Stephan.s Skrevet Januar 18, 2008 Skrevet Januar 18, 2008 Demokrati i dag pr. definisjon fungerer sikkert bra i teorien, men tydeligvis ikke i praksis.
Hyggmaister Skrevet Januar 18, 2008 Skrevet Januar 18, 2008 Faen jeg blir så provosert....Kunne skrevet i lengder her nå men skal la være MEN SÅNN FAEN...Jeg bor 15 km fra Egersund. Dit kjører jeg hver dag for å ta toget til Bryne. FAEN skal jeg bruke 50 kr i bensin på helleland-egersund tur retur hver dag ettersom regjeringen vil ha oss til å kjøre mer kollektivt? DET FINNES IKKE KOLLEKTIVTILBUD TIL EGERSUND OM MORGENEN, EI HELLER HJEM IGJEN! Ellers sparer jeg jo faktisk på å ta toget. Det blir en del venting og tapt tid, men jeg får ungdomskort for 250 kr mnd Skulle jeg imidlertid tatt meg en tur SELV til Bryne, uten at jeg hadde hatt dette månedskortet, ville det kosta meg (studentpris) 66 kr hver vei, + bensin/diesel helleland-egersund. Da kan vi regne 10 kr hver vei der, hvilket gir en totalsum på 152 kr tur/retur. Å kjøre til Bryne fra Helleland, tur/retur, gir forøvrig en kostnad på +/- 60 kr, alt etter bensin/diesel/forbruk. Noen som vil være med meg å ta toget!?! ( Kan forøvrig ta samme eksempel fra foreldrene mine, som var en gjeng på 4 par (8stk) som skulle til Stavanger (2 mil lengre). De tok toget. 130 kr PER mann HVER vei, i tillegg kom nattakst tilbake igjen. Oppå dette måtte de jo også komme seg turretur Egersund (taxi). Etter å ha regnet litt på det, fant jeg faktisk ut at det ble LITT billigere enn å ta taxi HELE strekket turretur. Vi har forøvrig også togstasjon på Helleland - lagt ned av NSB for å redusere kostnader for 15 år siden elns. Håper dette får fram poenget om at kollektivtilbudet SUGER noe så jævlig, med mindre du er under 20 år og får kjøpt ungdomskort til 250 kr mnd - det kan jeg stå i. Andre ting å ta med i vurderingen er jo at togene er konstant forsinka(på INGEN måte til å stole på), og at de kun går til og fra endestasjonen Egersund hver time. Jeg bare måtte skrive litt likevel EDIT: HMMMM kanskje slenge på en konklusjon her: Konklusjonen min blir da om noen vennligst kan forklare meg HVORDAN politikerne skal få oss til å kjøre mer kollektivt NÅR DET NESTEN IKKE FINNES KOLLEKTIVTILBUD - og det som finnes i tillegg koster skjorta, slips, jakke og mansjettknapper av oss, akkurat som nevnt tidligere i tråden mener jeg å huske.
Stephan.s Skrevet Januar 18, 2008 Skrevet Januar 18, 2008 Tar meg 2 timer å komme på jobb hvis jeg tar kollektivt. 30 min hvis jeg kjører bimmern. Klart det ville sikkert spart miljøet at jeg kjørte kollektivt, men når jeg mister 1.5 timer ekstra av min "fritid" på å velge noe som koster meg mer enn å ta bilen, så er ikke valget så vanskelig. Hvis jeg da bruker ordvalget og sier at "Tid er penger", så tjener jeg faktisk penger på å ta bilen i forhold til kollektivt. Hvis jeg heller jobber de 1.5 timene fremfor at de kun blir dødtid. Vil også legge til at jeg har liten tro på dommedagsutsagnene fra mediene om global oppvarming. En ny istid vil komme uansett.
DosMetros Skrevet Januar 18, 2008 Skrevet Januar 18, 2008 4 800 000 liter? 120 000 liter om dagen, 5 000 liter i timen, gjennomsnittlig? Kan nok stemme bra det. Båten jeg jobber på brenner ca. 50m3 tungolje (50 000 liter) i døgnet, eller ca. 2000 liter i timen. Den har 2 x 10 000hk, og de går i snitt ca. 22-23 timer i døgnet året rundt. De motorene er likevel små sammenlignet med de aller største med opp mot 100 000hk ved 100rpm
S.Hafsmo Skrevet Januar 18, 2008 Skrevet Januar 18, 2008 4 800 000 liter? 120 000 liter om dagen, 5 000 liter i timen, gjennomsnittlig? kan nok stemme det ja. og det er på ingen måte av de største motorene. den vi har ombord er en rekke 8 på 36 700hk v. 94rpm. er nok noen tonn co2 å spare her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå