Gå til innhold

Forsterker i E39


Anbefalte innlegg

Jeg har søkt litt, og fant en tråd angående bedre lyd i E39, som jeg fant interessant. Jeg har en Business cd-spiller i bilen, og er fornøyd med både utseende og funksjon, men ikke med lyden. Så her må noe gjøres..

Det jeg helst kunne tenkt meg å gjort, er å koble inn en uoriginal forsterker og satt inn andre høyttalere i hattehylla. Men hvor henter man ut lav-nivå signal til en forsterker? Jeg kan så klart bruke høytalersignalet til bakhøytalerene direkte på forsterkeren, men innbiller meg at det ikke er slik man helst gjør dette..

Og dersom noen har tips til høyttalere, tas dette imot med takk. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anlegget i e39 har ingen linje utgang.

Her er et par tips/tråder til hvordan problemet omgås.

http://www.autopower.se/mekartips/mekar ... p?dokid=55

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=63381

Ellers er jo måten du foreslår med å hente ut signal fra høyttalerkablene bak ganske vanlig.

Jeg har selv byttet ut høyttalere i hattehyllen og så vidt begynt på jobben med å bytte fremme. Bare dette gir et vesentlig løft av lydkvaliteten.

Jeg har valgt Infinity Kapa, mange velger Focal eller Pioneer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en Blaupunkt THA 475 PnP forsterker, og de to kablene som du trenger for å koble den til.

Blaupunkt er ikke det beste merket, men denne forsterkeren fungerer ypperlig til sitt bruk! Det som er genialt med den er at det er en linjeutgang i tillegg som du kan koble sub-forsterkeren din til.

Det du får er altså en forsterker med et ledningsnett som du kobler rett til de originale kontaktene, som i tillegg gir deg en lydutgang som du kan koble til subben din i. Ganske enkelt genialt...

Jeg har også en 2003 BMW E39 530dat med 16:9 navi som jeg har satt inn en slik forsterker og begynt å byttet høyttalere i. Har også koblet til et DICE i-pod adapter istedenfor cd-veksler.

Forsterkeren koster veil 2.500,- og ledningene du trenger koster vel 299,- og 799,-.

Utstyret kjøper du på Mekonomen. Jeg fikk skvisa prisen ned i 2.800,- for alt da jeg kjøpte dette for noen uker siden hos Mekonomen i Molde.

5lvebpy58jd0smh10r0w.jpg

krmaj80hgcb7hvud0wli.jpg

t16s91h7gq9rg46zrhx7.jpg

71wbt7c7c8sk6v2bx6mt.jpg

u7f5jqnbztw7p2dtp0x7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skallesei: Dette ser ut til å ligne på noe jeg kunne tenkt meg. Hvor koblet du Blaupunkten inn i ledningsnettet? Ligger det ferdige kontaker baki bilen, eller må du trekke de fram til spilleren? Jeg har tross alt "bare" en 96 modell som ikke engang var levert med CD. Businessen er ettermontert av tidligere eier.. Og er dette noe som "alle" på Mekonomen kjenner til, slik at jeg bare spør etter denne forsterkeren og ledninger/overganger til BMW E39?

Og er høyttalerene som du har lagt ut bilde av over de du har satt i hattehylla? Hva slags høyttalere er det? Blaupunkten "drar" disse fint? EDIT: Glem det med hattehylla, du har jo Touring.. Og den ene linken over gav dessuten svar på et par av spørsmålene ang. Blaupunkten. :oops:

Mange spørsmål, men takker for svar! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den 16:9 navien med forsterker baki. Det er den du ser på bilde nr.2 når dekslene baki er demontert. Du ser den store kontakten der, den nappet jeg ut og koblet ledningsnettet fra Blaupunkt imellom. Altså helt fullstendig plug&play. Trengte ikke å kutte og skjøyte en eneste kabel, bare koble et par kontakter.

Men jeg kan tenke meg at du har den gamle business stereoen, da må du nok kjøpe et litt annerledes adapter, og et lengre ledningsnett (5m) og koble det til bak stereoen i dashen. Endel mer arbeid, men fullstendig plug and play.

Se her: http://www.blaupunkt.com/no/7607792130_main.asp

Adapteret du skal ha har delenummer 7 607 622 017 001 fra Blaupunkt. I tillegg trenger du ledningsnettet på 5 meter og forsterkeren så er du good 2 go.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for den! Dette skal sjekkes ut i nærmeste framtid, så da er det mulig det blir mer lyd i E39'n.

Motorentusiaster pleier jo å si at motorlyden er den beste godlyd i bil, men i E39'n hører jeg jo bare svak vindsus, så da trengs litt annen lyd. He, he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...