Gå til innhold

Spørsmål om felg/inpress


 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har bestilt meg 19" M5 E60/61 felger med 235 rundt baut. Men jeg har begynt å bli veldig usikker. Jeg synes bredere dekk bak er klart penere(f.eks 265) Problemet med dette er i.flg dekksjappene godkjenninga. Det jeg frykter med mine bestilte felger er at felgene bak blir vesentlig lengre inn en framme(i forhold til hjulbuen). Dette er ikke pent, tar jeg feil her, eller stemmer dette? Burde felgene egentlig vært bestilt med forskjellig inpress???

Det verserer også mange versjoner rundt om på dekksjappene vedr hva som er lovlig og ikke. Noen snakker om lovlige prosenter i forskjellig dekkdim fram og bak, andre sier at det skal 100% være likt om dette står i vognkortet. Er det slutt på den tid man kunne få dette godkjent ved hjelp av BMW?

Har også blitt fortalt at jeg må justere bakstillingen om avviket fra sommer til vinterhjul er for stort. Stemmer dette også?

Må bare få dette klarlagt, for det er fortsatt ikke for sent å snu for min del :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brrrrrrrmp.

Bare for å reformulere spørmålet litt da. Jeg har egentlig kjøpt 19" M5 felger med 235/40 rundt baut.

Men jeg kan få endret til M5 eller M6, 235/40-18 på 9,5" felg fram og 265/35-18 på samme felg bak(9,5"). Vil dette bli teit å se på, vil det skape problemer framme og vil det evt være godkjent/lett å få godkjent???

Vil M6 felg i 18" se litt spedt ut? Jeg synes nemelig M5 felgene i 18" og 235 ser litt "nesten" ut.

Bremsene blir også veldig synlig med M6 felgene, blir mine std bremser stygt å se til med disse, selv om jeg lakker de opp. Er jo litt små disse skivene.

Fordeler jeg ser: Jeg har hele tiden fryktet at 19 blir litt vel hardt. I tillegg får jeg 18"erne rimligere med Michelin SP2 dekk kontra 19" med Kumho. Men selvsagt, utseendet teller en hel del også. Jeg er veldig usikker her og trygler om hjelp/innspill [-o<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett dekk som ihvertfall har designet i behold. Jeg vet ikke hva egenskaper de har(ingen erfaring med de), men det skal være bra for å konkurere ned SP2 8)

Når det gjelder dimensjon så tror jeg ihvertfall dette blir i overkant for min familiebil, og ikke minst noen av norges dårligste fylkesveier. Men utsjåande ville helt klart vært rått +

Tror også jeg kommer dårlig ut kontra de pakkene jeg har fått pris på med SP2. Riktig nok mindre dim, 18, men dette er svært gode dekk.

Hva felger må jeg evt ha på ditt sett, 9-9,5" og 9,5-10"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha forskjellig bredde på felgene foran og bak, så skal du også ha forskjellig ET på de. Du bør ha ET rundt 15 foran og rundt 20-25.

Får man ikke levert E39 orginalt med bredere dekk bak en foran på M-pakken, eller annet ekstrautstyr? Det får man hvertfall til E46, og det gjør det mye enklere å få ting godkjent.

Men jeg har aldri godkjent felger på mine biler, og har aldri hatt noe problemer med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Så om jeg velger 9.5" ET20 pakken rundt baut så blir dette ikke merkelig altså.

Kjøper jeg derimot f.eks 8.5 og 9.5 felger så bør jeg ha forskjellig ET. Ble litt motsatt av det jeg trodde faktisk, men det passer bra, for pakken på 9.5" og SP2 dekkene er priset bra synes jeg. Hadde nesten forberedt meg en diskusjon med selgeren her jeg :wink::oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha en ET som står i stil med hvor breie dekk du skal ha på i henhold til hvor langt ut mot skjermen du vil ha det.

Det Norsk lov sier er at du kan avvike med 7,5 mm på vær side. Så hvis ET er 25 orginalt kan du enten ha max 32,5 eller min 17,5 i ET.

Det oppsettet som jeg har på min e46 touring er 225/35 x 19" på 8,5" og ET 40 og bak har jeg 255/30 x 19" på 9,5" felg og ET 45 for å få felgen lenger inn på bilen. Jo mindre tall på ET jo lenger stikker felgen ut mot skjermen og jo høyere tall du har går felgen inn mot bilen ( hvis jeg ikke har misforstått for mye)

Det som er orginalt på min bil er ET42. Så her er det ingen problem.

Men en annen ting du også må tenke på når du kjøper store og lavprofil dekk er Loadindexen på dekket. Hvis du har touring kan de laste mere en andre modeller og du må ta høyde for dette.

Og en siste ting du må tenke på er rulleomkretsen på dekket, den skal ikke være mere en +-5% av orginalen.

Godkjenning er ikke noe problem, du går enten til dekksjappa og de skriver ut et papir på at alt er innefor lover og regler også går du til biltilsynet og får det godkjent.

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takker så meget for svar. Jeg har valgt å forkaste de 4 like 9,5x19" M5 felgene da de ikke klarer å hoste opp disse i forskjellig dim,, og det blir nå M6 felgene i 8,5/9,5-19" med hhv 235/40 og 265/35. ET20 fram og bak.

De skulle sørge for papirer slik at loadindex og rulleomkrets er innenfor loven. Ett par minus, 1: ca.3uker til de er i butikken samt nr.2: dekkene, Nankank!? Ikke verdens beste dekk, men det får holde i denne omgang. Er mer kritisk til dårlige vinterhjul da jeg ikke akkurat er noe banefantom :wink:

Prisen ble 13,900,- inkl.montering, bolter og alle emblemer. Synes dette hørtes greit ut, og selger sa at dette kom til å fylle godt ut, men ikke utover lovlig verdi.

Spørs også om jeg ikke må gjøre noe med bremsene, dette er meget åpne felger 8)

Disse felgene om noen skulle lure:

447389743_81a8677386_m.jpg

På bil, og sjekk hvor godt bremsene vises. Litt bekymret for mine skal ligne perforerte DVD plater der inne :roll:

x8.jpg

x18.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bil, og sjekk hvor godt bremsene vises. Litt bekymret for mine skal ligne perforerte DVD plater der inne :roll:

Så hvorfor vil du bruke nesten 14000 kroner på noe du tydligvis ikke er fornøyd med selv? Personlig synes jeg M6-felgene er ufattelig stygge og hever ikke utseende på noen bil. Finn deg noen felger som ser bra ut i steden for å kaste bort penger på noe du mest sannsynlig vil angre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

o.O

M6 felga er gromme da, spess med gromme bremser under..

Jeg liker også M6 felgene selv. Jeg har vurdert 18", men da må det være kant for jeg synes M5 og M6 felgene ble litt pinglete i 18". Men igjen, jeg synes de typiske BMW felgene som kuver markert inn mot navet, uten kant, er det peneste. Og da måtte det nesten bli 19". Også er det kantfelger og steinsprut.

Men som jeg sier lengre oppe, det blir nok en påkost iform av større bremser. Får se på det som ett ledd i trimming, så får en Chip komme litt senere. Uansett ingen dårlig estetisk oppgradering heller det da.

Så hvorfor vil du bruke nesten 14000 kroner på noe du tydligvis ikke er fornøyd med selv? Personlig synes jeg M6-felgene er ufattelig stygge og hever ikke utseende på noen bil. Finn deg noen felger som ser bra ut i steden for å kaste bort penger på noe du mest sannsynlig vil angre på.

Grunnen til at jeg bruker 14.000 nå er rett og slett at jeg ikke har sommerhjul i det hele tatt :cry:

Jeg er som sagt ikke enig i at M6 felgene er stygge, men dette er selvsagt smak og behag. Jeg har vurdert flere felger, men de fleste har falt igjennom etter å ha sett de på biler. De fleste blir så nøytrale på bilen. Andre koster langt mere en jeg har tenkt å bruke på en 8år gammel traver, mens andre igjen viser seg å være vanskelig å hoste opp i Norge (Da tenker jeg spesielt på Hartge Classic 2 replica, 8,5+9,5x19")

Lånte noen bilder fra mr:Jäger her inne. Han har/hadde M6 felger. Synes dette er fett jeg da, men som sagt, bremsene :wink: :

dscf0188es8.jpg

dscf0163ce6.jpg

dscf0165qo5.jpg

dscf0168jn6.jpg

dscf0176pb4.jpg

dscf0180xd0.jpg

Synes også at det er svært bra at vi alle ikke har samme smak. Kritikk som fra hr.Tre setter jeg pris på, og det skaper sunne debatter som alltid ender i noe godt, så lenge man holder det på "voksent" nivå selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å si disse er stygge? :D

De er jo dødsråe!

Det er smak og behag, men jeg er veldig enig med deg ihvertfall. Får de også helt alufarget med polert "framside". Men jeg synes at disse med sort/grått og polert framside er penest. Framhever på en måte hvor blank de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...