Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

i og med at minst 2/3 av forumet mener allerede at vi betaler for mye av det som heter avgifter, så ser man fort at de fleste i Norge mener oxo det samme, så kjønner ikke helt at de 200-300 politikkerne som er forskakket i huet skal kunne styre som de vil selv om det egentlig er "folket" som skal bestemme "demokrati" lol!

• Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet
Her er det på sin plass å stoppe litt opp... for å filosofere over hva som egentlig er tilfellet. Det er korrekt at Norge er i verdenstoppen når det gjelder CO2 utslipp pr. capita (hode), men hvordan utledes egentlig denne mengden CO2 ? Først og fremst handler det om direkte utledning av CO2 i forbindelse med produksjon av olje og gass. Dernest handler det om indirekte utledning av CO2 i forbindelse med forbruk av olje og gass som den norske stat tjener penger på. I tillegg kommer utslipp av CO2 i forbindelse med spesielt tank og frakteskip i norsk eie... og ikke minst er flytrafikken ansvarlig for et stort utslipp av CO2. Bilistenes andel og annen utledning av CO2 er peanuts i forhold til de nevnte storsynderne.

Min påstand er at det er staten (stortingsforsamlingen og regjeringen)... og ikke menige borgere av Norge som er ansvarlig for elendigheten... iallefall så lenge den aller største andelen av inntektene fra olje og gassfremstillingen havner på bok (også kalt Statens Pensjonsfond). Fondet administreres suverent av Stortinget og regjeringen... og er dermed hverken tilgjengelig eller kan bli brukt av menige nordmenn. I tillegg har Norge verdensrekord i u-landsbistand... og man behøver vel ikke å være en Einstein for å tenke seg hvor de kronene (milliarder) kommer fra... uten offshorebidraget er staten i praksis insolvent. Ergo mener jeg at det lyder mer enn hult når den samme staten (les: regjeringen) skal ha oss til å ha dårlig samvittighet over en samlet utledning av CO2 som vi i realiteten får liten glede av i Norge. Den dagen skattene og avgiftene settes ned dramatisk og staten må finansiere de løpende utgiftene til velferd og andre faste utgifter over inntektene fra offshorenæringen... da er det kanskje på tide å få dårlig samvittighet... ikke før.

Noe helt annet er evt. etiske og moralske betenkeligheter med hele dagens forbruksmønster... er det f.eks helt nødvendig å frakte norske fisk/fiskepinner tur/retur Norge-Kina ?, men det er et helt annet spørsmål.

Du er inne på en del bra ting Fredrik. Men!! En god del av skipsfarten, flyreiser og utvinning av olje og gass på norsk sokkel er knyttet mer eller mindre direkte til vårt forbruk og vår livsstil. Jeg ser ikke på bilismen som det eneste området det må gjøres noe med i forhold til CO2. Gå på søppeldynga, se på Finn.no gies bort. Store mengder av det vi kaster eller ikke lenger vil ha er helt brukbare ting, men de passer oss ikke lenger for vi vil ha litt forandring hjemme, eller tingene har gått av moten. Vi frådser i varer og alt dette fører til utslipp både i produksjon og transport.

Den norske stat og vårt velferdssamfunn er så avhengig av oljen, og det blir ganske pinlig å høre alt maset om CO2 reduksjon når staten samtidig legger opp til økt oljeutvinning.

Skrevet

Du er inne på en del bra ting Fredrik. Men!! En god del av skipsfarten, flyreiser og utvinning av olje og gass på norsk sokkel er knyttet mer eller mindre direkte til vårt forbruk og vår livsstil. Jeg ser ikke på bilismen som det eneste området det må gjøres noe med i forhold til CO2. Gå på søppeldynga, se på Finn.no gies bort. Store mengder av det vi kaster eller ikke lenger vil ha er helt brukbare ting, men de passer oss ikke lenger for vi vil ha litt forandring hjemme, eller tingene har gått av moten. Vi frådser i varer og alt dette fører til utslipp både i produksjon og transport.

Den norske stat og vårt velferdssamfunn er så avhengig av oljen, og det blir ganske pinlig å høre alt maset om CO2 reduksjon når staten samtidig legger opp til økt oljeutvinning.

Mitt poeng er at den største delen av inntektene fra olje og gassutvinningen ser du og jeg neppe noe til iom. at det handler om eksportinntekter som går rett inn på Statens Pensjonsfond. Det er med andre ord ikke du og jeg som har skylden for størstedelen av dagens norske CO2 utslipp... ikke genererer vi utslippet og ikke får vår generasjon glede av utslippet. Hvorfor skal vi da ha en dårlig samvittighet for utslippet ? Hvis noen skulle ha en dårlig samvittighet måtte det evt. være norske politikkere, amerikanske og europeiske forbrukere og evt. fattige mottagere av u-landsbistand (pengene kommer fra havbunnen i Nordsjøen). Jeg klandrer naturligvis ikke de nevnte gruppene, men jeg er lei av den norske politiske mentaliteten der vi alltid skal ha en dårlig samvittighet for nesten alt vi gjør... og ikke gjør. Det er nesten noe religøst over måten spesielt sosialistiske politikkere messer over så forferdelig vår velstand er og hvordan den er med på å ødelegge miljøet. Dette er ikke korrekt, men påstanden er med på å legitimere dagens rødgrønne politiske regime... mao. målet helliger middelet.

Skrevet

Tilbake til dette med norske bilpriser kontra resten av europa.

Det skal legges til at det for oss virker MYE billigere å kjøpe en bil i f.eks sverige. Det som er realiteten er at det ikke er så mye forskjell når en svenske skal handle seg ny-bil og en nordmann skal.

Litt billigere slipper svensken unna, men hvis man setter lønna til Ronny Medelsvensson opp mot den gjennomsnittlige Ola Nordmann får nok pipa en annen låt.

Vi nordmenn har mye høyere inntekt i gjennomsnitt enn hva våre naboland har.

Det som der i mot plager meg er det ufattlige dårlige veistandarden vi har. Hadde alle disse miliardene nordmenn betaler i avgifter gått direkte tilbake til bilistene i form av vei-sikring og utbygging hadde jeg ikke klaget

Skrevet
Tilbake til dette med norske bilpriser kontra resten av europa.

Det skal legges til at det for oss virker MYE billigere å kjøpe en bil i f.eks sverige. Det som er realiteten er at det ikke er så mye forskjell når en svenske skal handle seg ny-bil og en nordmann skal.

Litt billigere slipper svensken unna, men hvis man setter lønna til Ronny Medelsvensson opp mot den gjennomsnittlige Ola Nordmann får nok pipa en annen låt.

Vi nordmenn har mye høyere inntekt i gjennomsnitt enn hva våre naboland har.

Det som der i mot plager meg er det ufattlige dårlige veistandarden vi har. Hadde alle disse miliardene nordmenn betaler i avgifter gått direkte tilbake til bilistene i form av vei-sikring og utbygging hadde jeg ikke klaget

Det er kun delvis korrekt at nordmenn har en høyere kjøpekraft i Norge enn hva danskene og svenskene har i deres respektive land. Avgjørende for å kunne sidestille/sammenligne f.eks norsk og svensk bruttolønn er den lokale kjøpekraft eller det lokale prisnivå i relasjon til bruttolønnen. Man må med andre ord finne ut hva en varekurv med de samme alminnelige varer og tjenester koster i hhv. Norge og Sverige.

Statistisk Sentralbyrå (SSB) i Norge har en nivåindeks (data fra 2005) for bruttolønn basert på en nominell valutakurs der Norge har indeks 100, Danmark har 106 i forhold til Norge og Sverige har 68 i forhold til Norge. I Danmark har man med andre ord gjennomsnitlig 6% høyere bruttolønn enn i Norge og i Sverige har man ditto gjennomsnitlig 32% lavere bruttolønn enn i Norge.

Justerer man denne indeksen med lokal kjøpekraftsparitet (les: varekurven med alminnelige varer og tjenester) er imidlertid bildet et annet. Norge har stadig indeks 100, men Danmark har f.eks indeks 118. En danske har med andre ord gjennomsnitlig 18% bedre kjøpekraft i Danmark enn en nordmann har i Norge. Sverige har indeks 85 og det betyr at en svenske gjennomsnitlig har 15% dårligere kjøpekraft i Sverige enn en nordmann har i Norge. Dette er en av flere årsaker til at biler er billigere i Sverige enn i Norge.

Ellers har jeg skrevet ganske mye om den elendige norske veistandarden i denne tråden.

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=26719

Skrevet
Det er moms på nesten alt idag også.

F.eks er det moms på mat...skal vi ha dårlig samvittighet pga vi spiser??

Nasjonens kollektive dårlige samvittighet er vel først og fremst knyttet til miljøet, men også u-landshjelp og fjerne politiske regimer på venstresiden er i fokus (midtøsten, latinamerika, afrika, sri lanka etc.). I tillegg skal vi ha dårlig samvittighet for å drikke alkohol og ikke minst skal vi ha dårlig samvittighet fordi vi er rike og vellykkede som nasjon. Det som irriterer meg mest er at Norge i dag mest av alt er et resultet av en gjennomgående politisk konsensus i perioden 1900-2000... og ikke en klassekamp mellom politiske fraksjoner slik spesielt venstresiden i norsk politikk påstår. Norge i dag er et resultat av 100 år med politisk enighet og ikke politisk uenighet... så hvorfor skal vi ha en dårlig samvittighet fordi vi dermed er vellykket som nasjon ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...