Chris A Skrevet Februar 27, 2008 Skrevet Februar 27, 2008 Hei! Har hatt problem med noe som stjeler strøm, tømmer batteriet over natten.. Slik begynte det webasto startet ikke, fant ut at sikringen hadde gått ( denner er på hele 20 Amp), skiftet denne, la merke til at når ny blev satt i blev det knist, kan dette tyde på noe? Etter dette startet webasto fint og varmet. Dagen etter var bilen helt tom for strøm, sleit voldsomt med å ladde opp batteri. pga. utladdingen fra webasto som det nå er konkludert med at denne drar. Bmw trodde det var en eller annen modul. men etter at sikringen på webasto/standheizung er tatt bort oppfører bilen seg normalt og ikke ladder ut. I det sikringen settes i igjen begynner sirkuset, spenningen hopper opp og ned fra 5 til 15 amp utladding uavhengig om bilen går i sleep modus etter 15 og til slutt etter 60 min, fjerner man sikringen hopper ikke spenningen. Hvordan kan denne stjele så mye strøm er selve webastoen? styre enhet? fuelpumpe, sirkulasjonspumpe? Ved en evnt. kortslutning ville ikke sikringen gått igjen etter jeg skiftet den? Er webastoen linket opp i mot noe, den er jo en uavhengig enhet? Bilen er en 2004 E60 525 DA. Orginalt montert webasto med fjernstyring! Håper noen kan hjelpe meg!
Bonden Skrevet Februar 27, 2008 Skrevet Februar 27, 2008 Har tidligere byttet ut webasto med tilsvarende problem på E60 .Webasto`n når den starter opp vil den starte opp matepumpe diesel, klima vifte og sirkkulasjonspumpe den vekker da kansje opp andre komponenter i det samme can bus systemet.webaston sitter utsatt for mye møkk der den sitter i venstre innersjærm.(er bilen solgt ny i norge vil jeg tro du får dekket dette av selger da kjøpsloven gir 5 års reklamasjonsrett .(dette er en dyr del 12-13 tusen .)
Chris A Skrevet Februar 27, 2008 Forfatter Skrevet Februar 27, 2008 Se dær ja, så det går and at den stjeler strøm. Hvordan artet ditt tilfelle seg? Men i mitt tilfelle har jeg ikke startet den, det du sier er at den lever sitt eget liv altså? Bilen er bruktimport.
Bonden Skrevet Februar 27, 2008 Skrevet Februar 27, 2008 Den skapte store forstyrelser i can systemet (utlading) fikk ikke kontakt med alle styreenhetene ved diagnose kjørte en såkalt bus test på systemet der den sa at det var en feil i systemet .begynte å koble ut en etter en styreenhet og da webaston ble koblet ut var problemet løst.
Chris A Skrevet Februar 28, 2008 Forfatter Skrevet Februar 28, 2008 Hei og mange takk! Akkurat det samme som med meg! Hva ligger hvile spenningen din på etter en time (sleep mode)? Min ligger på 0,02 amp.
Bonden Skrevet Februar 28, 2008 Skrevet Februar 28, 2008 Det var ikke min bil ,men hvile strømmen er på max 0,03 ah etter å ha gått i sleep mode etter 16 minutter.
torfinn9990 Skrevet Februar 28, 2008 Skrevet Februar 28, 2008 Webasto for diesel har ett eller to varmeelementer. Husk på at diesel brenner utrolig dårlig. Derfor har den to kraftige varmeelementer på/i brennkammeret. Det ene varmeelementet er formet som en glødeplugg og blir rødglødende. Det må den for at dieselen skal kunne brenne. Dette varmeelementet styres av et rele. Det er kanskje feil på dette releet, eller evt termostat. mvh Torfinn
Bonden Skrevet Februar 28, 2008 Skrevet Februar 28, 2008 Mener alt dette sitter på kretskortet på toppen av webasto`n.
Bjørn 320 Skrevet Februar 28, 2008 Skrevet Februar 28, 2008 Webasto for diesel har ett eller to varmeelementer. Husk på at diesel brenner utrolig dårlig. Derfor har den to kraftige varmeelementer på/i brennkammeret. Det ene varmeelementet er formet som en glødeplugg og blir rødglødende. Det må den for at dieselen skal kunne brenne. Dette varmeelementet styres av et rele. Det er kanskje feil på dette releet, eller evt termostat.mvh Torfinn Ein kollega hadde også problem med at batteriet vart utlada på hans E46, og problemet var akkurat dette
Chris A Skrevet Februar 28, 2008 Forfatter Skrevet Februar 28, 2008 Må hele webastoen skiftes? Syns det er rart at den startet etter at sikringen røyk. Noe er det i hertfall, ser at bonden måtte skifte hele uniten. Da må vel jeg gjøre det samme. Min er mye brukt av meg og tidligere eier. Så det er vel det og litt mandags vare. Takk for alle svar!
Chris A Skrevet Februar 28, 2008 Forfatter Skrevet Februar 28, 2008 Det var ikke min bil ,men hvile strømmen er på max 0,03 ah etter å ha gått i sleep mode etter 16 minutter. Kan dette ha noe med utstyrs nivået å gjøre? etter 60 min ligger min på 0,02 ah. I henhold til bmw sitt hefte går bilen ned i 2 trinn 15 og 60 min. etter 15 min låg vel min på 0,29 ah og etter 60 min ( da ser du P lyset i automatkassen forvinne og bilen sover ligger min på 0,02 ah når den sikringen er ute (webastoen) Men bonden, kan webastoen skiftes deler på? feks. rele, følere, gløde plugger etc? eller må hele enheten skiftes?
Bonden Skrevet Februar 28, 2008 Skrevet Februar 28, 2008 Det stemmer det du skriver at det tar opp til en time før alle styreenheter er i sleep.Det kan variere noe etter utstyrsnivå med hvor mye disse trekker av strøm.Det som er dumt med BMW sin webasto utgave er at elektronikken er ulik med andre webastoer og deler finnes ikke løse fra BMW verksteder ,og verksteder som reparerer disse sier at di ofte ikke kan få disse til å fungere med sine deler (vil tro at det er can bus tyringen som gjør dette) vil anbefale å få dette feilsøkt hos merkeverksted før du bestemmer å bytte komplett webasto.
Chris A Skrevet Februar 29, 2008 Forfatter Skrevet Februar 29, 2008 Javel, det er nok kommunkasjonen mellom canbus og webasto som gjør dem spesielle i ift. standard. Alt er jo spesial i dag, kan være irriterende til tider.
Chris A Skrevet Mars 5, 2008 Forfatter Skrevet Mars 5, 2008 Bonden! Din webasto, funket den helt fint i forkant av utladdingen? satte i sikringen i går, testet den på alle mulige måter. og den funket fint. Hadde dem en grunn til at det var webastoen? Og var det bare selve webastoen du skiftet?
Chris A Skrevet Mars 6, 2008 Forfatter Skrevet Mars 6, 2008 Da er ny webasto bestilt,Bonden! Får vi håpe at det ordner seg. Skal gi beskjed etter montering og testing. Takk for hjelpen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå