Gå til innhold

Bimmers sin offisielle båttråd !


Thomaz
 Share

Anbefalte innlegg

Eika har du noen tips til hvilken propell jeg burde kjøpe ?

Båten er en sun win 21 fot og motor Yamaha 200hk v6 begge 84 mod .

Har null peiling på dette . Skulle gjerne hatt litt mer toppfart gjør bare 46 knop nå . Er veldig kjapp opp dit da . Det eneste jeg ser på propellen er 21 .

Mva Ole Anders

åssen turtall har du på toppfarta? hvor lavt står propell akselen i forhold til bunnen på båten? har du lift?

23-26" tenker jeg er bra på de båtene deres men nå vet ikke jeg noe om båtene deres da (vekta, løftet, skrog form osv) for det og prøve forskjellige propeller er ett hel#¤%#¤ for man kan ha 2 helt samme båter med samme motor men alikavel så må de ha forskjellige propeller for og fungere optimalt så det finnes desverre ikke no fasit svar om åssen propell du burde ha.. men som sagt raker, ballistic, high five, turbo propeller er bra all-around propeller som gir mye baugløft

ta deg en liten titt inne på www.batracing.no og www.svera.org så finner du kansje noen billige (1500-3000kr stk) og da er det ikke så dyrt atte det ikke er verdt ett forsøk med litt forskjellige propeller og det er jo ikke verre enn og selge de hvis du ikke er fornøyd (propeller er LETT solgt)

Turtallet husker jeg ikke helt men , det var over det røde på turtelleren orginal yamaha turteller ca 6500 tror jeg det var . Har ikke båten her nå så er ikke helt sikker . Jeg har lift på den . Får ikke sjekket propellaksel avstanden før imorgen . Ser det er flere det står noe som dette 13,5 x 22 " hva står de forskjellige tallene for ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 303
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

det er ikke powertrim jeg mener men lift.. kan du løfte hele motoren opp og ned eller bare dytte den inn og ut?

13,5x22 vil si atte propellen er 13,5" i diameter og skal dytte båten 22" framover på ett vist rpm.. hvis du får så høyt turtall som 6500rpm med 22" så MÅ du få deg en 14x25 eller noe sånt for yamaha har vell oppgitt 5500-6000rpm som maks hvis ikke jeg husker helt feil

for hver 1" du hever eller senker så vil det påvirke turtallet med ca 200rpm hvis du har godt grep

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde 23" Raker i går.. Fungerte veldig bra syns jeg.. kunne gi bånn gass uten at den rusa seg opp.. Hadde maks rpm på 5000 bare da men.. Så for prøve å heve motoren litt kanskje.. Men det gikk godt unna i forhold til den gamle :D

Cleaver 28" gadd jeg ikke å prøve da det er liten vits så lenge den ikke dro ut 23" helt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe artig liten sak Saltkjelen..

Målte 47,2 knop på gps nå på 5000rpm med Raker 23".. Tror ikke den klarer 25" da..?

Skulle hatt heis, men blir ikke med det første..

hvorfor kjører du ikke over 5000 ? turtallsperra de er vel på 6500 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy med båt :D Båt er vel noe som alltid har liggi i familien. Onkel har hatt diverse skøyter gjennom tiden, men endte opp med "Ladie Sofie". Er noen i Sandefjord ved menyen nede ved havna, se rett ut ved den havneresturanten, på høyreside ligger lady'en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saltkjelen Per Øystein har kjøpt seg samme meridian som deg nå :D (igjen)

Nei, steike. En igjen.. Jeg kjenner jo han som eier gamlebåten hans, så vi får vel få til et lite Meridian treff snart vi da.. Kjøpte han helt ny?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe artig liten sak Saltkjelen..

Målte 47,2 knop på gps nå på 5000rpm med Raker 23".. Tror ikke den klarer 25" da..?

Skulle hatt heis, men blir ikke med det første..

hvorfor kjører du ikke over 5000 ? turtallsperra de er vel på 6500 ?

Fordi det er bånn gass.. Orker rett og slett ikke mer.. Så tror 25" blit drøy da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...