Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sterk mistanke om at vannpumpa er gåen på E39'n, og lurer litt på hvor mye denne motoren tåler av varmkjøring før man kan risikere senskader..

På tur sørover til Lillehammer i går, begynte temperaturen å oppføre seg rart. Det begynte å blåse kaldt i varmeappatet, og tempmåleren steg opp på rødfeltet, slik at lampa kom på. Der sto den i ca. 10 sekunder, før den datt tilbake, og det ble varmt i varmeapparatet igjen. Dette skjedde en 3-4 ganger, og jeg bare fortsatt å kjøre, da jeg ville om mulig få bilen til Lillehammer og parkert den på et verksted. Jeg mistenker sterkt at det er vannpumpa som gjør dette, men dette er uansett en sak for verkstedet..

Problemet var at den siste biten ned mot Lillehammer, så gikk ikke nåla ned igjen. Så den ble stående på rødfeltet rundt et minutt og vel så det.. Bilen gikk med liten belastning ned bakkene vede Storhove, og jeg trillet opp på Esson og fikk stoppet der. Der sto vi en stund til den ble kald igjen, så jeg kjørte den opp på Killi bil og parkert den der. Motoren gikk fint helt til jeg stoppet den, og ikke noe damp eller noe. Men den var nok varm..

Hvor mye tåler den egentlig av slik? Om det ikke merkes noe med en gang, så kan trolig senskader i form av defekt toppakning dukke opp med tiden.

Vannpumpa er vel en gjenganger på disse. Pumpa har vært byttet før, men bilen har gått 240K, så det var vel på tide igjen..

Skrevet

Hadde samme problem med min for to år siden.

var vist ikke så farlig, da det bare var luft lommer som gjorde det.¨Men den fikk nokk kjØling.

Skrevet

Ok.. Luftlommer. Men hvordan oppstår de slik helt uten videre? Det er nok kjølevæske på den, og ingen lekkasjer? Ei heller har den vært åpnet og tømt/påfylt væske den siste tiden.

Skrevet

Tørr nesten å vedde på at pumpa di er gåen, akkurat samme symptoner på min når den var gåen! Impeller hadde sprukket og løsnet fra aksel, så den pumpa litt i ny og ne de siste km jeg kjørte med den!

Det som er litt skummelt med din motor, er at blokka er i alu. Ganske sensetiv for varmkjøring, men godt at du stoppet og ikke kjørte med lampa i lengre tid! Går nok fint :wink: .

Her er et bilde av min gamle pumpe...

Dig_kam_903.jpg

Skrevet

Det er det som er teorien min også, at pumpehjulet har løsnet og har vært med igjen litt nå og da. De korte periodene den var varm, var nok ikke farlig, men ble litt bekymret over den siste gangen. Men satser på at det gikk bra. Vet at den er av aluminium, derfor er jeg litt ekstra bekymret..

Litt beroliget over at den gikk som den skulle da jeg stoppet den, men kommer til å være veldig obs de første turene jeg kjører, på om det kommer vann i oljen, eller blir andre lekkasjer..

Skrevet

Tenkte jeg skulle komme med en kjapp oppdatering..

Jeg hentet igjen bilen i dag, og feilen var i følge verkstedet en lekkasje rundt akslingen på vannpumpa. Den hadde visst dratt luft, noe som stoppet sirkulasjonen. Det er litt rart at det ikke kom noe væske ut i det hele tatt, men bilen er nå ihvertfall i orden igjen. Og verksmesteren hadde ikke hørt om M52 motorer som hadde fått problemer på grunn av varmkjøring ifm. vannpumpefeil. :-)

Det som irriterer meg litt er at jeg måtte betale 4000,- for noe jeg selv kunne gjort. Og sluppet unna med 1000,- i deler. Selv om ikke feilen var den jeg trodde, så ville uansett å byttet pumpa løst problemet. Jeg byttet pumpa på gamle-E36'n min selv, som forebyggende reparasjon. Men å få fraktet bilen hjem ville ikke blitrt billig det heller.. Så da så.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...