Gå til innhold

Skal en tur på fjellet...

spz
 Share

Anbefalte innlegg

Hey, skal til Hafjell på fredag og kommer til kjøre med full bil.

Burde jeg byttelåne min E46 318it med fattern sin CR-V, eller burde det gå seg til? Sist jeg var der kjørte jeg CR-V og det var noen temmelig bratte bakker med masse snø/is, og er ganske engstelig for at det kan gå til h...

Tanker/erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Haha tull! Jeg var nettop på fjellet denne helga, snøføre og is.. Gikk bra som bare det, det.. Vi var 3 i bilen.. Fult av bagasje og sånn da.. Men jeg har ikke noen problemer å komme opp snøete veier med min bmw.. Har antispin, men det har sikkert du og?.. Ikke noe problem spør du meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man har gode dekk med moderat dimmensjon, og ikke ovedrevet senket bil så kan jeg ikke se noen problemer med å komme seg fram med bmwen... har kjørt 3 vintre med bmw nå, og de fleste andre må gi seg, forhjulstrekk som bakhjulstrekk, før bmwen gir seg.

Og hva er det man gjør når man ikke kommer opp med forhjulstrekk?? JO man snur bilen og rygger opp. Fordi man må ha trekk på bakre hjulsett for å få skikkelig grep :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vektstangprinsippet som gjelder. Tenk deg en pendel som henger under bilen. Jo brattere det er jo mer svinger den mot bakhjulene og du får mer tyngde på disse. Mer tyngde er lik bedre grep opp bratte bakker.

Altså mye last og bratte bakker gir bakhjulsdrift mye større fordel en forhjulsdrift. 4-hjulsdrift vil uansett være best. Men rygg aldri en bakhjulsdrevet bil opp en bakke pga glatten :) (Kjenner noen som mener det er best)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vektstangprinsippet som gjelder. Tenk deg en pendel som henger under bilen. Jo brattere det er jo mer svinger den mot bakhjulene og du får mer tyngde på disse. Mer tyngde er lik bedre grep opp bratte bakker.

Altså mye last og bratte bakker gir bakhjulsdrift mye større fordel en forhjulsdrift. 4-hjulsdrift vil uansett være best. Men rygg aldri en bakhjulsdrevet bil opp en bakke pga glatten :) (Kjenner noen som mener det er best)

Rygge fungerer bra, Har noe med slite mønsteret på dekket og gjøre!

Nå har du kjøpt deg en bil du skal bruke. så bruk BMWen du :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på vinterferie i fjor.."Vi" (familien) kjørte e46 32D og den andre familien kjørte toyota rav 4. Vi kjørte ikke direkte fort, var glatt og snø, men raven greidde ikke holde tritt - den glapp enkelt og greit i svingene. Bare til sammenlikning - rav4 skal jo være en bil som er "laget" for disse forholdene! SUV er tull! :D Skal du først på tur med et landbrukssredskap, så kjøp deg en valtra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på vinterferie i fjor.."Vi" (familien) kjørte e46 32D og den andre familien kjørte toyota rav 4. Vi kjørte ikke direkte fort, var glatt og snø, men raven greidde ikke holde tritt - den glapp enkelt og greit i svingene. Bare til sammenlikning - rav4 skal jo være en bil som er "laget" for disse forholdene! SUV er tull! :D Skal du først på tur med et landbrukssredskap, så kjøp deg en valtra :P

Audi (Quattro) til familien her, tar seg litt bedre fram enn BMW jeg har ihvertfall..Jeg har ikke sjangs i havet til å komme opp bakken utafor huset. mens med audien kan jeg stoppe i bakken for så begynne å kjøre..

Når det er litt løssnø ute, så er den ihvertfall mye bedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...