Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Greit nok i byen, der er det kansje litt harry med tåkelys/grøftelys, men siden jeg bor langt inni skauen er det faktisk ganske så ålreit med grøftelys.

Noe jeg opplever hver dag; på vei hjem fra jobb sånn ca 17 og da er det mørkt. Og sånn veien er omdagen; møkkete og mørk. Når man møter biler så blir man totalt blendet i ca 50meter, lenger hvis det er flere biler imot. Jeg ser ikke midtlinja ei heller sidelinja. Med tåkelys derimot er alt mye bedre, jeg kan navigere etter sidelija og bremse for bambiene som skal over.

Heller bot enn ut av veien.

Du får litt feil fokus selv om du ikke tror det. du ser bedre fremover om du ikke bruker tåkelys! kjøp deg heller noen tusninger som du juster litt ut! så du ser laaaaangt fram og til siden. ikke 30m! rekker ikke reagere en gang om du ser en mus

• Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

@ruberhai

Kurvelys eller tåkelys sitter som oftest montert lavt i grillen. Disse er ulovlig å bruke sammen med nærlys. Imidlertid kan ekstralysene brukes på dagtid som kjørelys sammen med parklys.

I mørket skal du kjøre med nærlys eller fjernlys. Tåkelys er bare tillatt når det er tett tåke, sterk nedbør eller så skarpe svinger at du må se veikantene ekstra godt.

( http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=138849 )

§ 16. Forstyrrende kjøring og unødig støy m.m.

2. I eller ved bebyggelse skal kjørerute, fart og kjøremåte avpasses slik at ingen forstyrres unødig.

Hvem bryter vel ikke denne hver dag? Hehe. Sykt mye og fjerne lover for bilister så hvis du ikke skal bryte en eneste regel i trafikken,TA TRIKKEN. :)

Ja jeg liker "rånelysa",men brukte dem kun og dagen med parklys,andre ting som irriterer meg mer enn det,som feks folk som kjører uten lys når det er mørkt.

Skrevet

Hemmeligheten er å spele dum slik som andre skrive. Dersom bilen ikkje er registrert på deg, så er det berre å sei det at du ikkje køyre bil så ofte, så du har ikkje så god peiling...

Politiet vil då sei: Ja, men du er som sjåfør pliktig til å sette deg inn i bilens tekniske spesifikasjona osv...

Då svare du berre, ja, er egentlig klar over det, men kjøre ikkje bil så ofte, og har ikkje så god peiling på bil så... Seie du dette samtidig som du trykke på alt av knappa for å slå av grøftelys, så sleppe du bot!!!

Skrevet
Hmm.. Jeg skjønner ikke hva vitsen er med å klage her etterpå.. Du visste at du kjørt med en ulovlig lyskombinasjon og må ta konsekvensene det medfølger. Politiet gjorde bare jobben de er pålagt og jeg syns derfor det er helt unødvendig, tullete og forsåvidt uinteressant å diskutere det. Hold dere til loven så slipper dere å bli bøtelagt! Jeg kjører selv med parklys i kombinasjon med tåkelys på kvelden - og tar konsekvensene om jeg blir stoppet for det.. Mitt valg..

Jeg og...ennå ikke blitt stoppet. Tar heller bota hvis de stopper meg :)

Skrevet

Er fullt klar over at det ikke er lovlig. Men det er penest! :) Ellers hadde jeg ikke brukt dem. Ei heller kjøpt nye lykter gang på gang. At det kan blende er jo selvfølgelig en negativ ting, som man bør tenke over. Som noen av dere sier, føre etc. På en måte har jeg forståelse for alle synspunkter som kommer frem på denne tråden. Menmen, Tok konsekvensene jeg og, hehe. Måtte bare dele min frustrasjon med noen likesinnede..... iallefall noen av dere :wink:

Skrevet
men om du glemte å skru av tåkelysene, glemte du også å skru på nærlysene... :P

Nei

Kan ha tåkelys på både park og kjørelys.

Kjører tåke/park når det er lyst, og kun kjørelys når det er mørkt.

HAH :lol:

Nei tåkelys på dagtid skal kun brukes i sammenheng med parklys.

Ja, nettopp. Det er jo det jeg sier: "...Kjører tåke/park når det er lyst, og kun kjørelys når det er mørkt...."

Det jeg ville fram til er at jeg har MULIGHET til å ha parklys samtidig med både park og kjørelys. (Vet at det ikke er alle som kan det)

Skrevet

jeg for min del har aldri merket at jeg har blitt blendet av tåkelys, så jeg kjører alltid med disse på. noe som derimot er sabla irriterende er de satans xenonlysene. å kjøre foran en bil med xenon er et helvete! MYE værre enn noen stakar grøftelys.

Skrevet

Nok en tråd om dette, og nok en gang blir jeg provosert og revet med og klarer ikke å la være å skrive... Det er noe med disse evige tåkelys-debattene... ;)

Kjører selv med park/tåkelys på dagen, men kun nærlys når det er mørkt (gatelys tent).

I tillegg til det som er nevnt over så må jeg legge til en ting: En av hovedgrunnene til at tåkelys er forbudt når det er mørkt er ikke at man blender møtende trafikk, men at man ødelegger sitt eget langsyn! Om bakken rett foran bilen er godt opplyst av tåkelys så blir man mye mer blenda av dette enn man tror og man mister veldig mye av langsynet, som er greit om man beveger seg 25-30m/sek. Altså så ser man SELV dårligere om man bruker tåkelys når det er mørkt. Udiskutable, fysiske fakta.

Skrevet
Nok en tråd om dette, og nok en gang blir jeg provosert og revet med og klarer ikke å la være å skrive... Det er noe med disse evige tåkelys-debattene... ;)

Kjører selv med park/tåkelys på dagen, men kun nærlys når det er mørkt (gatelys tent).

I tillegg til det som er nevnt over så må jeg legge til en ting: En av hovedgrunnene til at tåkelys er forbudt når det er mørkt er ikke at man blender møtende trafikk, men at man ødelegger sitt eget langsyn! Om bakken rett foran bilen er godt opplyst av tåkelys så blir man mye mer blenda av dette enn man tror og man mister veldig mye av langsynet, som er greit om man beveger seg 25-30m/sek. Altså så ser man SELV dårligere om man bruker tåkelys når det er mørkt. Udiskutable, fysiske fakta.

Nettopp!

Har skrevet dette selv i ganske mange av disse diskusjonene.

Det tøffeste er uansett alle som kjører med bare parklys, og så de med tåkelyset bak på da! Siste mote blant damer i femtiårene...

Aldri forstått hvorfor så mange kjører med bare parklys foran, aldri noen som bruker de når de parkerer langs veien heller. :?

Skrevet

hehe en dag var jeg innom en vegvesen "kontroll" der de delte ut brosjyre av noe slag.. dama kikka på bilen, kom bort til meg og sier: -Når det blir mørkt, hva gjør du da? - Jeg skrur av tåkelysa, sier jeg. Hun: - og så? Jeg: så skrur jeg på nærlysene :D

Skrevet

altså. dere kan si så mye dere vill om denne tåkelys debatten. men før politiet skal begynne å straffe trafikanter for sånne ting. burde de kanskje ordne opp i egne rekker først? jeg tror jeg trygt kan si at vær gang jeg møter en politibil på kvelden så har den nærlys tåk/grøftelys og park i 1000 metere på. så skjønner ikke hvorfor det var noe mer lov hos dem en hos oss. husker jeg nevnte det for dem også en gang jeg ble stoppet på moped på kveldstid. det hadde samme funksjon som å tenne på en bensinstasjon og hive på enda mer bensin. heretter har jeg lært ¨holdekjeft. selv om jeg syns polititet kjører veldig mye "dobbelmoral"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...