jensemann23 Skrevet Mars 23, 2008 Skrevet Mars 23, 2008 Ska bytte understell på bilen nå, men er det noen som vet om det er mulig uten fjærklemmer? Jeg gjorde det en gang på en Escort uten noe spesielt verktøy, bare jekket opp bilen og senka den ned på demperen så fjærene ble komprimert. Det gikk fint, men går det på E36?
Gunnar Skrevet Mars 23, 2008 Skrevet Mars 23, 2008 Hvis du skal ha på senkefjærer går det sikkert greit, har byttet på E34 og E38 uten fjærklemmer, men det er tryggest å ha på klemmer når man slipper de løs..
terpe Skrevet Mars 23, 2008 Skrevet Mars 23, 2008 Bak er ikke dette noe problem, men du må ha det foran, en ting er sette på ny senkefjær, men du skal også ha av den gamle. Så fjærklemme må brukes.
jensemann23 Skrevet Mars 23, 2008 Forfatter Skrevet Mars 23, 2008 er det ikke bare å legge vekt på bilen, skru av toppmutteren på demperen, også jekke bilen i været da? Da løsner vel fjæra? Jeg skal jo av med hele demperen og sette på ny.
terpe Skrevet Mars 23, 2008 Skrevet Mars 23, 2008 Høres brutalt men, jeg tok ut hele dempertårnet komlett, da må du ha klemmer
jensemann23 Skrevet Mars 23, 2008 Forfatter Skrevet Mars 23, 2008 går det an å ta ut hele dempertårnet komplett uten å løsne fjæra? Er det en mutter inni der som holder fjæra på plass ? Har ikke sett så mye inni der ennå.
jensemann23 Skrevet Mars 23, 2008 Forfatter Skrevet Mars 23, 2008 går det an å f.eks bruke et par skruetvinger? Biltema er desverre stengt når jeg skal forbi der i mårra:( for langt å kjøre inn senere
Riefarn Skrevet Mars 23, 2008 Skrevet Mars 23, 2008 Skal du bruke de gamle demperene og bare bytte fjærer kan det være en fordel med klemmer ja... hvis du monterer nye dempere med fjærer som ferdigmontert fra fabrikk, så skal det gå uten.. Byttet på min uten klemmer, og fikk det da til..
jensemann23 Skrevet Mars 23, 2008 Forfatter Skrevet Mars 23, 2008 demperne og fjærene jeg skal montere er ikke satt sammen, så det må jeg gjøre først. Er det umulig uten klemmer altså?
opt Skrevet Mars 23, 2008 Skrevet Mars 23, 2008 Det meste er mulig med tiden til hjelp, men det er nok enklest med fjærklemmer. Tror du vil få problemer med å greie å klemme sammen fjærene foran nok til å få på lageret. Særlig hvis det er kortere dempere enn org du skal ha.
///MoePower Skrevet Mars 23, 2008 Skrevet Mars 23, 2008 Løsne ALDRI mutteren på toppen før du har satt på fjærklemmer eller VET 100% sikkert at du klarer å holde igjen fjæra når du løsner. Ei slik fjær kan være så stram at hvis den plutselig skulle sprette rett i ansiktet på deg når du står bøyd over den for å skru den løs, så kan det i verste fall ta livet av deg, ei slik fjær kan være enormt spenn på. Husk at det tross alt skal holde flere hundre kilo oppe fra bakken. Hvor stram fjæren er varierer fra bil til bil, men det jeg kan si sikkert er at man skal være forsiktig når man holder på med fjærbytte, man skal vite hva man holder på med og ikke bare løsne ei fjærskål uten videre. Jeg anbefaler deg å bruke fjærklemme jeg, det gjør jobben så mye enklere, mindre tidkrevende og ikke minst så vet du jo da at det er trygt å løsne fjæra.
jensemann23 Skrevet Mars 23, 2008 Forfatter Skrevet Mars 23, 2008 okei. Takker for tips. Satser på fjærklemmer tror jeg:) Får smøre meg med tålmodighet og vente til biltema åpner:)
Riefarn Skrevet Mars 23, 2008 Skrevet Mars 23, 2008 Ja vil nok som ///MoePower også anbefale det... Jeg og en kamerat byttet om til en såkalt heisekloss på demperen på mopeden min for en del år siden, og den klossen vi skrudde av lagde merke i taket i garasjen.. Og dette var som sagt på en mopeddemper
Frode D Skrevet Mars 23, 2008 Skrevet Mars 23, 2008 Løsne ALDRI mutteren på toppen før du har satt på fjærklemmer eller VET 100% sikkert at du klarer å holde igjen fjæra når du løsner.Ei slik fjær kan være så stram at hvis den plutselig skulle sprette rett i ansiktet på deg når du står bøyd over den for å skru den løs, så kan det i verste fall ta livet av deg, ei slik fjær kan være enormt spenn på. Husk at det tross alt skal holde flere hundre kilo oppe fra bakken. Hvor stram fjæren er varierer fra bil til bil, men det jeg kan si sikkert er at man skal være forsiktig når man holder på med fjærbytte, man skal vite hva man holder på med og ikke bare løsne ei fjærskål uten videre. Jeg anbefaler deg å bruke fjærklemme jeg, det gjør jobben så mye enklere, mindre tidkrevende og ikke minst så vet du jo da at det er trygt å løsne fjæra. Støtter denne.. Jeg skrudde av uten å sette på klemmer, og delene føyk rundt om. Var heldig som ikke stod med hodet rett over. Sånn går det når man skrur dagen derpå. BTW, viss du ikke får tak i fjærklemmer kan du skru av mutteren på toppen mens du står på demperen (mens den ligger vannrett på bakken) og med fjøra siktet en "trygg" plass. Selv om dette ikke er anbefalt. Tror også du vil slite litt med å få innpå fjørene uten klemmer (viss du ikke har coilovers).
Arild G. Skrevet Mars 24, 2008 Skrevet Mars 24, 2008 synes å huske at jeg fikk på fjørene uten fjørklemmer da jeg monterte 60/40 senk på gamlebilen min (e36) en mann til å presse sammen fjøra med hendene, mens en annen setter på mutteren over lageret. så visst en har alle delene nytt. støtdemper, fjør, fjørgummi, skumstopp, fjørskål, tårnlager, skiver og mutter så trenger en vel kanskje ikke fjørklemmer. ta av gamle fjørbeinet fra bilen i en bit og hiv heile sjiten, og montere sammen nytt uten fjørklemmer (visst fjøra er kort nokk)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå