Psyfoon Skrevet Februar 8, 2008 Share Skrevet Februar 8, 2008 Jeg vurderer å bytte ut min E34 med en E46 Touring. Vil helst ha større motor enn 316 og helst ikke diesel denne gangen. Og med tanke på budsjettet mitt (max 200k) har jeg mer eller mindre havnet på 318i facelift (1,9 143hk). I den forbindelse lurer jeg på om dette er en grei motor til E46 T? Går den brukbart, godt drag fra bunnen? Bensinforbruk? Kjente svakheter å se etter på bil og motor? Erfaringer fra dere som har eid eller eier en slik bil mottas med stor takk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 9, 2008 Share Skrevet Februar 9, 2008 Først og fremst... N42B20 motoren har et motorvolum på 1995 cm3 og yter 143 HK ved 6000 rpm og 200 Nm ved 3750 rpm. Dette er en moderne motor med bra ytelser i forhold til bensinforbruket som iht. BMW gjennomsnitlig er 0,76 liter/mil ved blandet kjøring. 0-100 Km/t klarer E46 318i Touring på ca. 9,5 sekunder og topphastigheten er rundt 215 Km/t. Som du ser er ikke momentet signifikant mindre enn f.eks de 210 Nm ved 3500 rpm som M54B22 motoren utvikler (f.eks E46 320i med 170 HK). Dette betyr at N42B20 motoren gir et solid inntrykk i de aller fleste situasjoner og at man derfor ikke skal se seg blind på at modellbetegnelsen kun er 318i. En revidert utgave av motoren brukes f.eks i dag i forbindelse med E90 320i. Generelt er E46 en problemløs bil såfremt den er godt vedlikeholdt og ikke langfingrede stereonisser har ødelagt det elektriske annlegget. Noen har dessverre opplevd rust i dører og på panseret, men nyere modeller er mindre berørt av dette problemet enn tidlige modeller. Dårlige bærearmer foran og lite holdbare foringer er et typisk E46 problem, men det gjelder også andre BMW modeller. Min erfaring er at E46 (Touring) er en meget god bruksbil som gir deg få økonomiske bekymringer. Modellen har nå rundet 10 år, men på de fleste områder står den seg faktisk ganske godt mot nyere bilmodeller som f.eks E90/91. Det er først og fremst hjulstøy som kan være generende i E46, men med moderate dimensjoner på dekk og felger (f.eks 205/55-16) er E46 en rimelig komfortabel bil å kjøre langt med hvis den ellers er sånn nogenlunde original. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Psyfoon Skrevet Februar 9, 2008 Forfatter Share Skrevet Februar 9, 2008 Tusen takk for et meget nyttig og interressant innlegg, Fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå