Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Feil valg av spørreord (hvem, hvilken, hvordan..) er like mye dialekt som noe annet, og har ihvertfall ikke noe med motespråk blant pakistanere å gjøre, som det ble skrevet tidligere i tråden. Fold-fylkene har mye slikt, og det gjelder nok generelt på Østlandet, blant etnisk norske!

• Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Men det er jo helt feil, det heter hvilken bil har du :)

Trur jeg ville sagt og skrevet "Åssen bil har du?" :lol:

kjerre shører du a? :wink:

spørre ordene er det mange som bruker feil. ikke noe krise så lenge man klarer å gjøre seg forstått?

Skrevet
Er det bare jeg eller er det flere som har merket at veldig mange som er bilintresserte har litt trøbbel med norsk? Det er nesten litt trist å lese rundt på alle bilforum på nettet :)

måtte bare få det ut :P

Jeg er helt enig med deg. Men du skriver ganske mye feil selv. Du kunne i hvert fall klart å skrive riktig i en post hvor du kritiserer andre for dette. Det er minst fire feil i de tre setningene dine.

Skrevet
Styrer bestandig bort fra salgsanonser der selger ikke bruker store bokstaver der de skal være, spesielt de som glemmer det i sitt eget navn :roll:

Word!!

Jeg er heller ikke spesielt imponert over salgsannonser der ALL TEKST ER MED STORE BOKSTAVER [-( .

Skrevet
Er det bare jeg eller er det flere som har merket at veldig mange som er bilintresserte har litt trøbbel med norsk? Det er nesten litt trist å lese rundt på alle bilforum på nettet :)

Bilintresserte? Det heter bilinteresserte...

Skrevet
At folk har problemer med lesing og skriving er vel bare sånn som det er, og det må vi som ikke har det (i større grad) akseptere. Jeg har ingen problemer med det.

Men, jeg er en idiotisk stor pirk av og til, og jeg har lagt merke til at flere og flere nå skriver fjord når de omtaler fjoråret. Dette kan da vel umulig være nødvendig? Det skal bemerkes her at dette fenomenet også tar sted i inlegg skrevet av folk som definitivt ikke har skrivevansker.

Fjord= Oslofjorden, Sognefjorden osv. En fjord, flere fjorder, alle fjordene...

Fjor= Året som gikk.

Kveldens leksjon fra en trøtt Espen. Håper dere tar det fint :wink:

Blir det samme som at jeg tok meg selv i å skrive "God hjul" av og til. Veit selvfølgelig at det er en helt latterlig feil, men har faktisk hendt.

Skrevet

At folk med dyskelsi skriv litt feil har eg ingenting i mot, MEN folk som absolutt skal skrive på dialektar som kun folk langt oppi den dalen dei bur kan forstå, DET irriterer meg grenselaust!

Evt.

Atte folk med dysleksi skrive lite vettao feil ha eg ingenting i mot, men atte folk so absolutt ska skriva pao dialekta so berra folk langt te helvete oppi dan dalen dar dai bur kan føstao, DA irritera meg nåke grenselaust! ;)

Lett for meg å forstå, men sikkert ikkje like lett for alle andre her inne ;)

Skrevet

Bilintresserte? Det heter bilinteresserte...

Så ikke at det manglet en "e" med en gang, men sjønte hva som var ment.

Skriver feil mange ganger selv, men håper alikevel jeg gjør meg forstått for innlegg her på bimmers. Er vel et bil fora og ikke fora for rettskriving. Så lenge enn gjør sitt beste som sagt tidligere i tråden ved helst skrive bokmål, bør det vel holde mener nå jeg. Få ganger jeg ikke sjønner hva som er ment, men det er stort nye ord eller sms utrykk.

Ja ja, kansje tenke seg om før enn irriterer seg over andre? :D

Skrevet

Melder meg inn i -kj -skj -sj -irritasjonsklubben jeg også, men:

Greit at folk skriver litt feil.

Jeg vil mye heller få "dialektgjengen" her inne til å skrive bokmål.

Ser også at folk irriterer seg over feil bruk av hvem, hva, hvordan, altså spørrepronomen.

Det heter ikke "hvem girkasse skal jeg ha?". Det heter "hvilken girkasse skal jeg ha?".

Hvem er du? Hvor bor du?

Hvilket er du? Hva bor du? 8)

Skrevet

Hmm, føler meg litt skyldig her eg... Har skrevet litt på dialekt, men prøvd å gjøre det på mest forståelig måte.. Eg begynte så fint med bokmål, men datt tebake på dialekta.. Hvis noen sliter med å lese det eg skriver så skal eg skjerpe meg og heller skrive bokmål så godt eg kan. :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...