osjaavik Skrevet Januar 25, 2008 Skrevet Januar 25, 2008 Er dette en umulig oppgave for meg og en kompis(mekanikerlærling), vi har luftverktøy, løftebukk, kran og muligheter for sveising om det skulle bli nødvendig(dette er vårt første motorbytte). Viktige ting å huske på? Gode råd og tips mottas med stor takknemlighet. Hvis det mot formodning skulle være noen i vestfoldsområdet(horten/tønsberg) som har peilig, muligheten og kunne tenke seg å hjelpe til (mot noen slanter) så må dere bare rope ut =)
Gunnar Skrevet Januar 25, 2008 Skrevet Januar 25, 2008 Klart det er mulig med meget effektiv skruing, men regn med at dere vil støte på deler dere må bytte ut, eller deler dere ødelegger, og dermed må på BMW og handle. Da er helgejobben ødelagt med en gang. Jeg ville ikke satset på å gjøre det om bilen MÅ være i drift uka etterpå, for å si det sånn..
AC Schnitzer Skrevet Januar 25, 2008 Skrevet Januar 25, 2008 Mexos her inne byttet vel nyrlig til 318is, ligger ut en tråd om motorbyttet her inne
oddis Skrevet Januar 25, 2008 Skrevet Januar 25, 2008 Etter fire motorbytter "som skulle være enkle helgeprosjekt" støtter jeg Gunnars påstand 100%. Det går ALDRI helt knirkefritt, med mindre du handler inn MASSE smådeler/slitedeler for å sikre deg. Det er det sikreste, men temmelig dyrt. Da gikk alt temmelig fort, men så røyk løfteustyret mitt, det er alltid noe.. Mitt tips er å vaske og klargjøre motor som skal i HELT 100% med nye slitedeler lenge før den dagen du skal sette den inn. Så det kun blir bolt on/ bolt off prosessen. Er arbeid nok det...
A.Teserud Skrevet Januar 25, 2008 Skrevet Januar 25, 2008 hva er egentlig forskjellen på 318 og 318 IS? sorry 3-serie har jeg ikke mye peiling på
toomas Skrevet Januar 25, 2008 Skrevet Januar 25, 2008 is er 16ventiler og 140 hk om ikke jeg er helt på jordet
A.Teserud Skrevet Januar 25, 2008 Skrevet Januar 25, 2008 okei;) takk for svar ble jeg klokere i dag å (H)
Mexos Skrevet Januar 25, 2008 Skrevet Januar 25, 2008 Etter fire motorbytter "som skulle være enkle helgeprosjekt" støtter jeg Gunnars påstand 100%. Det går ALDRI helt knirkefritt, med mindre du handler inn MASSE smådeler/slitedeler for å sikre deg. Det er det sikreste, men temmelig dyrt. Kan støtte denne påstanden jeg også. Mitt helgeprosjekt tok nesten 4 måneder. Jeg var ikke i nærheten av bilen hele tiden da så ble vel til sammen ca 2 uker effektiv skruing vil jeg tro. Ting går aldri smertefritt nei desverre. Gjør det d kan det gå an. Ta ut gammelmotor fredag kveld, løft inn ny motor tidlig lørdag morgen og begynn å koble opp. Det skal i teorien gå veldig greit, men er alltid no småplukk som tar lengre tid. eksosanlegg fra 318i passer ikke 318is motoren, men girkassa passer Tanken til servoolja må man finne på no lurt med når man skal montere. Coilene må også bli plassert. Synd dere er et lite stykke unna, hvis ikke skulle jeg stikket innom og hjulpet dere. Ta en titt på prosjekttråden min (link i signaturen) Så kanskje finner dere noen tips Husk for all del å løsne gearoverføringa før dere tar ut motoren! Ellers kommer den til å se ut som en banan
osjaavik Skrevet Januar 25, 2008 Forfatter Skrevet Januar 25, 2008 Skal hente motoren i dag, og planen er å hvertfall få ut den gamle i kveld. Så det blir dårlig tid til klargjøring. noen som veit om BMW på jarlsberg har åpent på lørdager? eventuelt er det mulig å plukke opp noen deler på høggern og mekonomen, men etter at jeg leste Mexsos sin prosjekttråd i natt har jeg blitt stygt redd for at denne ombyggingen ikke lar seg gjøre over helga.
Mexos Skrevet Januar 25, 2008 Skrevet Januar 25, 2008 Skal hente motoren i dag, og planen er å hvertfall få ut den gamle i kveld. Så det blir dårlig tid til klargjøring. noen som veit om BMW på jarlsberg har åpent på lørdager? eventuelt er det mulig å plukke opp noen deler på høggern og mekonomen, men etter at jeg leste Mexsos sin prosjekttråd i natt har jeg blitt stygt redd for at denne ombyggingen ikke lar seg gjøre over helga. For å trøste deg litt kan jeg si at jeg satte inn motoren min på søndagskvelden, og starta den mandag kveld Dere slipper vel å ta av fronten når dere har jekkeutstyr så der sparer dere kanskje 4 timer arbeid Det skal gå an at hvis dere tar ut motoren ikveld så kan den startes imorgen kveld. Hvis alt går smertefritt som sagt. Da har dere hele søndag til å ordne småplukk som tar tid (eksosanlegg, lufting av kjølesystem, festing av coiler og servovesketank osv osv)
m50teck Skrevet Januar 25, 2008 Skrevet Januar 25, 2008 eg bytta frå 1,8 til 2 liter de gikk ikke mer en ein dag me de alt passet men eg hadde ikke på undrestelle nå eg jore d :B men bmw er de letteste eg har skifte motor på så de ska gå godt viss du har litt peiling men gass wieren og radiatorsalgene er ikke like og mye andre småting og etter 93 elle ka de e så er ikke mellomakslingen like osv dette må du passe på! eg skifta fra 1991 til 1991 bil så alt va likt
Mexos Skrevet Januar 25, 2008 Skrevet Januar 25, 2008 eg bytta frå 1,8 til 2 liter de gikk ikke mer en ein dag me de alt passet men eg hadde ikke på undrestelle nå eg jore d :B men bmw er de letteste eg har skifte motor på så de ska gå godt viss du har litt peiling men gass wieren og radiatorsalgene er ikke like og mye andre småting og etter 93 elle ka de e så er ikke mellomakslingen like osv dette må du passe på! eg skifta fra 1991 til 1991 bil så alt va likt Hvis han ikke skal bytte girkasse slipper han å tenke på mellomaksling. Gassvaierne er ulike som du sier ja. Men kan bruke den fra 318 motoren og, men den plastbiten som fester vaieren til insuget må kjøpes inn. Er egentlig like greit å bytte vaier. Jeg gjorde det og ser litt penere ut i motorrommet (Den til 318is motoren er kortere) Så er det en ting jeg ikke forstår, men som var hos meg. Gearoverføringa ble for lang etter jeg byttet motor. Selv om jeg brukte samme girkasse Tror det er pga. motoren kom litt lenger ned. Kjøpte coupe motor og den står tydeligvis lenger opp enn på sedan så ledningene til coilene mine ble for korte. Måtte derfor ordne en egen festeløsning på det.
osjaavik Skrevet Januar 25, 2008 Forfatter Skrevet Januar 25, 2008 hvilke deler er absolutt nødvendige å kjøpe? Tror jeg kan få med deler som gasswire, hele fremre eksosen og feste til coilene når jeg henter motoren etterpå. Jeg har også tenkt tanken at jeg kanskje bør bytte vannpumpe, det er vel antakeligvis litt lettere når motoren ikke står i bilen
osjaavik Skrevet Januar 25, 2008 Forfatter Skrevet Januar 25, 2008 Kan jeg bruke hjernen fra 318? viktig spm. drar om 15min eller no:P
JulianS Skrevet Januar 25, 2008 Skrevet Januar 25, 2008 nei det kandu ikke... det er ikke samme hjernen... jeg tok ut motor av 320 og 323 hjemme i gården med traktor til hjelp, og satte 323 motoren inn i 320'n igjen på 15 timer fordelt over ei helg... å møtte på mange problemer underveis... må bare tenke positivt, ikke sette seg på rævva å gi opp... det finns en løsning på alt:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå