Joatle Skrevet Januar 24, 2008 Share Skrevet Januar 24, 2008 Lurer på å bytte til en litt større motor, har en 91 modell 520i 24v M50/B20.. Hvor mye arbeid er det å sette inn en M50/B25? Bare å skru ut den gamle motoren og inn med en nye? Eller er det mye mer som må gjøres? Jeg har ikke peiling på selvmekk men om ikke det er så utrolig mye ekstra som må gjøres så har jeg gode venner Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joatle Skrevet Januar 24, 2008 Forfatter Share Skrevet Januar 24, 2008 Hvor ville dere anbefale å kjøpe motor ifra? Reise over til Sverige gjerne? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joatle Skrevet Januar 25, 2008 Forfatter Share Skrevet Januar 25, 2008 Ingen som har peiling? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivanrogov Skrevet Januar 25, 2008 Share Skrevet Januar 25, 2008 Mulig du må skifte hjerne. Det vet jeg ikke. Ganske sikker på at girkasse passer rett på. En motor kan du finne billig i norge. Men klart mye mer til salgs i sverige/danmark. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
A.Teserud Skrevet Januar 25, 2008 Share Skrevet Januar 25, 2008 lurt på det samme:p en kar jeg kjøpte noe deler av sa at det bare var å bytte hjerne at motorfester å svinghjul å alt passet rett på. å tror i for seg det stemmer. for jeg klarer ikke å se forskjell på en b20 eller b25 bare ved å se rett nedi. å tror det er en del andre som må se litt lenger å for å se forskjell;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sgrevskott Skrevet Januar 25, 2008 Share Skrevet Januar 25, 2008 jeg er akkurat ferdig med å bytte fra m50b20->m50b25. Det var jævlig stress! motoren kjøpte jeg i tyskland. ALLE kontaktene var forskjellig, så måtte bytte elnettet i hele bilen! Når eg først var i gang la eg inn elruter forran og bak, AC og nytt skinninteriør=D men om du kjøper motor i norge, så skjekk om kontaktene er riktige. er de det, er det plugg and play. (du må bytte hjerne) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
A.Teserud Skrevet Januar 25, 2008 Share Skrevet Januar 25, 2008 okei takk for svar:D tenker det at om det blir b25 motor. tror jeg at det blir en liten snurre på den også Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joatle Skrevet Januar 25, 2008 Forfatter Share Skrevet Januar 25, 2008 Takk for svar Hvor mye kom det på for deg, sgrevskott? Har lyst på mer hk og ettersom jeg ikke syntes at BMW skal ha pustehjelp så er jo det greieste å øke litt på volum Og billigere ekstra hk får man vel nesten ikke i en b20? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stonescream Skrevet Januar 26, 2008 Share Skrevet Januar 26, 2008 Søker du litt på nettet, kan du finne bentley service manualen til E34. Der viser første kapittelet motorbytte ( i hvert fall hvordan få ut motoren. Bør gi deg en liten oversikt over hvor mye arbeid det er. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SST Skrevet Januar 26, 2008 Share Skrevet Januar 26, 2008 Dette fikk jeg til svar når jeg spurte om det samme på BMWCCN- forumet: -Ombygging fra E34 520i til 525i.....div. spørsmål Jeg har byttet motor fra B20 til B25 i min 92 E34. Jeg måtte ta hensyn til at min B20 hadde Siemens motorstyring, og det medfører at ledningsnettet er helt annerledes enn med ditto Bosch. Imidlertid fikk jeg tak i komplett motorledningsnett til 525 på eBay - kom på rundt en høvding - så var det problemet løst - den motoren jeg skulle sette inn hadde vært forsøkt montert i en E30, og ledningsnettet så ut som en lettsprengt høysåte... alle komponentene som ECU, LMM etc. var med. Jeg byttet også både kam- og veivsensor pluss lambdasonde - så de er alle nye. Den rene monteringen av motoren bød ikke på problemer - hvis du har tomasse-svinghjul er det heller ikke noe problem med clutch etc. ( det enkle svinghjulet er tynnere, så da blir det annen avstand til utløserlagerarmen..) Demontering og montering av nytt motorkabelnett var helt greit. Jeg måtte imidlertid måle meg frem til en del av støpslene - merkelig nok er støpslene for de to sensorene kam og veiv klin like, og det er også et par andre støpsler som kan forbyttes, det er innmari dumt, ettersom nesten alle er gjemt under innsugmanifolden ! Det går til en viss grad å bedømme hvor de hører hjemme etter lengden på kabelen, men ikke alltid. Det som overrasket meg mest, var det faktum at selve luftfilterboksen var forskjellig på 520 og 525 - 525 har jo større diameter på innsugkanalen, LMM og spjeldhus - men for meg så det ut som om tuten UT fra luftfilterboksen mot LMM kunne byttes ut - det kan den forsåvidt, men åpningen i veggen er også større - da måtte jeg bytte hele filterhuset. Hvis du har Bosch ledningsnett etc. på den gamle motoren,og det samme på den nye, er det jo bare å merke støpsler etc. etterhvert som du demonterer. 525-motoren har en helt annen karakteristikk enn 520en, mer punch og drar bedre fra lave turtall - det var ikke dumt ! Instrumentene vil du nok ikke få problemer med - jeg må bytte temp.giveren i motorblokken tilbake til den som satt på 520en, - det viser seg i ETK at den har annen motstandskarakteristikk på motorene med Siemens enn de andre. Jeg har originalmontert startsperre, men den påvirkes ikke av denne ombygningen - og det tror jeg heller ikke de andre systemene du nevner vil gjøre. Differensialen har fra 9/90 utveksling 3,46 på 520, 3,23 på 525, mens utvekslingsforholdene i girkassene er like. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joatle Skrevet Januar 26, 2008 Forfatter Share Skrevet Januar 26, 2008 Rett og slett ikke noe man gjør hvis man ikke har litt mer peiling enn det jeg og mine venner har Og iallefall ikke noe man gjør hvis man ikke har en ekstra bil stående.. Hmm.. Må nesten se hva det blir til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sgrevskott Skrevet Januar 27, 2008 Share Skrevet Januar 27, 2008 tror eg er oppe i ca 3-400 timers jobb på min bil. så det er svært mye arbeid! Sverre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
øystein andre Skrevet Januar 27, 2008 Share Skrevet Januar 27, 2008 har aldri bytta m50 motor jeg men bytta m20 motoren i bilen til dama, etter litt for hard bruk det var gjort på en å en halv dag kjøpte en rein motor, utn innsug, eksos, bunnpanne, vannpumpe, svinghjul, toppdeksel, elnett.. alikevell så var alt flytta over å ny motor i dagen etter så kan nå ikke være så vanskeligt bare du har samme type hjerne på motorene Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå