icc Skrevet Mars 18, 2008 Skrevet Mars 18, 2008 Hei, er her noen som vet noe om å bytte slitedeler på giroverføringa? Girstanga er veldig vild av seg, beveger seg ca 4 cm sidelengs når den står i gir Irriterende med andre ord. Har deler for å bytte men er ikke alt jeg vet helt hvordan eller hvor sitter. Jeg har skifta det metallopphenget med gummi i til "Girbrakket". (til venstre på bildet) Så har jeg noe som kalles for "Foring til girstang", en plastikkring. Hvor skal denne sitte? i girbrakket tingen? Så en siste sak som kalles for "Girledd girskift". Har funnet ut at den sitter helt oppunder der hvor stanga går inn i girkassen, men hvordan får jeg løs den som sitter der? Hele greia: Girledd girskift: Noe annet jeg kan bytte for å få tight giring? Har shortshift noe å si på hvor tight girstanga blir?
336mik Skrevet Mars 18, 2008 Skrevet Mars 18, 2008 Plastikkringen skal sitte der girstanga og girbraketten møtes.Sitter ei kule nedi der som den foringa sitter rundt. Du vil få litt mindre slark med shortshift også,men det er ikke der problemet ligger. Litt usikker,men mener at girleddet sitter med en liter splint tvers igjennom under den svarte spennringen. Girleddet er ikke det største problemet hva slark angår,da er det heller leddet i bunnen av girstanga.
icc Skrevet Mars 18, 2008 Forfatter Skrevet Mars 18, 2008 aha.. takk, ble litt klarere nå. Men når det kommer til girskift-leddet, hvordan er det meningen at man skal få av den ringen? Den sitter jo som støpt nedi sporet, vil nødig av med hele kassa. Når du sier leddet nederst på girstanga, snakker du da om hele stanga? Nr.10 på bildet: http://nettbutikk.gsbildeler.no/openImage.php3?imgPath=bilder/10996.gif
///M3 Skrevet Mars 18, 2008 Skrevet Mars 18, 2008 Får å få helt strøken og tight girspak,så trenger du følgende deler fra tegningen: Nr.6 - 1stk. Nr.2 - 1stk. Nr.11 - 2stk. Nr.14 - 2stk. Nr.8 - 1stk.(hvis du vil ha den helt 110%) Nr.17 - 1stk.(hvis den er slitt.Men det er veldig sjelden at den er det) Hvis kula og gjennomføringen nederst på girspaken/stanga er veldig slitt bør du vurdere å bytte den også. Mener å huske at stanga fra Z3 1.9liter fungerer bra som short shift,men er ikke helt sikker.Prøv å søk på forumet.Ligger helt sikkert en eller flere poster om dette her. Spennringen på girleddet vipper du frem med 2 vanlige skrutrekkere. Vipp den ut av sporet ved åpningen i ringen,sett en trekker imellom så ringen ikke spretter ned i sporet igjen og så vipper du resten av ringen opp med den andre trekkeren. Hender at ringen er lite sammarbeidsvillig,men det pleier å gå greit. Ringen skal sitte sånn som den gjør på bildet du la ut i første posten. Hvis du tar en liten bit med skumgummi(i tillegg til den som sitter der originalt) på størrelse med en 50øring inni girleddet før du setter det på girkassa så blir den veldig tight og fin. Husk å ha i litt fett også. Det kan være slark sjalterstanga(den som går inn i kassa som girleddet festes i) også men det må du åpne kassa for å fikse. Håper dette var til litt hjelp. Lykke til...
Azeton Skrevet Mars 18, 2008 Skrevet Mars 18, 2008 http://www.motorwerks.com Sjekker du under giroverføringer der. så har du deler som er mer tilpasset og slitesterke enn fra GS.
toomas Skrevet Mars 18, 2008 Skrevet Mars 18, 2008 SCHMIEDMANN LEVERER ETT SETT MED ALLT DU TRENGER I EN PAKKE.. KOSTER IKKE ALL VÆRDEN OG ER GREIT NOK OG BYTTE
STM5 Skrevet Mars 18, 2008 Skrevet Mars 18, 2008 Får å få helt strøken og tight girspak,så trenger du følgende deler fra tegningen:Nr.6 - 1stk. Nr.2 - 1stk. Nr.11 - 2stk. Nr.14 - 2stk. Nr.8 - 1stk.(hvis du vil ha den helt 110%) Nr.17 - 1stk.(hvis den er slitt.Men det er veldig sjelden at den er det) Enig! Og spesielt viktig med nr.8.
icc Skrevet Mars 18, 2008 Forfatter Skrevet Mars 18, 2008 Takk for mange gode svar og ///M3's gode beskrivelse. Har som sagt de aller fleste pakkninger og deler, har byttet nr. 8 og en del andre ting allerede. Godt tips om å legge inn litt skomgummi, må prøves! Får se hvordan det blir etter at jeg har fått på det jeg har nå, blir det fortsatt en del slark går jeg til innkjøp av shortshift. Noen som vet om shortshift pakkene fra http://www.uucmotorwerks.com/ passer på en 1986 e30? Kanskje M3 pakken? Mener m3 shortshift skal funke på 320i?
///M3 Skrevet Mars 18, 2008 Skrevet Mars 18, 2008 Shortshift settene fra UUC Motorwerks er dyre,men sinnsykt bra kvalitet. Alt som er plastgjennomføringer til vanlig er kulelager og dreid nylon/polyuretan på UUC sine kit. Du har også mulighet til å justere høyden på spaken(ihvertfall på noen av settene. Monterte på en E36 328i Touring og den ble helt rå.Akkuratt passe vandring og klikk...klikk...klikk giring:-) Komplett med kulelager og foringer kom det på ca.3200,- ink.frakt. Men det er billigere med sett uten høydejustering....og så er jo dollar'n mye lavere nå.
icc Skrevet Mars 18, 2008 Forfatter Skrevet Mars 18, 2008 Ja, det er jo ikke ille for noe som holder livet ut Dollarn er vel nede på 5kr nesten. Det evo settet de hadde så rimelig bra ut, så om jeg ikke får tight giring med det jeg har nå så blir det UUC
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå