maurtin Skrevet Mars 23, 2008 Share Skrevet Mars 23, 2008 Hei Hjemme hos oss lurer vi på å skaffe oss dekkomleggingsmaskin og balanseringsmaskin pga de latterlige dekkprisene verksted og forhandlere opererer med i forhold til dekk kjøpt på internett på f.eks eiker.no. Verksted vil heller ikke legge om dekk som ikke er kjøpt hos dem. Skal skifte en del dekk fremover så maskinene skulle vi lett kunne spare inn igjen etter noen år. (Jeg skal f.eks ha meg 4 nye sommerdekk og 4 vinterdekk. Sommerdekka koster meg 2400,- på eiker.no men rundt om her skal de ha over 4000,-) Tenkte på en pris under 10.000kr pr stk og lurte på om noen har erfaringer å dele, hva er bra og hva er dårlig...? takknemlig for svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmwfanatic Skrevet Mars 23, 2008 Share Skrevet Mars 23, 2008 greia er att om du skal legge om 17" eller større med skikkelig lav profil, bør du ha en bra maskin for å ikke ødelegge kanten osv.. vet ikke hvor mye en sånn koster men, ikke kjøp noe gammelt som d er fare for att du får trøbbel med og ødelegger felga.. betaler gladelig 500kr for å få lagt om og balansert 4 dekk jeg da jeg vet att om dem ødelegger felga så erstatter de skaden Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maurtin Skrevet Mars 23, 2008 Forfatter Share Skrevet Mars 23, 2008 jeg og betaler gladlig 500 kr for å få lagt om dekk, men når de skal ha en sånn blodpris på dekka så frister det ikke... de tar da faktisk 2000kr på å legge om å balansere 4 dekk viss vi rekner like dekkpris Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Søreng Skrevet Mars 23, 2008 Share Skrevet Mars 23, 2008 Har prøvd en del forskjellige maskiner. Husker ikke navnet på de forskjellige.. Men det som er viktig er at IKKE er slark i tårnet. Da skraper du lett opp felgene. Maskinene bør ha mulighet for å takle "snudde" felger, da noen av felgene med stor kant er snudde. Er jo fordel med høyest mulig tårn da klarer du bredest mulig dekk, men også større sjanse for slark i tårn ved påkjenninger! Er også greit om maskinen har 2 hastigheter (noe de fleste har) Så du kan sette på den lave hastigheten når den kjappe ikke klarer å dra rundt ved ekstremt trange lavprofildekk. Ang. Balanseringsmaskin er det greit (om det er til offentlig bruk) at du har "Weka" sett som du kan sette på til følsomme biler. BMW og Mercedes er veldig følsomme og det er da greit å bruke dette veka settet istedenfor vanlig kon når du balanserer så det blir litt mer nøyaktig Noen felger (men ytterst skjeldent) har også fastskrudd senterkopp (F. eks noen Peugeot'r) Her må du bruke et helt spessielt veka sett som virker som pinnolter på et nav. Dette er det ikke så mange maskiner som har. Men igjen, få felger som dette også da. Vet ikke hvor mye av dette du viste fra før eller ikke viste. Men tenke vertfall jeg kunne dele litt av mine erfaringer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maurtin Skrevet Mars 23, 2008 Forfatter Share Skrevet Mars 23, 2008 takk for info Søreng! Må nesten høre meg litt rundt før noe evt blir kjøpt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode H. Skrevet Mars 23, 2008 Share Skrevet Mars 23, 2008 Ved internetthandel av dekk vil jeg tro det er enda mer å spare på å kjøpe fra www.dekkonline.com Jeg har også lyst på slikt utstyr.. Ser det er et par firma på finn.no som selger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EvenS Skrevet Mars 23, 2008 Share Skrevet Mars 23, 2008 Hmm hører stadig vekk syting om priser på dekkverksted rundt omkring. Det sier seg selv at når du skal ha oppdaterte maskiner, kyndig personell, lokaler osv at det blir en del dyrere en de nettbutikkene som bare spyr ut dekk på postordre, dere må ikke glemme at en dag når for mange kjøpe dekka på nettet så er det plutselig ingen seriøse dekkverksted igjen som kan hjelpe deg når du har ubalanse i hjula, eller har punktert og trenger og få et dekk vulkanisert. Eller hva med når du skal bytte dekk på hjula du har kjøpt på nettet... Vil du la en kvisete 18 åring på den lokale bensinstasjonen vrenge om hjula dine på maskina fra 1988 eller hadde det vært kjekt og hatt fagfolk med skikkelig utstyr til og gjøre jobben? Etter mange år på et "seriøst" dekkverksted så har jeg ikke tall på hvor mange som har komt dragende på dekk fra billigplasser ala shariff osv. som er helt fra seg fordi bilen rister så de trenger nyrebelte. når de passerer 60... Eller en hvis annen plass som ansatte polakker som tydeligvis ikke visste hva en opp\ned felg var så dekket lå knørvet alle veier uten at de fikk det verken på eller av, da er vi seriøse som kanskje er litt dyrere kjekke og ha ja Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Muren Motorsport Skrevet Mars 23, 2008 Share Skrevet Mars 23, 2008 men åkkesom så er dekka på det lokale verkstedet latterlig dyrt!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode H. Skrevet Mars 24, 2008 Share Skrevet Mars 24, 2008 Det største problemet her i Haugesunds-regionen er å finne et seriøst dekkverksted.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Mars 24, 2008 Share Skrevet Mars 24, 2008 Fy for noen blodpriser! Jeg føler meg nesten privligert å kunne legge om dekk for 50/70kr dekket på min lokale sjappe, kjøpt der eller ei... Høres nesten lattervekkende lattelig ut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hanzo/// Skrevet Mars 24, 2008 Share Skrevet Mars 24, 2008 HeiHjemme hos oss lurer vi på å skaffe oss dekkomleggingsmaskin og balanseringsmaskin pga de latterlige dekkprisene verksted og forhandlere opererer med i forhold til dekk kjøpt på internett på f.eks eiker.no. Verksted vil heller ikke legge om dekk som ikke er kjøpt hos dem. Skal skifte en del dekk fremover så maskinene skulle vi lett kunne spare inn igjen etter noen år. (Jeg skal f.eks ha meg 4 nye sommerdekk og 4 vinterdekk. Sommerdekka koster meg 2400,- på eiker.no men rundt om her skal de ha over 4000,-) Tenkte på en pris under 10.000kr pr stk og lurte på om noen har erfaringer å dele, hva er bra og hva er dårlig...? takknemlig for svar Vær grei å se på hva du får... At du ikke får pris på Nexen (søppel) hos eiker.no og f.ek michelin hos en dekk leverandør.. Er så utrolig mangen som samenligner billige kina dekk med andre kvalitetsdekk. Jeg har ikke sagt at du har det, men sjekk ofte opp merkene du får pris ¨på Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maurtin Skrevet Mars 24, 2008 Forfatter Share Skrevet Mars 24, 2008 Har sammenlignet akkuratt samme dekkene, Nexen og goodyear i samme dimensjon. Og på 4 dekk så ligger det på ca 2000-2500kr i prisforskjell, og når flere i familien skal ha flere sett med dekk så blir det mange kroner spart. EvenS: Det enkleste hadde selvfølgelig vært å få bilverksted til å legge om og balansere dekk, men de vil ikke gjøre det fordi dekkene ikke er kjøpt hos dem Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cmito Skrevet Mars 24, 2008 Share Skrevet Mars 24, 2008 Har prøvd en del forskjellige maskiner. Husker ikke navnet på de forskjellige.. Men det som er viktig er at IKKE er slark i tårnet. Da skraper du lett opp felgene. Maskinene bør ha mulighet for å takle "snudde" felger, da noen av felgene med stor kant er snudde. Er jo fordel med høyest mulig tårn da klarer du bredest mulig dekk, men også større sjanse for slark i tårn ved påkjenninger!Er også greit om maskinen har 2 hastigheter (noe de fleste har) Så du kan sette på den lave hastigheten når den kjappe ikke klarer å dra rundt ved ekstremt trange lavprofildekk. Ang. Balanseringsmaskin er det greit (om det er til offentlig bruk) at du har "Weka" sett som du kan sette på til følsomme biler. BMW og Mercedes er veldig følsomme og det er da greit å bruke dette veka settet istedenfor vanlig kon når du balanserer så det blir litt mer nøyaktig Noen felger (men ytterst skjeldent) har også fastskrudd senterkopp (F. eks noen Peugeot'r) Her må du bruke et helt spessielt veka sett som virker som pinnolter på et nav. Dette er det ikke så mange maskiner som har. Men igjen, få felger som dette også da. Vet ikke hvor mye av dette du viste fra før eller ikke viste. Men tenke vertfall jeg kunne dele litt av mine erfaringer Mecedes følsomme? Kan jo slå på loddene i blinde Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Søreng Skrevet Mars 24, 2008 Share Skrevet Mars 24, 2008 Kanskje de gamle ja.. Men de nye er det så mange fikse løsninger og ultrasensitive dibbedutter alleveier. De nye C-klassene kan f. eks ikke ha limelodd plassert på den kanten som er lengst ut mot felgkanten (som er det normale) da tar de borti kalipperen (på 16" som den leveres med originalt, som egentlig er alt for lite i forhold til bremsene på bilen). Da må du lime midt i senter på felgen, og det er jo heller ikke helt heldig.. Så nei, vil ikke si at mercedes er de enkleste bilene Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwrasaren Skrevet Mars 24, 2008 Share Skrevet Mars 24, 2008 Det største problemet her i Haugesunds-regionen er å finne et seriøst dekkverksted.. Skal du ha tak i et seriøst firma i Haugesund, så ta kontakt med Saltvedt Auto Grip. De gir meget bra service, og alltid topp resultat. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå