E36Cab1 Skrevet Mars 11, 2008 Share Skrevet Mars 11, 2008 Har levert inn klage på praktisk førerprøve klasse CE (vart stryk). På baksida av vurderingsskjemaet eleven fikk står det bl.a at "en kan ikkje klage på sensors skjønn." Nå har det seg slik at eg fulgte etter denne eleven i pers bil og fikk med meg det meste,og det er nettopp skjønnet som er ikkje tilstedes spør du meg... Klagen er levert Trafikk-stasjonen,som vi fekk beskjed om. Men har hørt noken snakke om at sensoren som hadde oppkjøyringa skal ikkje lese denne klagen,kun skrive sin egen versjon av saken og levere uavhengig saksbehandler. Eleven har snakka med Trafikk-stasjonen og sensor har nå lest klagen,og saksbehandlar påsto at den var full av faktafeil og mest sannsynlig vart avvist. Da eleven sa at andre stasjoner meinte at sensor var inhabil i saken og at saksbehandler skulle lese begges versjon og snakke med alle involverte uavhengig,vart mannen ho snakka med rasande og sa at dette var tull! Har sendt mailer osv til Statens Tregvesen,men får jo aldri svar!! Har intrykk av at dette blir behandla på pauserommet i Gutteklubben Grei's lokaler hos Trafikk-stasjonen. Noen som har peiling/erfaring med slikt,og lovar og regler om dette? Viss interesse kan eg skrive om sjølve prøven slik den gikk... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmwfanatic Skrevet Mars 11, 2008 Share Skrevet Mars 11, 2008 følge etter ei førerprøve i personbil? originalt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Mars 11, 2008 Forfatter Share Skrevet Mars 11, 2008 Ja eg var på BT samtidigt,og hadde slikt å gjere på. Noke eg ikkje angra på i ettertid iallefall,for maken til dårlig bedømming og faktafeil på sensor har eg ikkje vært borti... Avgjeringa av klagen skal falle denne veka. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmwfanatic Skrevet Mars 11, 2008 Share Skrevet Mars 11, 2008 da kan du jo gjerne fortelle hva som var strykgrunn og andre fakta rundt historien vet det er mange dårlige sensorer rundt omkring Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Mars 11, 2008 Share Skrevet Mars 11, 2008 Var dette noen du kjente godt eller? Siden du bryr deg så fælt.. Eller var det deg, som du utkler som en annen i historien? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Mars 11, 2008 Forfatter Share Skrevet Mars 11, 2008 Blir for langt å skrive om heile turen,men kan ta det i korte trekk kansje. Eleven låg i 60 i 70-sona og fekk 3 biler bak seg. Var 2km unna der ho hadde fått beskjed om å snu da sensor sa at ho burde stoppa og sleppt bilane bak forbi. Dette var rett etter en skarp sving i 70sona og i stigning. Ho gjorde ikkje dette. Mi meining: Når en ligg i jamn fart kun 10km/t under fartsgrensa(var småglatt) og bilane bak ikkje pressa på,samt at det var kort vei til angitt snuplass kan en bare køyre. Og å stoppe i stigning med 40tonn rett etter en sving i 70sone er idioti! Dere kan vel tenke dere kvifor?! Deretter,tilbake i sentrum,bomgira ho i rundkjøringa(skjedde 2 ganger) så ho måtte ta igang igjen. Ingen farlige situasjoner oppstod,var lite trafikk midt på dagen og tok greit igang igjen. Mi meining: Alle kan bomgire,t.o.m vi som køyrer med automatisert girsystem der elektronikken av og til kødder seg. Ho hadde kjørt Scaniaen med manuell gir(range&splitgir) 2 ganger,var opplært på MB Actros med Telligent girsystem(elektronisk). Dette kan skje med erfarne sjåfører på biler med anna girsystem enn dei er vant med,så at en elev gjør dette er vel ingen overraskelse. Etter å ha fått grønt lys i et kryss,passerte ho nokre fotgjengere på høgre side,gående på fortauet. Det kom personbil imot. Farten var derfor lav,ca 30km/t. Sensor meinte at ho burde ha stoppa,venta te bilen imot hadde passert,blinka seg ut i venstre felt og kjørt sakte forbi. Dette pga at han meinte at fotgjengarane kunne "falle" uti veien. Mi meining: Dette kunne eg ha skjønt viss det var små barn,men dette var ungdommer i 16-17års alder. Samt at farten allerede var lav,brei vegbane(all køyring foregikk på gulstripa vei) og at de gjekk på fortau! Rundtom i sentrum løyste ho bilen på 2 gir i lavserie,lavsplit. Dette på flatmark. Sensor meinte at ho burde løyse på 1 gir ettersom dette var meir miljøvennlig osv. Mi meining: Berre noke tull! Ved å løyse den i 2 gir slepp du å gire ekstra,samt fortare opp i fart. Et ekstra girskift fører til økt forbruk. Er en grunn til at automatiserte girsystemer er programmerte til å begynne i 2 lavserie,høgsplit. Alt dette samla sett strauk ho på,med konklusjonen "Umoden køyring"! Første eg gjorde var å gå inn til sensor og sa rett ut ka eg meinte om saken,og om hans evne til å vurdere! Er tross alt heilhetsbildet en skal gå utifrå,og det var veldig bra køyring faktisk sett bortifrå denne bomgiringa. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Mars 11, 2008 Forfatter Share Skrevet Mars 11, 2008 Var dette noen du kjente godt eller? Siden du bryr deg så fælt.. Eller var det deg, som du utkler som en annen i historien? Hehe...nei det var ikkje meg,eg tok lappen på tung i 1997 og har fagbrev som Yrkessjåfør i tillegg. Dette er ei veninne av meg,og ho har lærekjørt med meg også så eg veit at ho er en flink sjåfør. Fekk beskjed idag at sensor har lest klagen og saksbehandler er på samme avdeling som han,derfor tvilende til upartisk behandling av saken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mhane Skrevet Mars 11, 2008 Share Skrevet Mars 11, 2008 Tror det blir vanskelig å få gjenomslag på klagen din. I offentlig etater som "Biltilsynet" er jeg redd for at dette forblir lunsj underholdning. Bukken passer åpenbart havre sekken. Men lykke til Når jeg kjørte opp med henger (BE) kjørte jeg gjennom et gangfelt med rød mann, altså hadde jeg grønt lys. Jeg sto dermed bare med nød og neppe pga at sensor mente at de ventende fotgjengerene som jeg vil anslå var mellom 12-15 år gammle ikke skjønte at jeg hadde henger og ville storme ut bak bilen og bli overkjørt av hengeren. Spør du meg vil det altså si at han mente at så snart det var personer under 18 år i nærheten så var det bare å drite i alle trafikkregler og stoppe bilen pga overhengende fare for påkjørsler... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
conan Skrevet Mars 11, 2008 Share Skrevet Mars 11, 2008 Tviler på at den klagen kommer noen vei, vi lever tross alt i en komuniststat og er det bestemt. Ja, så er det bestemt. Har prøvd og klage inn vedtak/beslutninger fra statelige innstanser før sjøl, uten positive svar. Norge er et banan land, med stort sett aper som sitter og bestemmer. Kunne nesten tro at det er julius som sitter på toppen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Mars 11, 2008 Forfatter Share Skrevet Mars 11, 2008 Minuset er at han karen på BT er einaste sensoren som er her i distriktet,så en ny prøve eventuelt blir med samme kar. Og klagen tatt i betraktning,veit vi vel korleis dette vil ende.... Lurte på om da va noken andre som har hatt erfaring med klage på praktisk prøve her inne? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Mars 12, 2008 Share Skrevet Mars 12, 2008 Dette pga at han meinte at fotgjengarane kunne "falle" uti veien. Halvveis OT: You bet, dette har jeg hørt så godt som alle mine kompiser har fått påpekt under førerprøven (På . Under min egen prøve holdt jeg meg med overlegg langt ut mot senter av veibanen ved passering av fotgjengere på fortau (!), og dette mente sensor var helt korrekt. Overkill AS sier jeg. Kanskje man skal begynne å bremse i Trondheim hvis man skal til Oslo også? Enkelte sensorer har en fremtoning man kun finner igjen i noen seksjoner på en psykiatrisk institusjon. Virker som de lever i sin egen lille drømmeverden der "alt er så perfekt". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Mars 12, 2008 Forfatter Share Skrevet Mars 12, 2008 Blir som sagt spennende å sjå på svaret på klagen,og eventuell begrunnelse. Spesielt for alle dei faktafeila han kom med som ikkje stemmer,men de har han vel sikkert nekta for at han gjorde i ettertid... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ErikS Skrevet Mars 12, 2008 Share Skrevet Mars 12, 2008 Det er her helt klart at sensor er inhabil i saken, jfr. FVL §6-a. Jeg hadde sendt inn en ny klage (hvis du får avslag på din første klage) til regionskontoret i ditt distrikt. Et lite tips er du setter deg inn i Forvaltningsloven på forhånd. Se på www.lovdata.no - Forvaltningsloven med vekt på kapittel II og VI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Mars 12, 2008 Forfatter Share Skrevet Mars 12, 2008 Har fått svar på mail angående klagen: Saka blir handsama etter reglene i Forvaltningslova. På grunn av ferieavvikling i påskehelga reknar vi med at den blir handsama frå vår side i veke 13. Med helsing xxx xxxxxxx Her jobbast da hardt... Tatt frå Forvaltningslova: § 6. (habilitetskrav). ........ Likeså er han ugild når andre særegne forhold foreligger som er egnet til å svekke tilliten til hans upartiskhet; blant annet skal legges vekt på om avgjørelsen i saken kan innebære særlig fordel, tap eller ulempe for ham selv eller noen som han har nær personlig tilknytning til. Det skal også legges vekt på om ugildhetsinnsigelse er reist av en part. Men så står det også: ......§ 8. (avgjørelse av habilitetsspørsmålet). Tjenestemannen avgjør selv om han er ugild. Dersom en part krever det og det kan gjøres uten vesentlig tidsspille, eller tjenestemannen ellers selv finner grunn til det, skal han forelegge spørsmålet for sin nærmeste overordnede til avgjørelse. Saksbehandler kjenner sensor,men å bevise inhabilitet er vel umuligt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ErikS Skrevet Mars 12, 2008 Share Skrevet Mars 12, 2008 Saksbehandler kjenner sensor, men å bevise inhabilitet er vel umulig... Da har jeg misforstått litt. Trodde det var sensoren som hadde saken... Nei, et bekjentskap med en kollega holder ikke til å kalle saksbehandler inhabil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå