Gå til innhold

Komfort Rele E36

Mexos
 Share

Anbefalte innlegg

Har prøvd å lokalisere komfort releet i min E36, men klarer ikke å finne det. Vet det skal ligge på venstesiden av dashbordet. Noen som har bilde av det, eller kan forklare nøyaktig hvor det står og hvordan det ser ut? Er litt usikker på om bilen min faktisk har det iogmed at el.vinduene mine er ettermontert, men jeg har jo sentrallås originalt så skulle jo tro at jeg har komfort rele da. Kikket litt på Bmw tegninger på internet, men releet er ikke avbildet det :cry: Håper noen her kan hjelpe meg. Holder på å ettermontere elektrisk takluke motor, og tenkte også jeg skulle koble opp el. vinduene via komfort releet så alt blir som originalt :wink: Og nei jeg gidder ikke å bare ta strøm fra en sigarettener el.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke komfortreleet selv om du har sentrallås. Det er kun levert i sammenheng med elektriske vinduer (og soltak). Det skal rett ved siden av rattstammen sitte en slags femkanta relé-holder med plass til 5 releer. Komfortreleet sitter på utsiden av denne og er blått. Trenger du mer info angående kobling av dette, ta kontakt med meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey. Står et Oransj rele der hos meg. Må koble opp komfortrele da. Er det mye jobb? Send meg gjerne en Pm med info om kobling av dette. Har sett litt på tegninger på nettet, og ser jo der at både el-vinduer, takluke og sentrallås går via det. Er ikke grønn på elektriske ting i bilen, men er vanskelig når en ikke vet hva som må gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig ikke så viktig. Rutene er jo koblet opp. Det jeg trenger å vite er hvordan man kobler opp komfort releet ;) Er vel bare å koble styrestrømmen på vindusheisen inn på det. No står den jo på konstantstrøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er ECU?

Er det samme som hjerne.

Tror jeg har det litt klart med komfort rele nå. Dens funksjon er å "ha ansvar" for styrestrømmen til takluke og el.vinduer sant? Så når jeg låser opp bilen gir den strøm til takluke og vinduer, og kobler ut strømmen når jeg låser bilen.

Skal det kobler slik?:

Konstantstrøm inn på 30

El.vinduer inn på 87a

Takluke inn på 87

Jord inn på 85

Signal fra sentrallås inn på 86

Må jeg trekke separat strøm til el.vinduene og takluka i tillegg? Komfort releet leverer vel kun styrestrøm? Skal jeg ta kontantstrøm fra en plass inne i bilen til komfort releet, eller har komfort releet en separat sikring i sikringsboksen så jeg må legge den derfra og montere separat sikring der? Hvor tar jeg signal fra sentrallåsen og inn til releet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøm henter du fra sikringsboksen i motorrommet, direkte fra 12V som går inn i sikringsboksen. Strømmen inn på komfortreleet har ikke sikring, så jobb med batteriet frakoblet :wink:

87 kobles via 'automatic cut-out' til hver sin vindusheisbryter med 2.5 kvadrat ledning. 'automatic cut-out' er den bryteren som popper ut ved overbelastning, det vil si at den fungerer som en slags automatsikring.

87a kobles via 30A sikring til taklukestyringen, 2.5 kvadrat også her.

Signal fra sentrallås hentes på pinne 9 på kontakten X13012 på sentrallåsmodulen (25 pinner på pluggen tror jeg, og kontaktene er små).

Som du sikkert skjønner så leverer ikke komfortreleet styrestrøm, men arbeidsstrøm, så vær forsiktig når du kobler og unngå kortslutninger.

Det enkleste er selvsagt hvis det finnes ferdige kabelsett som kan kjøpes for dette formålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpende svar h_anti. Nå har jeg så godt som alt klart :) er bare et par ting. Hvordan ser automatic cut-out ut? Har en manuell bryter jeg kan trykke på for å koble rutene inn og ut(se bilde). Er det den du tenker på? Så har jeg 2 pin's på taklukemotoren. Skal den andre til jord da? Hvilken av de skal til jord og hvilken til strøm? Dette høres ut som en ganske grei jobb så dette skal jeg klare på en ettermiddag med fin vær :) Det verste er vel å få skrudd opp den helvettes bakerste skruen på sikringsboksen. :evil:

Tar bare å finner den fordeler rekka i sikringsboksen som kommer fra strømuttaket og setter inn en sko på den. Har både sikringsklemmer og sånne sko til å sette for forgreinerne liggende :) Skal høre med Bmw om de har ferdige ledningsnett til det, men tviler egentlig litt.

ge3xhucy2e8sq9hhe0er.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

87a kobles via 30A sikring til taklukestyringen, 2.5 kvadrat også her.

Taklukestyringen skal på samme som resten av vindusheisene (87), men via sikring F1 (30 amp). Men skjønner ikke hvorfor dere snakker med desse tallene. Comfort-releet fra BMW er nummerert med tallene 1-9, der følgende skal kobles:

2: Strøm til heisene, går via automatsikringen som du hadde bilde av

4: Konstant strøm, ta fra RØD ledning INN på tenningslås

5: Via sikring F1 til takluke

8: Jord

9: Fra central locking module, da den pin 9 som nevnt tidligere

Ser ennå ikke helt funksjonen til releet, utenom å gi strøm til heisene når bilen er låst opp da. Trodde det hadde fler funksjoner, men det er jo umulig når du ikke har heiser med ECU :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funksjonen til releet er nok ikke mer enn å gi strøm når bilen er åpen. Tusen takk for svar folkens :)

Tallene vi brukte er std. rele tall som står beskrevet på datategningene til Bmw.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...