg.

vi er her får å dele kunnskap om bil osv

men dialekt er noe annet! men at folk har skrive og lesevansker, er noe mange ikke kan noe får.

Og det burde folk akseptere, ikke Disse de ut.

:wink:

Skrevet
Det er en av grunnene til at så mange har dysleksi. Jeg ble oppvokst i Sverige, der hadde vi kun 1 svensk språk.

Når jeg kom til Norge måtte vi lære bokmål, sidemål og kristendom og enkel jalla engelsk. Ikke rart at så mange suger i norsk.

Er kristendom et eget språk?

Nopes, men det tar vekk mye av tiden som kunne blitt brukt til norsk.

:)

Skal man da også ta bort matte, geografi, historie etc for kun å lære norsk? Såvidt det er meg bekjent, så lærer man et språk ved å bruke det. Om man leser, skriver og snakker et språk mye så blir man gradvis bedre til å bruke det. Det er igrunn samme basicopplegget som fysisk trening. Jo mer man trener, jo bedre blir man. Og i de fagene man bruker i skolen så skriver og leser man en del. Å sitte konstant med teknisk norsk har jeg ikke noe tro på gjør ting bedre. Alle vet vel hvor spennende gramatikk er.....

Religion ser jeg på som et privat anliggende og ikke noe som hører til som påtvunget undervisning i skolen, men slik er det jo når man er fra et land der utrolig nok religion og politikk blandes sammen i svært stor grad.

Disse skoltimene burde helt klart vært brukt på grunnleggende engelsk, norsk og matte. Nivået i Norge er så dårlig at barn som flytter til utlandet, omtrent uansett hvor, må gå på lavere klassetrinn enn jevnaldrene for at de ikke skal henge altfor langt etter.

Uansett: Som mange andre sier så kan vi ikke mobbe noen ut fra forumet pga. dysleksi eller andre språkvansker så lenge man prøver så godt man kan å gjøre seg forstått.

Skrevet

En med dysleksi fortalte meg en gang hvordan det var for han. Han kunne lese et spørsmål på en prøve, han skjønte ikke spørsmålet fordi han leste feil, og uansett hvor mange ganger han leste spørsmålet ble det like rart, leste altså samme feil hele tiden. Så måtte han spørre læreren om det merkelige spørsmålet, og når læreren leste det ble det ganske selvagt for han også. Så selv om en dysletiker leser innlegget sitt mange ganger er det ikke sikkert at han finner alle feil. Jeg fatter ikke at folk kan bry seg om ord som er stavet feil. Når man skriver "motespråk for pakistanere" er det noe annet, f.eks hvem olje osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...