babjorn Skrevet Februar 3, 2008 Skrevet Februar 3, 2008 Er ikke så god på motor stuff,ser en her inne selger Grenerør til M42 tror jeg vet hvor dem er,men hadde vert fint om noen forklarte meg hvor dem sitter å hva dem er godt for,siden folk bytter dem ut,tror det er 2 av dem
Rabies Skrevet Februar 3, 2008 Skrevet Februar 3, 2008 Det er ''begynnelsen'' på eksos-anlegget. De som kommer ut av blokka. Og det er 4 av dem, 1 til hver sylinder... Folk bytter til grenrør med større diameter for at motoren skal puste lettere, hvis jeg ikke er helt på bærtur...
babjorn Skrevet Februar 3, 2008 Forfatter Skrevet Februar 3, 2008 Er det noe vits på en 318is å bare bytte den ? er vel en del med 4 rør på,mitt er rimelig rustent å tenkte å bytte det ut,like greit å bytte til grenerør en standar ?
Rabies Skrevet Februar 3, 2008 Skrevet Februar 3, 2008 Det pågår jo alltid store diskusjoner om eksos/luftfilter og efektøkning da. Men hvis du skifter hele eksosanlegget og bytter til et åpent filter så får du om ikke annet GROM lyd i hvert fall...
Aama_Racing Skrevet Februar 3, 2008 Skrevet Februar 3, 2008 eksosen får og en mer riktig retning, slik at den ikke blir forstyrret av turbulens o.l, slik at den kvitter seg raskere med den.. da vil motoren, om jeg ikke tar helt feil, få bedre dreiemoment og litt mer hk.. men somsagt, det må samkjøres med andre deler..
Ole@Automote Skrevet Februar 3, 2008 Skrevet Februar 3, 2008 Er det noe vits på en 318is å bare bytte den ? er vel en del med 4 rør på,mitt er rimelig rustent å tenkte å bytte det ut,like greit å bytte til grenerør en standar ? 318is har som en av få BMW`er uten om M bilene Grenrør orginalt
bjaa Skrevet Februar 3, 2008 Skrevet Februar 3, 2008 Hva er igrunn definisjonen på grenrør? Er liksom grenrør noe heeelt annet enn en eksosmanifold?
Frode D Skrevet Februar 3, 2008 Skrevet Februar 3, 2008 Definisjonen på grenrør er vel det Aama_Racing skriver. I forhold til den originale manifolden vil det lettere bli blåst ut. Dvs. grenrør er en bedre utorming av en eksosmanifold. Rett meg noen om noe av dette jeg sier er galt.
HegeK Skrevet Februar 3, 2008 Skrevet Februar 3, 2008 single rør er jo en måte og se det på. Gode gamle M20'n har jo 1 seksjon tl 3 sylindre. Manifold med andre ord. IS har single rør som samler seg til ett. Skjekk ETK!
øystein andre Skrevet Februar 3, 2008 Skrevet Februar 3, 2008 kan hende jeg er helt på jord her men : grenrør er en slags manifold, virker sånn att alle rørene er eksakt like lange slik at motoren får helt lik motstand på alle sylindre, pluss att dem er litt videre enn orginalen slik att bilen puster lettere, å du får en grommere lyd med grenrør
Bimmerlars Skrevet Februar 3, 2008 Skrevet Februar 3, 2008 I ventiloverlappet mellom eksostakt og innsugstak blir det skapt turbulens ved ventilene, dette hjelper motoren å suge inn luft, dette forsterkes av et grenrør, pga. lengde og tykkelse på røra. Regnestykket på motorene kan jeg ikke noe om, men er komplisert. Å lage et grenrør selv blir ikke det samme som å kjøpe et fra en annerkjent trimdelprodusent. Bare ta en titt på E92 M3 grenrøra, så ser dere at seks rør rett ut ikke er optimalt. Relativt innvikla ormebo på M3'en.
klodrik123 Skrevet Februar 3, 2008 Skrevet Februar 3, 2008 de der var faen meg grove.. loffen her er til 6er
Loffen Skrevet Februar 3, 2008 Skrevet Februar 3, 2008 de der var faen meg grove.. loffen De er vel fra V8-eren i E92 M3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå