Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Veldig vanskelig å si ka du skal gjøre,deler bare

mine erfaringer.. Det trygge er jo selvf å kjøpe

ET35,å så heller space ut til du blir fornøyd.

Husk å kjøp LAV profil,du må ha tyskerstuk på

dekkene,ellers går det aldri. 40 profil er fy-fy på 9" felg.

Du klare fint å legge inn kant uten vals,det du gjør er.

Kjøp dæ den minste shiftnøkkelen du finner,juster den så

den kliper rundt kanten,å bøy oppover. Tar litt tid da du må

bøye en hel del ganger.. :D kjøp dæ lakk på lita flaske,sånn for å

ordne stensprang med. Ha i lakk der lakken sprekker. Om du ikke tar nøkkelen helt ut til kanten,så vises det ikke på hjulbuen at noe er gjort.

Høres sikkert brutalt ut,men har gjort herre 1000 ganger,å resultatet

blir helt strøkent.

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Godt tips det der med hjulbuen ;) Er vel kanskje sikrest å kjøpe ET35 og space ut ja viss det blir for lite..

Det blir:

8x17 med 215/40/17

9x17 med 245/35/17

:)

skulle hat 235 bak, men vanskelig å oppdrive

Skrevet

Husk på en ting da.. I veldig mange tilfeller bestemmes innpresset av antall mm gods som er sveiset på annleggsflaten til felgen..

Eks. Skal du ET35 så er ingen ting sveiset på.. Felgen stikker 35mm lengre inn enn midten på felgen.. Skal du da ha ET30, så sveiser de på 5 mm spacer slik at felgen stikker 5mm lengre ut enn ET35.. Skal du ET25 på sveiser de på 10 mm spacer..

Skjønner? Felgkanten er ikke blitt noe større.. Men de har sveiset på gods slik at felgen til slutt får det rette innpresset..

Sjekk dette med felgprodusenten.. Er det ikke 2-delte felger tar de som regel denne snarveien.. Felgen er lik uansett innpress.. De bare varierer det med forskjellige spacere..

Skrevet

Okei, jeg tror dette er 2-delte felger skjønner du, men eg litt usikker.. Takker for godt svar!

Skrevet

Er ikke så vanskelig å regne innpress om man forstår systemet.. Orker ikke skrive alt nå når jeg er på jobb, men om du søker på meg i forumet og teknisk del så skal jeg ha lagt frem endel interessante innlegg om regning av innpress.. Det du trenger er i såfall følgende:

Kalkis

Felger du VET dimensjoner på (Bredde, innpress)

Tommestokk..

Så finner du fort ut om det vil passe.. Handler om å leke seg litt med innpresset slik at felgene går i "flykt" med kanten på buen.. Så bør man alltid ha en halv cm i margin da som man kan space ut ;)

Bare hyggelig å hjelpe til.. Lærte ett og annet om felger i løpet av de 2 mnd jeg brukte på å bestemme meg.. O.Z. gjør feks det jeg nevner ovenfor med veldig mange av sine felger.. RacingHart derimot sveiser senteret slik at du får det innpresset du vil ha på mange av sine felger igjen... Disse er å regne som "spesialbygde".. Vil også nevne at alt med ET under ET34,5 ikke er lov på E36 da dette vil øke sporvidden med over 15 mm på akslingen..

Skrevet

Okei, da blir det ET35, har tenkt å få det godkjent, siden felgene er levert med TUV...

Har sett innlegg før der du beskrev innpress :) men leste hurtig gjennom det og da glemmes det fort

Skrevet

ET 30 foran og ET 35 bak tror jeg også skal gå bra, kan ikke skjønne annet. Lurer litt på dekkvalget ditt da, greit nok at du skal ha tyskerstuk, men du får veldig liten rulleomkrets i forhold til org da, 215/40-17 er vel mer enn de lovlige 5% også. Jeg kjørte en kort periode med 225/35-17 foran, det så jo helt teit ut, fylte bare halve hjulbuen. Men hver sin smak da selvsagt. Jeg ville gått for 235/40 foran og 255/35 bak som minimum, skal du fylle hjulbuen bra er det den dimmen i 18" som er best. I 17" ville jeg valgt 225/45 og 245/40, standard dim på m3 3.2, men selv det fyller dårlig.

Edit: 215/40-17 er lovlig, på håret.

Skrevet

Kan du si meg hvor du har disse tallene fra? Hvilken dimensjon regner du utifra? Originalt fra fabrikk er bilen levert med 235/40/17

45 i profil framme? jeg vil ikke ha traktordekk :roll: har 225/45/17 på vinterfelga, og det er for mye gummi...

Takker for inputs, men selv liker jeg tyskerstüket :)

Skrevet

Bruker bare en dekktabell og egen erfaring, regna ut fra 205/55-16 og 225/50-16 som er veldig vanlig org dim. Enig i at 45 profil blir en del gummi, men det fyller hjulbuen mye bedre.

Skrevet

lurer litt her.. 255 bak ...Med ET35?

Med 255 bør du jo ha 10" felg.. 10" brei felg med Et35 gir disse målene:

Innover: 16,2 cm

Utover: 9,2 cm...

Greit nok at det fyller utover i buen, men Tror IKKE det går innover.. Tror maks du greier innover er 15 cm men skal ikke si det for sikkert.. Husker ikke i farta...

Og han vil jo ha det godkjent, så å flytte innpresset mer enn ned til Et35 er jo uaktuelt.. Nja.. Lurer nå litt på detta med 16,2 cm innover altså..

Skrevet

opt: Altså fyller hjulbuen.. Det er bare til å senke det, så fyller det hjulbuen..

Teddysen: Tror ikke du 245/35 blir bra på 9" felg?

Tror de som har 10" felg bruker et 20 eller 15!?

Skrevet

255 skal ha 9" felg i følge de tabellene jeg har. Org hos BMW har jo 245 8,5". Det jeg mener med å fylle hjulbuen er ikke bare på oversiden av hjulet, det gjøres selvsagt med senking, men også foran og bak hjulet. Rett og slett så store hjul som er praktisk mulig. Hvis du vil ha den tyskerlooken med små hjul, breie felger og strekk i dekka er det greit for meg, men siden du lurte litt på det med felg og dekk tenkte jeg at jeg skulle dele mine erfaringer og synspunkter. Jeg også liker den tyskerlooken på Golf 1 og E30 for eksempel, men på E36 synes jeg det blir litt feil. Hver sin smak da, hovedsaken er at du selv blir fornøyd og at det passer.

Skrevet

Opt. Du har nok så rett så rett.. 10" er nok i grenseland.. Har det selv, men strekker seg heftig.. 9" er nok mer riktig..

Utover: 7,93 cm

Innover: 14,93

Mener dette skulle gå fint..

Skrevet

opt: Ja, hver sin smak. Bilen blir lavere med 17", og jeg syns ikke det er fint med store felger på E36, slik er det bare. Hadde egentlig tenkt 18" og så samme dimmen, men så fant jeg noen felger som ikke leveres i den dimmen i 18, bare 17. Men men.. Dessuten tror jeg ikke det blir så mye strekk på den ekstra havle tommen opp fra 8.5..

:)

Skrevet

Kjøp LAV profil du,liker måten du tenker på,det er jo bare å

senke det :D som æ sku sakt det sjøl.

Du sku egentlig ringt til Sivert (Automote),kjempe hyggelig

kar,han har alt derre helt klart i hode.

Send mæ en PM om du ikke har nr.t selv.

-Ronny-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...