Glenn1971 Skrevet Februar 25, 2008 Share Skrevet Februar 25, 2008 Har en 97 E39/M52 med sliten eller gåen topppakning. Vurderer å bytte denne selv, men har hørt at det kan være ett prosjekt ut over det vanlige. At det kreves en del spesialverktøy osv.... Noen som har noen gode tips eller råd her. Er det noe man klarer selv (anser meg som greit nevedyktig og oppegående hva det gjelder bil-mekking), eller er dette ett prosjekt jeg burde ligge unna??? Hater å betale verksteder for ting jeg klarer selv i garasjen hjemme!!!!! Har også hørt at det er en svakhet i blokken på denne modellen, hvor gjengene til strekkbolten kan "ryke" hvis motoren er blitt for varm, eller kjørt for hardt, noen som vet noe om dette? Tips og råd tas imot med stor takk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tonyku Skrevet Februar 25, 2008 Share Skrevet Februar 25, 2008 Må vell ha nytt slipesett og toppakning. Eneste jeg kan hjelpe med Momentnøkkel til toppen Og tålmodighet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Februar 25, 2008 Share Skrevet Februar 25, 2008 Du bør ikke være avhengig av bilen dagen etterpå for å si det sånn. Fort at ett eller annet ikke går som planlagt. Har ikke bytta på akkurat den motoren, men du må som så godt som alltid ha et spesialverktøy for å låse kam og evt. veiv. I tillegg til momentnøkkel og et voksent verktøysett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Februar 25, 2008 Share Skrevet Februar 25, 2008 dobbelpost... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tonyku Skrevet Februar 25, 2008 Share Skrevet Februar 25, 2008 En ting til. Toppen bør trykktestes, i tilfelle den er blitt skakk pga overoppheting. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glenn1971 Skrevet Februar 25, 2008 Forfatter Share Skrevet Februar 25, 2008 Bilen er jeg ikke avhengig av, den står pent parkert i garasjen. Lest litt i bøker og på nett, ser ut som det er en del spesialverktøy trengs ja. Motoren har ALDRI kokt eller kommet helt opp på det røde, (har vært veldig forsiktig siden jeg kjenner godt til alu-topper) Har en byttemotor på hånd og vurderer kanskje å bytte motor i stedenfor, Hvis så skjer, så har jeg en M52 2L 97mod km214.000 med sliten eller gåen topp-pakning inkl ny vannpumpe, servopumpe, ac-pumpe, hjerne og ledningsnett til salgs, (sender da med det nye slipesettet/pakningsettet) for 7500,- for hele pakka, til en som lover å ta godt vare på denne. Får jeg bud på denne motoren før jeg bestemmer meg for å bytte pakning eller motor, så blir det motorbytte på meg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tordsan Skrevet August 10, 2008 Share Skrevet August 10, 2008 Hei, Jeg har hatt samme problem selv. Ingen problem å bytte topp pakning selv. Enkel motor å skru på. Eneste spesialverktøy du bør lage / eller låne, er det verktøyet som låser kammene når du tar av og spessielt når du setter de på. Ellers går det med god gammal merking. GOD merking BMW er super lett å skru på. Har du mekket eldre biler, er dette ingen sak. Ser det er lenge siden du hadde innlegget. Byttet du motor eller? Kjøpte først ny topp og slipesett. + ny super kraftig moment nøkkel. Det var ikke smart. Fulgte boka slavisk med tilstramming, men burde brukt svakere verktøy og mange flere "små faser" med tilstramming. Slik at gjengene hadde større sjanse. Samt at jeg i farten glemte å tømme / rense / suge ut / kontrollere at der ikke var noe olje igjen nede i bolt-hullene. 2-3 bolter er nok dratt over, og alle BMW service teknikere jeg har snakket med, sier om jeg borrer opp og setter inn(ja husker aldri ordet), så pleier dette sprekke også, siden blokken også er av aleminium. Jeg kan jo prøve, men men... fikk noen gode tilbud på motor akkurat, så vurderer å bare bytte, men leit, da min gamle motor er suveren! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlars Skrevet August 10, 2008 Share Skrevet August 10, 2008 Hei,Jeg har hatt samme problem selv. Ingen problem å bytte topp pakning selv. Enkel motor å skru på. Eneste spesialverktøy du bør lage / eller låne, er det verktøyet som låser kammene når du tar av og spessielt når du setter de på. Ellers går det med god gammal merking. GOD merking BMW er super lett å skru på. Har du mekket eldre biler, er dette ingen sak. Ser det er lenge siden du hadde innlegget. Byttet du motor eller? Kjøpte først ny topp og slipesett. + ny super kraftig moment nøkkel. Det var ikke smart. Fulgte boka slavisk med tilstramming, men burde brukt svakere verktøy og mange flere "små faser" med tilstramming. Slik at gjengene hadde større sjanse. Samt at jeg i farten glemte å tømme / rense / suge ut / kontrollere at der ikke var noe olje igjen nede i bolt-hullene. 2-3 bolter er nok dratt over, og alle BMW service teknikere jeg har snakket med, sier om jeg borrer opp og setter inn(ja husker aldri ordet), så pleier dette sprekke også, siden blokken også er av aleminium. Jeg kan jo prøve, men men... fikk noen gode tilbud på motor akkurat, så vurderer å bare bytte, men leit, da min gamle motor er suveren! Nå skjønte jeg ingenting. Du sier det er kjempelett og gjøre det, men så gikk alt til hælvette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå