Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

Ang klima og straffing:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... tid=515325

Et lite utdrag:

Den meget omstridte danske klimaforskeren forskeren Bjørn Lomborg mener at den norske innsatsen uansett vil få lite å si for klimaet.

- Norges fantastiske innsats vil faktisk bare bety en utsettelse av den globale oppvarmingen i år 2100 med 20 dager. Det vil si at den gjennomsnittstemperaturen verden ville ha opplevd 1. januar 2100 nå først vil oppleves 20. januar 2100, sier Bjørn Lomborg til VG Nett.

Skrevet
Ang klima og straffing:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... tid=515325

Et lite utdrag:

Den meget omstridte danske klimaforskeren forskeren Bjørn Lomborg mener at den norske innsatsen uansett vil få lite å si for klimaet.

- Norges fantastiske innsats vil faktisk bare bety en utsettelse av den globale oppvarmingen i år 2100 med 20 dager. Det vil si at den gjennomsnittstemperaturen verden ville ha opplevd 1. januar 2100 nå først vil oppleves 20. januar 2100, sier Bjørn Lomborg til VG Nett.

Akkurat den der jeg skulle lime inn her nå!

Fantastisk morsomt sitat! :lol:

Klimapolitikken Norge fører er kun for at folka på tinget skal kunne slå seg på brystet, og føle de gjør noe. Det hele er bare et spill for galleriet.

Om de VIRKELIG ville gjort noe med utslippene hadde de bare stengt oljeplattformene, og slutta å pumpe opp oljen.

Så også et program på discovery om tunfisk-fiske. Jeg vil kalle båten de brukte en relativt liten fiskebåt, og etter en uke på havet måtte de inn å fylle drivstoff, for da hadde de brukt 25.000 liter. Det vil ta meg 20-25 år med bilen min å bruke så mye drivstoff... ca 1l/mil, ca 1000 mil i året = 1000 liter pr. år.

Mer fra Bjørn Lomborg: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/klima ... tid=515296

Skrevet

Men hva skal til for å banke inn i hodet på politikerene at alt de finner på er bare tull, og hvorfor velger vi inn idioter, år etter år? Det må jo være noe som er gale med oss.

Til neste valg så stemmer jeg for at ingen stemmer på noe parti! Få heller inn folk som Martin Schanke, folk som tør å si meningen sin, og holder seg til den! :) Vi trenger ikke bygutter fra Oslo med 30 år med skole og kun teori erfaring, vi trenger folk som kjenner til hvordan det virkelig er uti bygdene og ellers rundt om.

Skrevet
":1tcpteo6]

Så også et program på discovery om tunfisk-fiske. Jeg vil kalle båten de brukte en relativt liten fiskebåt, og etter en uke på havet måtte de inn å fylle drivstoff, for da hadde de brukt 25.000 liter. Det vil ta meg 20-25 år med bilen min å bruke så mye drivstoff... ca 1l/mil, ca 1000 mil i året = 1000 liter pr. år.

Vel, sist vi bunkret drivstoff på båten jeg jobber, bunkret vi 4 800 000 liter.

noe som vil vare i ca. 40 dager. og det er MANGE slike båter her i verden!

i tillegg kjører de på tungolje, nærmest ren asfalt. dette gir nok noe heftigere utslipp en hvermannens bil. ;)

forøvrig er norsk politikk bare tøv. alle som sitter på stortinget har jo arvet sin plass der. norge er nærmest en familiebedrift!

Skrevet

Tror en del filmer og forskere og annet som forteller oss at det ikke er noe galt med hvordan vi lever i dag mildt sagt er godt sponset av oljeselskaper og andre med stor interesse av at vi fortsetter å bruke fossilt brensel som før - eller i større grad!

Synes også det er en farlig tankegang at vi ikke skal gjøre noe fordi vi er så små at det ikke monner, alle må ta ansvar når det trengs! Hvor mye det trengs og hvem som burde ta ansvar når det gjelder CO2 (som på ingen måte er ensbetydende med verdens klimaproblem slik media liker å fortelle oss) er en helt annen sak.

Det er viktig at vi er bevisste på hvordan vår oppførsel påvirker alt rundt oss og ikke minst oss selv, men det er mange andre ting jeg tror det er viktigere å ta tak i en CO2.

Som i så mange andre diskusjoner er det dessverre de som skriker høyest som blir hørt, og de som skriker høyest er alltid de som har de mest radikale meningene på den ene eller andre siden.

Skrevet

i tillegg kjører de på tungolje, nærmest ren asfalt. dette gir nok noe heftigere utslipp en hvermannens bil. ;)

Noen som har et regnestykke for hvor mange slike båter den norske bilparken tilsvarer av utslipp pr. år?

Kunne vært ganske interessant å vite.

Hvor mange båter må legges i havn, istedet for å redusere biltrafikken med 30% (som var "skrekksenarioet" her)

Skrevet

Går utslipp fra vulkaner som karbon-nøytrale (som trær osv), eller havner de i samme kategori som oljen og gassen vi pumper opp?

Skrevet

Det er mer å hente på å spare litt strøm enn å kjøre litt mindre. Men det er ikke et populært tema blandt politikere eller rike frekke idioter som Petter Stordalen som har kjøpt hydrogenbil til en formue bare for å smiske med Jens. Strømforbruket sitt er han derimot ikke like ivrig å snakke om. Hans private strømforbruk tilsvarer sannsynligvis minst 15 års bilkjøring. Jeg har ingenting i mot rikinger, men Stordalen har en fremferd som er til å bli kvalm av.

Skrevet

Uansett hvor mye man prøver å sette avgifter på ting for å få ned forbruk på div, så spiller det liten rolle når kjære moderjord står for mesteparten av utslippene..

Det gjør bare tilværelsen mer surt fram til det evt skjer no..

Leste noe i VG at dem skulle gi kuene no så dem fordøyde maten bedre som igjen gjør at dem slipper ut mindre metan gass i avføring..

Metan gassen er ca 10 ganger sterkere enn co2..

Skrevet
":2lo258bf]

forøvrig er norsk politikk bare tøv. alle som sitter på stortinget har jo arvet sin plass der. norge er nærmest en familiebedrift!

4 800 000 liter?

120 000 liter om dagen, 5 000 liter i timen, gjennomsnittlig? :shock:

Skrevet

Har dere noengang sett en voksen båtmotor? Stemplene har en diameter som leiligheter.

Jeg skal spare alle for mine meninger om klimaet, siden dette bare vil føre til at noen får en dårlig dag..

Det er VI som har valgt inn disse 'menneksene' i styret og stell.. men når Norges består av litt andre folk enn oss her inne så blir det sånn..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...